Något ändrar ID3-taggarna eller kanske något annat på min musik?

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Något ändrar ID3-taggarna eller kanske något annat på min musik?

Inlägg av Hund »

Ganska luddig topic.. Men min fråga är minst lika luddig..

Något program ändrar något på min musik! Detta har hänt med runt 10% av musiken.
Jag lägger in skiva "XY" från min backup och kollar så musiken är OK via en checksum kontroll jag har skapat, allt är OK. Några dagar senare kollar jag checksumvärdet igen men då är filstorleken större och filen är ändrad.

Om jag kollar med programmet EasyTAG så är det enda jag kan se på ID3-tagen att det står "CD: 0" ist för "CD:" (Dvs ett tomt värde). Tar jag bort nollan och spar ändringen så stämmer iaf inte checksumvärdet.

Jag använder Rhythmbox för att spela musiken men jag tror inte det kan vara boven i dramat?

En annan sak som är lite olustigt är om jag håller på att dona med musiken i Nautilus så börjar Nautilus bete sig konstigt, ikoner försvinner och ersätts med en vit fil med ett kryss i, ungefär som det inte finns någon ikon. Försöker jag öppna en mapp med musik i så kan Nautilus inte visa den av någon anledningen den inte känner för att berätta om.
Att döda Nautlius och starta det på nytt fungerar temporärt, men ingen smidig lösning alls.

Jag blir knäpp! :'(

Edit:

Jag har med hjälp av Apelsinen kommit fram att det är ID3v1 som uppdateras till ID3v2. Men vad och varför är en annan fråga?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 25 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Något ändrar ID3-taggarna eller kanske något annat på min mu

Inlägg av Grön Göling »

Vi har något av samma problem. Har du hittat någon lösning?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nä ingen lösning.. Överväger om man ska orka konvertera till OGG ist? Men måste testa lite först och se hur musikenn mår efter transplantationen. :P
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Do tell!!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Håller på att konvertera min musik nu. Allt fungerar mycket smidigt men det tar väldigt lång tid. Kommer att ha och göra hela veckan. Men det kommer det vara värt. :)
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Jag har funderat länge på att konvertera min musik till OGG eller OGA vad det nu heter. Men hur blir det med ID3-taggarna? Finns det bra stöd? Har för mig att det egentligen bara fanns comments till OGG som kan användas till ID3-data. Men är detta en temporär lösning eller real shit? En fråga till: har dessa comments i OGG stöd för albumart?
Senast redigerad av 1 Erikw, redigerad totalt 29 gånger.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

OGG Vorbis. :)

Taggarna behålls, iaf om man använder mp32ogg som jag. Hur det är med albumart har jag ingen aning om, jag använder Rhytmbox och då sköts detta bra ändå.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"