som jag skrev nyligen i tråden "Bildbearbetning i Ubuntu?" så är jag helt ny när det gäller linux och ubuntu, har bara kört det i några dagar... så ni som svarar tänk på att jag inte kan så mycket...

jag har av misstag installerat 64 bitars versionen och ska installera om till 32 bitars senare idag tänkte jag och jag. nu är det så att jag känner att jag gillar detta os'et så jag funderar på om jag innan jag installerar om ska utöka partitionen från nuvarande 10gb till typ 20gb eller går det att länka om så att alla program och sånt man tankar hem kan hamna i en av mina andra större partitioner... jag syftar väl mest på att det verkar som att det mesta hamnar i "home" katalogen och den ligger ju i själva ubuntu partitionen...

för i xp så har jag alltid gjort så att allt jag har installerat har jag lagt i d:/progam istället för c:/ för då har det ju varit smidigt när man ska formatera c att man inte blir av med allt... vet inte om det funkar på samma sätt i linux...

sen undrar jag om jag har nån nytta av att göra swap partitionen större oxå eller är det onödigt ? den är ca 500mb nu.
tacksam för snabba svar för i eftermiddag kör jag igång med ominstallationen...

och glöm inte bort när ni svarar mig att jag är nybörjare i allra högsta grad...så förklara det på så enkelt sätt som bara är möjligt...

//jonatan