nybörjarfrågor inför ominstallation

Användarvisningsbild
joda
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av joda »

hej...

som jag skrev nyligen i tråden "Bildbearbetning i Ubuntu?" så är jag helt ny när det gäller linux och ubuntu, har bara kört det i några dagar... så ni som svarar tänk på att jag inte kan så mycket...  ;)

jag har av misstag installerat 64 bitars versionen och ska installera om till 32 bitars senare idag tänkte jag och jag. nu är det så att jag känner att jag gillar detta os'et så jag funderar på om jag innan jag installerar om ska utöka partitionen från nuvarande 10gb till typ 20gb eller går det att länka om så att alla program och sånt man tankar hem kan hamna i en av mina andra större partitioner... jag syftar väl mest på att det verkar som att det mesta hamnar i "home" katalogen och den ligger ju i själva ubuntu partitionen... ???
för i xp så har jag alltid gjort så att allt jag har installerat har jag lagt i d:/progam istället för c:/ för då har det ju varit smidigt när man ska formatera c att man inte blir av med allt... vet inte om det funkar på samma sätt i linux...  ???

sen undrar jag om jag har nån nytta av att göra swap partitionen större oxå eller är det onödigt ? den är ca 500mb nu.

tacksam för snabba svar för i eftermiddag kör jag igång med ominstallationen...  ;D
och glöm inte bort när ni svarar mig att jag är nybörjare i allra högsta grad...så förklara det på så enkelt sätt som bara är möjligt...  ;)

//jonatan
Senast redigerad av 1 joda, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: lite funderingar...

Inlägg av upnorth »

Varför ska du byta till 32-bitar? Har du inte en 64-bitars processor?

Partitionen med monteringspunkt "/" är ju där alla program installeras, där är det lagom med 10 GB.
/home kan helt klart vara kul att utöka till 20-30 GB för bilder, filmer och musik :)

Jo, partitioner fungerar i stort sett lika. Man kan med fördel ha / på en egen partition och /home på en annan, formaterar du om / sparas ju inställningar och personliga filer i /home!

Hur mycket fysiskt RAM-minne har du?

Tips: döp om tråden till "Frågor inför ominstallation" eller liknande, så är det lite lättare att locka hit folk som kan saker och ting ;)
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

tjena...

64 bitar var inte så kompatibel som 32 bitars och jag vill att allt ska funka så smärtfritt som möjligt... jag fick upp felmeddelande som "error: wrong architecture i386"
har läst massa trådar här på forumet där många skriver att 32 bitars är smidigare för oss nybörjare... :)

hmm... menar du att om jag gör en ominstallation så finns /home kvar ?

jag har 1024 i ram... det är en Acer Aspire 5102WLMi" med "AMD turion 64x2 jag har.

tack... har döpt om tråden nu... ;)

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

SV: nybörjarfrågor inför ominstallation

Inlägg av upnorth »

Vad är det du försöker få igång?

Jag kör 64-bitars Ubuntu 7.10 och har inte fått problem än så länge.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

upnorth skrev: Vad är det du försöker få igång?

Jag kör 64-bitars Ubuntu 7.10 och har inte fått problem än så länge.
kolla denna tråden så ser du... längst ner nånstans har jag skrivit...

http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topi ... ;topicseen

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, verkar värre, på ubuntuforums.org fanns två andra som behövde hjälp utan att ha fått någon.
Den officiella sidan hade ingen info heller vad jag kunde se.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

upnorth skrev: Ok, verkar värre, på ubuntuforums.org fanns två andra som behövde hjälp utan att ha fått någon.
tråkigt när folk inte vill hjälpa till... får väl hoppas att dom har fått hjälp nån annanstans då...

men du får ha tack så länge... jag ska tanka ner 32 bitarn nu och sen ska jag formatera och fixa storleken på partitionerna...

... förresten... är det till nån nytta att göra swap partionen större eller använder den sig inte av mer än 500mb ?

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tja, med 1 GB RAM och Ubuntu lär du knappast behöva någe swap (det tuggar på i 750 MB för mig, har 2 GB RAM), men vill du ha något så kan väl 200-500 MB vara lagom.
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

joda skrev:
upnorth skrev: Ok, verkar värre, på ubuntuforums.org fanns två andra som behövde hjälp utan att ha fått någon.
tråkigt när folk inte vill hjälpa till... får väl hoppas att dom har fått hjälp nån annanstans då...

men du får ha tack så länge... jag ska tanka ner 32 bitarn nu och sen ska jag formatera och fixa storleken på partitionerna...

