Installations frågor

För spelentusiaster !
a79

Installations frågor

Inlägg av a79 »

Jag tänkte jag skulle testa några spel när jag hade läst vad det fanns för spelmöjligheter i linux.

Så jag tankade några , (tuxracer)  (fretsoffire) + några till ,packade upp och skulle börja installera... Men hur gör man ?skriver man bara in sudo hit å sudo dit å sen spelar man ,

kan man använda synaptic eller läggtill/tabort?
Skulle bli jätte gla om det fanns lite guider till sånt .

Finns ju förståss manualer på tillverkarnas hemsidor men dom är ju ofta obegripliga för en som är ny på linux.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Installations frågor

Inlägg av DeepThought »

Det är svårt att skriva en guide sådär rakt av, för det är oftast helt olika från spel till spel. Men jag skall ge några tips iallafall (gör förslagsvis i följande ordning):

0. Oavsett källa: läs ALLTID medföljande README-fil!

1. Om det går, installera från förråden. D.v.s. starta Synaptic eller Lägg till/ Ta bort.. och sök efter spelet där (se till att alla iallafall universe-förrådet är aktiverat, vilket du gör från förrådsinställningarna i t.ex. Synaptic). Detta är det bästa och mest rekommenderade sättet att installera spel.

2. En hel del spel finns tillgängliga på GetDeb, men du skall vara lite mer försiktig eftersom det inte är en officiell källa. Spelen som finns där är paket, och installeras t.ex. genom att man dubberklickar på dem.

3. Om du laddar ner ett spel från utvecklarnas hemsida kan de komma i olika format. Vissa tillhandahåller bara källkoden, så att man måste kompilera själv. Andra tillhandahåller binära filer, som bara är att köra (eventuellt måste man göra dem körbara först). Vissa utvecklare tillhandahåller .deb-filer, och det är nog att föredra (om de fungerar att installera).

Slutligen skall du verkligen akta dig för att skriva "sudo hit å sudo dit å sen spelar man", eftersom sudo är ett väldigt kraftfullt kommando som tillåter dig att förstöra viktiga delar av ditt system. Det skall användas med förnuft, och inte i onödan. T.ex. om man skall kompilera något, så är det oftast väldigt dumt att köra följande från sin hemkatalog:

sudo ./configure
sudo make
sudo make install

När det räcker med:

./configure
make
sudo make install

Men förhoppningsvis behöver du inte kompilera något. Inget av de spel du nämnt är några problem. Frets on Fire finns i förråden, och tuxracer vet jag inte riktigt. Är det samma som "Planet Penguin Racer"?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Ahlbêrg

Inlägg av Ahlbêrg »

btw, vad är sudo? asså vad gör det?
Typ, Alla säkerhets system off eller vad?
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

Sudo är ett program som ger dig administratör rättigheter, för mer info se:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sudo
Boldly going nowhere
a79

Inlägg av a79 »

Tack för svar ! :)

ja Planet Penguin Racer är tydligen det samma som tux racer

fick faktiskt igång ett spel (etqw) det var ju inte så svårt heller ;)
bara lite knepigt med kommandon i början , eller bara det t.e.x att ge rätt sökväg till en mapp
som är självklart för andra, när man själv bara sysslat med windows

jämför

på ubuntu : /home/e/Musik

på Win      : e:\Musik

är det inte samma sak på respektive os?
Skriv svar

Återgå till "Spel"