Montering bara för viss användare

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
diwic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Montering bara för viss användare

Inlägg av diwic »

Hej!

Nybörjare på Ubuntu (gutsy) här, men med viss erfarenhet av Linux sen tidigare. Har mest kört Windows tidigare men nu kanske jag äntligen kan börja ha Linux som standard eftersom jag kan köra Windows under virtualbox när jag behöver. Blev faktiskt lite impad över hur lätt det gick att virtualisera...

Nu till frågan,

Jag har en gammal windowshårddisk (NTFS) som jag inte vill att Linux ska kunna förstöra. Jag hade inte den inkopplad från början, så det finns inget att läsa om den i /etc/fstab. Så jag skulle vilja att
- en användare, närmare bestämt den jag normalt loggar in som, ska ha read-only-åtkomst till disken.
- övriga användare ska inte kunna komma åt den alls.

Som det är nu verkar den inte monteras alls när jag startar, vilket inte gör något. Däremot kan jag dubbelklicka på den i Nautilus för att montera den, och då kan jag också välja "monteringsalternativ". Men jag vill i princip att monteringsalternativen inte ska kunna ändras (om jag inte är root/sudo), och att alla användare utom en inte ens ska kunna montera den.

Var styr man detta?

// David
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Montering bara för viss användare

Inlägg av maths57 »

Ubuntu förstör ingen Windowshårddisk om du inte ber den att göra det eller om du av misstag skulle skriva över den under installationen. Många här på forumet, även undertecknad, kör ju dubbelstartande system. Däremot kan det vara lite knöligt att skriva till filsystemet NTFS.

Du kan lägga till din hårddisk själv i fstab. Jag har för mig att man där kan ange vilken användare som ska kunna montera den.
  • Men du behöver veta vad disken heter, t ex hdb eller sdb med någon siffra efter.
  • Likaså behöver du veta vilket ID-nummer ditt användarkonto har, t ex 1000.
  • Sist men inte minst behöver du ha koll på var den monteras, t ex i /media eller /mnt.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"