ATI med senaste Envy

viggedi

ATI med senaste Envy

Inlägg av viggedi »

Hej

Vid installation av den senaste Ubuntu-versionen fungerar allt smidigt - nätverkskort och ljudkort fungerar klockrent. Mitt enda problem är att jag inte längre lyckas installera de properitära drivrutinerna från ATI via Envy, vilket gör att jag inte får 1650x1080. Missar jag något i mitt sätt att använda Envy på? Använder mig av följande sätt:

1. Automatisk installation av drivrutinerna.
2. Låter Envy konfigurera xconf.org själv.
3. Startar om Xorg.

Det ska tilläggas att det har fungerat klockrent tidigare, men jag kanske missar något steg?

Kikade i xorg.conf och kom fram till att det bland annat saknas rader för drivrutinen trots att det tidigare alltid har dykt upp av sig självt.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: ATI med senaste Envy

Inlägg av revoltism »

har du kvar din gamla xorg.conf så kanske du kan jämföra... annars tror jag det kan vara att du måste lägga in en modeline i xorg.conf för din skärm. jag googlade min skärm och hittade en kompatibel modeline som jag kunde använda och löste det så.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
lurson

Inlägg av lurson »

Jag fick inte heller igång upplösningen efter att jag installerade drivrutinerna enligt envy.

Jag provadeistället att köra efter denna och då fungerade det utmärkt. Jag har dock inte fått igång compiz ännu.
http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,22364.0.html
HP Compaq nc8430: Ubuntu + ATI Radeon Mobility X1600
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Det är en bug i ATI 8.12 som gör att vissa/alla inte kan köra 1680x1050.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"