ALC268 Problem..

filosofis

ALC268 Problem..

Inlägg av filosofis »

hej hej nybörjare här
Ja jag vet att det finns mycket trådar på ALC268 kortet, jag har läst i stort sätt alla o verkligen försökt med istort sätt allt.

Bla följde jag denna guide: http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/345 mer än en gång.

nu när jag installerat allt enligt den guiden så har jag fortfarande inget ljud. Trycker på ljudkontrollen får följande meddelande:
Inga volymkontrollerande GStreamer-insticksmoduler och/eller enheter hittades

går in på system inställningar ljud och trycker på någon av test knapparna får jag :
audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink profile=chat: Kunde inte öppna resursen för skrivning.

jag har kört fast fullständigt och vet inte hur jag ska gå vidare dem ända alternativen jag ser just nu är att antingen gå tillbaka till Windows (hemska tanke), eller köpa ett nytt ljudkort som e lättare / möjligt att installera på Ubuntu
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: ALC268 Problem..

Inlägg av DeepThought »

Vad har du för datormodell? Är det en 6224W?

Mitt första tips är att du följer guiden för hur du installerar ljudkortet (den ang. 6224W) och ersätter toshiba på raden options snd-hda-intel model=toshiba med något av följande:
3stack
acer
auto

Om inte det fungerar har det kommit en nyare version av ALSA sedan jag senast ändrade i den guiden. Det är 1.0.16rc1 (rc1 = release candidate, d.v.s. det är nödvändigtvis inte den slutgiltiga versionen av 1.0.16). Testa med den istället, och se om det fungerar bättre. Jag läste den bara snabbt, men jag tror att det enligt changelogen går att sätta model=test också.

Kör du 64-bitars? :-\

Det finns f.ö. ytterligare en sak du skulle kunna testa. Aktivera backports-förråden genom att kryssa i de rutorna i förrådsinställningarna (som du når via System-menyn eller via Synaptic). Läs om förrådet och installera sedan paketet linux-backports-modules och hoppas att det fungerar..

Säg till om inget av detta fungerar, så skall jag tänka en stund till..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"