... förresten... är det till nån nytta att göra swap partionen större eller använder den sig inte av mer än 500mb ?

//jonatan
hur stor swap-partition du behöver beror i mångt och mycket på hur mycket minne du har. Om det är en laptop och du vill kunna använda "suspend to ram" (sleep?) måste swap vara minst lika stort som internminnet. På en stationär dator med 1GB ram bör det räcka med ca 512MB - 1GB swap (en del kör helt utan swap-partition och påstår att det fungerar bra, men jag undrar vad som händer vid stora kompilationer eller flyttning av stora filer). Men det skadar ju aldrig att ta till lite för säkerhets skull :)
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

oki... jag gör den på 1 gb då... det spelar ju inte mig någon större roll...

hur var det nu... antagligen en skitdum fråga men ligger både /home & "/" på själva Ext3 partitionen  ???

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Antingen gör du bara en partition och lägger "/" på den, då ingår /home som en underkategori.
Eller så gör du två separata partitioner, säg 10 respektive 30 GB, för "/" respektive "/home" (rekommenderas!).

Hoppas du begrep det där nu :P
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

upnorth skrev: Antingen gör du bara en partition och lägger "/" på den, då ingår /home som en underkategori.
Eller så gör du två separata partitioner, säg 10 respektive 30 GB, för "/" respektive "/home" (rekommenderas!).

Hoppas du begrep det där nu :P
hahaha... det första förstod jag men jag vet inte hur jag ska styra att "/" hamnar i den ena och /home i en andra... misstänker att det blir på samma sätt som jag brukar ha det i windows då... att jag lägger allt jag vill spara i d: typ...  det är precis så jag vill att det ska bli nu med så om det går att förklara det så att jag fattar hur jag ska göra så gör gärna ett försök...  ;)

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tja, vad jag minns så väljer du en partition från en lista, och sätter monteringspunkt (t.ex. /) samt vilket filsystem som den ska bli formaterad för.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

upnorth skrev: Tja, vad jag minns så väljer du en partition från en lista, och sätter monteringspunkt (t.ex. /) samt vilket filsystem som den ska bli formaterad för.
japp, det känner jag igen... men var ställer jag in att /home ska hamna i en annan partition ?

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Du måste utgå från färdiga partitioner, och sedan välja monteringspunkterna.
Alltså: Välj partition > välj monteringspunkt och filsystem.
Inte: Välj monteringspunkt > välj partition.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

upnorth skrev: Du måste utgå från färdiga partitioner, och sedan välja monteringspunkterna.
Alltså: Välj partition > välj monteringspunkt och filsystem.
Inte: Välj monteringspunkt > välj partition.
ok... ska se om jag får ihop det är snart då... försvinner nu men jag berättar hur det gick sen... om allt går så bra att jag kommer ut på nätet igen vill säga...  ;D

//jonatan
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jisses, jag har själv haft telefonsupport varje gång jag gjort det hittills, så lycka till ;D
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

nu behöver jag verkligen hjälp här...

jag tankade hem 32 bitars versionen... brännde iso-filen... gick in i xp och sparade allt jag skulle spara i en partition... sen så fixade jag ordning partitionerna i den storleken jag ville ha dom i och formaterade dom... även den jag hade ubuntu 64 i... sen startade jag om datorn med 32 skivan i och då fick jag upp "ERROR 15" direkt... alltså kommer jag ingenstans...

jag satte i 64 skivan igen och startade upp ubuntu live och formaterade även min xp partition så nu är det bara ubuntu som gäller här tänkte jag...

jag tankade hem 32 bitars versionen på nytt och brännde den igen för jag tänkte att det hade blivit nått fel på den första...

startade om datorn igen med den nybrännda 32'an i och fick upp "ERROR 15" igen... alltså kan det inte vara fel på skivorna jag brännt...

HJÄLP !!! vad ska jag göra !!!  ??? :( >:(

//jonatan
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Botar du från CD-skivan?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
joda

Inlägg av joda »

HakanS skrev: Botar du från CD-skivan?
japp, ifrån 64 bitars skivan... 32 bitars skivan är det som säger error 15 och självklart är det 32 bitars jag ska installera...

//jonatan
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"