xbox - stream media med ccxstream. XBMSP.

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
samurai
Kontakt:

xbox - stream media med ccxstream. XBMSP.

Inlägg av samurai »

Tjo, 
Jag är bara tvungen att skriva ner det här så det finns nånstans vettigt till nästa gång jag behöver det.
Jag har precis bytt från Gentoo till att prova ubuntu för första gången idag, och så här gjorde jag för att pilla till det så jag kan streama mina filmer och music över nätverket till xboxen. Hittade faktiskt inget om ccxstream här i forumet.

Plocka hem source från  http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/download/file.php?id=2853.

Jag har en helt sprillans ny installation av ubuntu så jag kunde inte kompilera förrän jag installerat libreadline5-dev

Kod: Markera allt

apt-get install libreadline5-dev
packa upp och kompilera source:

wget http://osdn.dl.sourceforge.net/xbmc/ccxstream-1.0.15.tar.gz
tar -zxvf ccxstream-1.0.15.tar.gz
cd ccxstream-1.0.15
make
Om du lyckats kompilera så ska du nu ha fått två filer i katalogen ccxstream och ccxtest.
kopiera dom till din binkatalog, jag la mina i /usr/sbin

cp ccxstream ccxtest /usr/sbin
So far so good. Nu vill jag också att den ska dela ut lite grejer och starta automatiskt när jag startar datorn.
Jag kopierade /etc/init.d/cron och anpassade till ccxstream, så här.

nano /etc/init.d/ccxstream
Klistra in följande script.
#!/bin/sh
# Start/stop the ccxstream daemon.
#
### BEGIN INIT INFO
# Provides:          ccxstream
# Required-Start:    $syslog $time
# Required-Stop:    $syslog $time
# Default-Start:    2 3 4 5
# Default-Stop:      0 1 6
# Short-Description: XBMSP server
# Description:      ccxstream streams media to a modified Xbox using Xbox Media Center.
#                    The protocol is faster and more stable than XBMC's Samba integration
### END INIT INFO

test -f /usr/sbin/ccxstream || exit 0

. /lib/lsb/init-functions

case "$1" in
start)  log_daemon_msg "Starting XBMSP server" "ccxstream"
        start-stop-daemon --start --quiet --pidfile /var/run/ccxstream.pid --name ccxstream --startas /usr/sbin/ccxstream -- -f -F /var/run/ccxstream.pid -r /home/USER/.xboxshares -L
        log_end_msg $?
        ;;
stop)  log_daemon_msg "Stopping XBMSP server" "ccxstream"
        start-stop-daemon --stop --quiet --pidfile /var/run/ccxstream.pid --name ccxstream
        log_end_msg $?
        ;;
restart) log_daemon_msg "Restarting XBMSP server" "ccxstream"
        start-stop-daemon --stop --retry 5 --quiet --pidfile /var/run/ccxstream.pid --name ccxstream
        start-stop-daemon --start --quiet --pidfile /var/run/ccxstream.pid --name ccxstream --startas /usr/sbin/ccxstream -- -f -F /var/run/ccxstream.pid -r /home/USER/.xboxshares -L
        log_end_msg $?
        ;;
reload|force-reload) log_daemon_msg "Reloading configuration for XBMSP server" "ccxstream"
        # ccxstream reloads automatically
        log_end_msg 0
        ;;
*)      log_action_msg "Usage: /etc/init.d/ccxstream {start|stop|restart|reload|force-reload}"
        exit 2
        ;;
esac
exit 0
Det här scriptet sparar jag altså i /etc/init.d/ med filnamnet ccxstream. Det du skall ändra är det rödmarkerade till ditt användarnamn och den katalog du ska ha dina shares i.

Gör ccxstream autostartande:

ln -s /etc/init.d/ccxstream /etc/rc2.d/S99ccxstream
OK. Nu är det bara att pumpa på med shares i din shareskatalog. Jag har mina mediafiler utspridda på flera diskar och dom är ganska stora så jag valde att bara skapa länkar till det jag vill dela ut i min shareskatalog.

cd /home/USER/.xboxshare      <---  Fast din egen path.. typ...
ln -s /path/till/min/musik
ln -s /path/till/mina/xvidfilmer
ln -s /path/till/mina/ouppackade-DVDer
ln -s /path/till/osv/osv/osv/osv
Dax att starta det hela.

/etc/init.d/ccxstream start
Fan va duktig man känner sig när man plitat ner nåt sånt här. Nu ska jag bara spliffa lite i soffan ett tag...  :) I Gentoo var det bara att skriva emerge ccxstream så var saken biff...
Bilagor
ccxstream-1.0.15.tar.gz
ccxstream-1.0.15.tar.gz
(39.44 KiB) Nerladdad 326 gånger
Senast redigerad av 2 samurai, redigerad totalt 9 gång.
durus

Re: xbox - stream media med ccxstream. XBMSP.

Inlägg av durus »

Tack för guiden. Vad är det för fördel med ccstream jämfört med samba ?
samurai
Kontakt:

Inlägg av samurai »

Det funkar ju med samba också.
Men för mig så har samba varit lite knöligt ibland, plus att ccxstream ska vara snabbare, det är bara klockrent.
Kanske att samba kan vara bättre för den som är nojig för säkerheten.
Användarvisningsbild
aengel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av aengel »

Min erfarenhet av ccxstream (under win, men ändå) är att det går ostabilare, ibland med läsfel när man tittar på film. Detta plus att man måste lägga till shares i ccxstream-managern, något som jag tycker är onödigt när man bara kan dela ut med samba.
Skriv svar

Återgå till "Guider"