jag har efter mycket krångel äntligen fått mitt intel pro wireless bg 2200 installeratmed ndiswrapper. jag fick blacklista kubuntus medföljande ipw2200 drivrutin och nu kan jag slå på kortet med sudo iwconfig eth1 power on i terminalen. men den hittar inga nätverk, varken när jag söker med iwlist eth1 scan eller knetworkmanager eller kwifimanger. de andra som bor här använder windows på sina laptops och hittar alla nätverk med samma inbyggda kort. nätverken som finns här är både öppna och stängda och jag vill att mitt kort ska finna alla nätverken precis som det fungerar för de andra.
har jag missat något i inställningarna? tacksam för all hjälp jag kan få. snabbkommandot med Fn+F1 fungerar inte utan jag måste slå på kortet i terminalen. Jag har en Packard Bell Easynote.
det här är vad iwconfig visar:
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
eth1 IEEE 802.11g ESSID:off/any
Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: Not-Associated
Bit Rate:54 Mb/s
RTS thr=1600 B Fragment thr=2304 B
Power Management max timeout:0us mode:All packets received
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
bg 2200 med ndiswrapper
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: bg 2200 med ndiswrapper
Enligt en notis på ndiswrappers hemsida ska du använda version 8.1.1.0 av drivrutinen, gör du det?
SV: bg 2200 med ndiswrapper
yes, jag tänkte också att det kunde vara problemet, så jag försökte ladda ner .exe filen som är länkad på ndiswrapper's hemsida, men det händer inget när jag klickar på länken. den verkar död. så jag googlade och testade med alla länkar jag kunde hitta. det går bra att ladda ner .exe filen som jag sedan packar upp med cabextract, men när jag tittar i mappen för drivrutinerna så står det 0kb på alla. jag testade ändå att installera .inf filen med ndiswrapper, men det gick inte tyvärr. den visar att det är en inkorrekt fil. så om någon vet vart jag kan hitta en fungerande version av 8.1.1.0 med korrekta .inf och .sys filer så posta gärna länken här.