Hur många har du visat ubuntu för och vad har de sagt?
Det skäms jag att säga så jag säger inte det.
jag har visat det för ganska många... dock finns det väldigt mycke fördommar mot linux i största allmänhet
Ja, fördomar. Har märkt detsamma som Råch, senast med Tyresö bibliotek - de ville inte låna ut Ubuntu CDs 

- Idéalist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Vilken lysande idé!!!
Förse mig med en CD så skall jag genast gå till biblioteket i Kramfors och förse dem med en. Ta två så kan skolbiblioteket på gymnasiet få en också.
Förse mig med en CD så skall jag genast gå till biblioteket i Kramfors och förse dem med en. Ta två så kan skolbiblioteket på gymnasiet få en också.
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
E-posta din adress så skickar jag.
Jag har visat det för en väldans massa människor 
Den allmänna reaktionen brukar vara: "Oj. Jag trodde att Linux var som MS-DOS".

Den allmänna reaktionen brukar vara: "Oj. Jag trodde att Linux var som MS-DOS".
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Mina 5.10 - skivor gick nästan helt åt. Jag nämner till alla i min omgivning att jag lämnat M$-windows för Ubuntu.
Jag tipsar på webb-länkar med- och om Ubuntu etc.. Det är ju, som jag ser det, en sak för dem själva att ta ställning till. Inte för mig att avgöra. Det jag gör, är att ge dem all den information jag kan, för att de själva skall kunna ta sina egna beslut. Därmed tror jag också att de blir än starkare i sitt beslut, den dag de tar steget över.
Några hälsar rent av på mig med Ubuntu när vi möts
Vad jag förstått, så har ingen av dem låtit sig bli "förlöst" ännu, utan de sitter lite räddhågat kvar och knaprar på naglarna, i avvaktan på att Vista skall bli den Himmelska Fridens Torg. (Det vet vi ju hur det gick förra gången). Så munken simmar lugnt, men förbereder sig på ett varmt välkomnande, när det nu blir och självklart att om det nu blir är helt uteslutet i min lilla klostervärld .... :/
Jag tipsar på webb-länkar med- och om Ubuntu etc.. Det är ju, som jag ser det, en sak för dem själva att ta ställning till. Inte för mig att avgöra. Det jag gör, är att ge dem all den information jag kan, för att de själva skall kunna ta sina egna beslut. Därmed tror jag också att de blir än starkare i sitt beslut, den dag de tar steget över.

Några hälsar rent av på mig med Ubuntu när vi möts

Vad jag förstått, så har ingen av dem låtit sig bli "förlöst" ännu, utan de sitter lite räddhågat kvar och knaprar på naglarna, i avvaktan på att Vista skall bli den Himmelska Fridens Torg. (Det vet vi ju hur det gick förra gången). Så munken simmar lugnt, men förbereder sig på ett varmt välkomnande, när det nu blir och självklart att om det nu blir är helt uteslutet i min lilla klostervärld .... :/
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Vista kommer bli öppningen för alla alternativa operativsystem. Microsoft gräver sin egen grav, och revolutionen för fria val tar sin början.
Kungen är död! Länge leve Kungen!
Kungen är död! Länge leve Kungen!
Stadsbiblioteket har två Dapper-skivor till utlåning, massvis med skivor bakom disk, och en plansch på anslagstavlan som talar om att här finns Ubuntuskivor. Känner mej ledsen för det med Tyresö bibliotek 
Nahoj: Planschen kommer över mail, jag är bara jätteseeeg.
petri0: Du kanske vill hänvisa till universitetsstaden Uppsalas Stadsbibliotek. Säg till om du vill ha referenser i form av mobiltelefonnr
Var för övrigt hos en kille idag jag träffade utanför en vallokal som fick Ubuntu installerat av mej. Han verkar inte bry sig så mycket, men är väl glad för att han slipper köpa uppdatering till sitt antivirus program.
Mamma är mycket glad för Ubuntu som hon tycker är jätte bra, pappa borde jag nog fråga, men gladast är hur som helst jag, för support-timmarna i telefon har efter bytet (tvångskonverteringen) gått ner till ett minimum

