Hejsan.
Nu börjar det krångliga. För ett tag sedan bestämde jag mig för att testa vista, så jag installerade över xp (jag kunde få det helt gratis och lagligt, för jag skulle aldrig köpa vista, då det är så extremt dyrt). Så, nu ska jag installera xp på min extärna hårddisk. På så sätt jag jag testa vista och ha kvar xp, i de fall jag behöver det. Det här är ingen diskussion om vista är bra eller ej, utan om hur jag ska installera xp utan att förlora data. Tänkte så här:
1. Diskfragmentera den extärna hårddisken från vista.
2. Paritionera den i två delar, en stor del och en mindre med bara 15 gb.
3. Installera xp på den mindre partitionen.
Så, skulle min plan fungera utan att jag skulle förlora data? Skulle det bli problem med att boot loadern (har installerat vista över xp och grub tror fortfarande att jag har kvar xp home) kanske inte hittar xp home?
Sedan undrar jag om någon har något förslag på vilket partitions program som man kan använda. Några förslag?
Bästa hälsningar,
lord.
Ok, nu börjar det krångliga, och lite hjälp och råd skulle vara nice
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Ok, nu börjar det krångliga, och lite hjälp och råd skulle vara nice
Skulle du vilja ge en lite mer detaljerad bild av dur dina hårddiskar o partitioner ser ut?
Jag har faktiskt lite svårt att tänka mig att detta skulle fungera bra då windows operativ helst vill ligga på första hårddiskens första partition.... men man kan ju alltid testa.
Har du ubuntu på en annan partition då du pratar om grub?
Windows XP installationen kommer antagligen skriva över MBR sektorn på den hårddisk som datorn bootar från så du lär nog få redigera och skriva över den med grub manuellt efteråt för att komma åt alla dina operativsystem.
förlora data ska du inte behöva göra men jag skulle rekomendera att du tar backup på det viktigaste från disken du vill dela bara för att vara på den säkra sidan.
ang partitioneringsprogram så kan du ju alltid använda gparted som du kör från ubuntus live-cd
Jag har faktiskt lite svårt att tänka mig att detta skulle fungera bra då windows operativ helst vill ligga på första hårddiskens första partition.... men man kan ju alltid testa.
Har du ubuntu på en annan partition då du pratar om grub?
Windows XP installationen kommer antagligen skriva över MBR sektorn på den hårddisk som datorn bootar från så du lär nog få redigera och skriva över den med grub manuellt efteråt för att komma åt alla dina operativsystem.
förlora data ska du inte behöva göra men jag skulle rekomendera att du tar backup på det viktigaste från disken du vill dela bara för att vara på den säkra sidan.
ang partitioneringsprogram så kan du ju alltid använda gparted som du kör från ubuntus live-cd
SV: Ok, nu börjar det krångliga, och lite hjälp och råd skulle vara nice
Ursäkte det sena svaret. I vilket fall så har jag vista på en partition och ubuntu på en annan partition. På min extärna hårddisk har jag en hel del, till stor del saker jag inte behöver men även sådant som är väldigt viktigt. Det viktiga gör jag helt enkelt en backup på den intärna hårddisken. Det borde gå bra eftersom det inte är så mycket.
För tillfället håller jag på att diskfragmentera min extärna hårddisk. Det kan ta ett tag, eftersom den har 465 gb. Nåja, tänkte bara fråga om jag kan partitionera den från vista. Förstår mig bättre på vistas partitionerings program än ubuntus. Skulle jag kunna partitionera upp den extärna hårddisken med vistas partitionsprogram utan att förlora data, när den är diskfragmenterad?
Och en sista sak. Jag vet mycket väl att jag måste konfigurera grub manuellt efter att jag gjort det här, det har jag gjort ett antal gånger nu. Så det är inga problem på den fronten.
För tillfället håller jag på att diskfragmentera min extärna hårddisk. Det kan ta ett tag, eftersom den har 465 gb. Nåja, tänkte bara fråga om jag kan partitionera den från vista. Förstår mig bättre på vistas partitionerings program än ubuntus. Skulle jag kunna partitionera upp den extärna hårddisken med vistas partitionsprogram utan att förlora data, när den är diskfragmenterad?
Och en sista sak. Jag vet mycket väl att jag måste konfigurera grub manuellt efter att jag gjort det här, det har jag gjort ett antal gånger nu. Så det är inga problem på den fronten.