Open Source och regeringen

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.

Vad kommer Open Source att få för framtid med den nya regeringen?
Jag känner en viss oro.

Jag hade hoppats och trott att det skulle komma en ljusnande framtid nu. Med alternativ och därmed också öppna system i skolor och på myndigheter.
Att barn i skolan skulle få lära sig att det finns mer än Microsoft och kanske också få inblick i alternativen, istf för att bara få Microsoft med vällingen, som enda möjlighet, så att säga.

I Frankrike lobbar man just nu för att EU-myndigheten skall börja använda Open Office centralt.

Jag såg en nyhetsblänkare om tillsättning av statssekreterare på socialdepartementet som skakade mig. Gör mig orolig, minst sagt.
Förlorarna blir barnen.

http://www.idg.se/2.1085/1.78841

Hmmm .... :( Illavarslande, så här långt.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo, trist läge.

Borde sätta igång en actionsgrupp och se till att skolorna byter till Edubuntu :) Men det är svårt pga. kommunernas nätverkare har för ofta tummen mitt i handen ang. Linux.

Sedan IT-kunskapsnivån bland lärarna och rektorn kan vara hopplöst låg, sitter i ett "rektorsråd" där rektorn myser över sin nya datasal* med blänkande Dell'puters och MS Office installerad i varenda en. Strax innan fanns det inte pengar till en halv tjänst till. *suck*

*datasal = ett stort rum där man har information, data.
pheex

Inlägg av pheex »

Som politiskt aktiv i ett av partierna som sitter i regeringen, dock långt ifrån på den nivån är jag inte det minsta orolig. Gemensamt för alla de nya regeringspartierna är ju faktiskt att man är öppna för nya alternativ! Istället för den tendens till toppstyrning som har varit ser jag att valfriheten kommer att öka.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, mycket av det politiska riktlinjer och lagar pysslas ihop i olika utskott och tanken på att Thomas Bodström sitter som ordförande i Justitieutskottet* gör mig inte lugn. :|

*Det heter väl så? Hittar inte länken till det just nu.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"