Nahoj: Planschen kommer över mail, jag är bara jätteseeeg.
petri0: Du kanske vill hänvisa till universitetsstaden Uppsalas Stadsbibliotek. Säg till om du vill ha referenser i form av mobiltelefonnr

Var för övrigt hos en kille idag jag träffade utanför en vallokal som fick Ubuntu installerat av mej. Han verkar inte bry sig så mycket, men är väl glad för att han slipper köpa uppdatering till sitt antivirus program.
Mamma är mycket glad för Ubuntu som hon tycker är jätte bra, pappa borde jag nog fråga, men gladast är hur som helst jag, för support-timmarna i telefon har efter bytet (tvångskonverteringen) gått ner till ett minimum

jag har försökt visa det för massa folk, men ingen utom en har vart intereserad av att se det, när han testade live cdn blev han mkt överasskad över hur bra det var
[quote="sebastean"]...
...[/quote]
Ja, eller du gör en drive i Tyresö biblan som i Uppsala

...[/quote]
Ja, eller du gör en drive i Tyresö biblan som i Uppsala

[quote="petri0"]Ja, eller du gör en drive i Tyresö biblan som i Uppsala
[/quote]
Fixa biljetter så kommer jag
(Fast det borde gå lika bra om du gör det)

Fixa biljetter så kommer jag

(Fast det borde gå lika bra om du gör det)
Har under min tid med Linux överhuvudtaget sedan 2000 försökt att få personer intresserad av linux jag vet ej hur många jag har pratat med men säkert 2-300 personer kan räkna på ena handen så många av dem använder linux idag.
Senast i år gjorde jag en liten satsning på ubuntu beställde hem 25 skivor och försökte dela ut dem blev jag av med 2st.
Man får konstiga svar av folk:
vad kan det här operativet som jag inte redan gör med windows?
varför skall jag köpa något som jag har och som är bättre?
jag har inga programeringskunskaper så jag vill inte använda linux?
eller jag vill inte lära mig något nytt kan redan ett system det räcker för mig.
Överhuvud taget så känns det som folk blir avigt inställd till en när man informerar om ett fritt system
man känner sig som en torgförsäljare som tvingar på folk massa saker som det inte vill ha.
Detta är mina erfarenheter så just nu ligger jag lågt folk får komma till insikt själva om de vill byta system
och då hjälper jag dem gärna.
Roger
Senast i år gjorde jag en liten satsning på ubuntu beställde hem 25 skivor och försökte dela ut dem blev jag av med 2st.
Man får konstiga svar av folk:
vad kan det här operativet som jag inte redan gör med windows?
varför skall jag köpa något som jag har och som är bättre?
jag har inga programeringskunskaper så jag vill inte använda linux?
eller jag vill inte lära mig något nytt kan redan ett system det räcker för mig.
Överhuvud taget så känns det som folk blir avigt inställd till en när man informerar om ett fritt system
man känner sig som en torgförsäljare som tvingar på folk massa saker som det inte vill ha.
Detta är mina erfarenheter så just nu ligger jag lågt folk får komma till insikt själva om de vill byta system
Roger
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Inte många då jag lessnade av att få komentarer för att win är bättre.
Men jag ska visa ubuntu.
Jag vet bara inte när och hur, men ubuntu ska jag dra på minst 20 personer i år.
Men jag ska visa ubuntu.
Jag vet bara inte när och hur, men ubuntu ska jag dra på minst 20 personer i år.
[quote="rogras"]...man känner sig som en torgförsäljare som tvingar på folk massa saker som det inte vill ha.
Roger[/quote]
Exakt samma slutsatser här. Man lyckas bäst att ändra en människa när man får denne själv att komma på idéen.
Roger[/quote]
Exakt samma slutsatser här. Man lyckas bäst att ändra en människa när man får denne själv att komma på idéen.

- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
[quote="petri0"][quote="rogras"]...man känner sig som en torgförsäljare som tvingar på folk massa saker som det inte vill ha.
Roger[/quote]
[/quote]
Då har den ju ändrat sig själv eller?
Roger[/quote]

Då har den ju ändrat sig själv eller?
[quote="Råch"]jag har visat det för ganska många... dock finns det väldigt mycke fördommar mot linux i största allmänhet[/quote]
samma här... "hahaha.. vadå linux... det är ju dos" efter att jag visat kubuntu har de flesta testat å installera det
sen har jag fått många att köra debian också... körde det på min gamla skrotade webbserver. nu har ubuntu tagit över den rollen
ska strax redovisa en labb i "datoradministration och säkerhet" där vi har tre datorer: en sparc och två p3:or... sun solaris (ja jag skäms men det var mycket lärorikt), debian och xubuntu är installerade... labbhandledaren som är rätt haj på unix/linux hade aldrig sett apt-systemet (för insnöad på solaris?) och var riktigt impad
en rolig notis förresten: på den dator som kör xubuntu är en klientdator och "windows xp" rekommenderades för högre betyg... den vägrades dock installeras... "detecting hardware" sen stendöd
samma här... "hahaha.. vadå linux... det är ju dos" efter att jag visat kubuntu har de flesta testat å installera det

sen har jag fått många att köra debian också... körde det på min gamla skrotade webbserver. nu har ubuntu tagit över den rollen

ska strax redovisa en labb i "datoradministration och säkerhet" där vi har tre datorer: en sparc och två p3:or... sun solaris (ja jag skäms men det var mycket lärorikt), debian och xubuntu är installerade... labbhandledaren som är rätt haj på unix/linux hade aldrig sett apt-systemet (för insnöad på solaris?) och var riktigt impad

en rolig notis förresten: på den dator som kör xubuntu är en klientdator och "windows xp" rekommenderades för högre betyg... den vägrades dock installeras... "detecting hardware" sen stendöd
Jag började med Ubuntu för lite över en vecka sedan och vart övertygad användare. Har lite sporadiskt provat annat under åren. Just en bra desktop-lösning har varit det jag saknat. En som kan konkurera med windows när det gäller att installera/avinstallera program som jag anser är den klart viktigaste funktionen. Sedan den prestandaökning man kan få på en och samma dator jämfört med att köra Win2K eller WinXP. Kan man övertyga med dom två detaljerna så kanske man kan få ytterliggareen Ubuntuanvändare. Sedan anser jag nog att man bör visa Kubuntu då den påminner lite mer om Windows. Man bör nog förevisa något som ändå kan kännas bekant. Sen den sista och nog avgörande är att personen i fråga INTE har en gällande WinXP då det annars är lätta att bara fortsätta med det vanliga. Varför byta något som fungerar för mig - tänker nog de flesta då.
Visade Kubuntu för grannen som INTE har en gällande WinXP på en av sina datorer och han är MYCKET tveksam till icke kända saker, men han vart också mycket imponerad av Kubuntu LiveCD när jag visade den på hans dator. Trots Live-sessionen så var den riktigt kvick med att starta och visa bilder/film/musik och stöd för trådlöst fungerade direkt med WEP. Han funderade ett tag och kanske är det inte helt uteslutet än...
Vad jag tror är avgörande för att övertyga en ny desktopanvändare.
- Visa Kubuntu.
- Visa installation/avinstallation.
- Förklara OpenOffice.org vs MS Office.
- Förklara/förevisa en prestandaökning.
- Personen har inte WinXP eller en gällande licens.
- Personen har inga behov av avancerade spel.
Detta gäller nog personer som inte är speciellt intresserade av dator på annat sätt än som verktyg.
Visade Kubuntu för grannen som INTE har en gällande WinXP på en av sina datorer och han är MYCKET tveksam till icke kända saker, men han vart också mycket imponerad av Kubuntu LiveCD när jag visade den på hans dator. Trots Live-sessionen så var den riktigt kvick med att starta och visa bilder/film/musik och stöd för trådlöst fungerade direkt med WEP. Han funderade ett tag och kanske är det inte helt uteslutet än...
Vad jag tror är avgörande för att övertyga en ny desktopanvändare.
- Visa Kubuntu.
- Visa installation/avinstallation.
- Förklara OpenOffice.org vs MS Office.
- Förklara/förevisa en prestandaökning.
- Personen har inte WinXP eller en gällande licens.
- Personen har inga behov av avancerade spel.
Detta gäller nog personer som inte är speciellt intresserade av dator på annat sätt än som verktyg.