Två frågor! Rtorrent och alldeles för ljus skärm?!
Två frågor! Rtorrent och alldeles för ljus skärm?!
Hej!
Jag har två frågor. Den första; jag använder rtorrent men den laddar bara ner i 100 kb/s, när min uppkoppling är 8 mbit, så det är ju nåt konstigt där.
Fråga nummer två; min skärm är alldeles för ljus, allt som e gult eller liknande på skärmen försvinner just för att det är så himla just, vart kan jag ändra det här nånstans?
Tack på förhand!
Jag har två frågor. Den första; jag använder rtorrent men den laddar bara ner i 100 kb/s, när min uppkoppling är 8 mbit, så det är ju nåt konstigt där.
Fråga nummer två; min skärm är alldeles för ljus, allt som e gult eller liknande på skärmen försvinner just för att det är så himla just, vart kan jag ändra det här nånstans?
Tack på förhand!
SV: Två frågor! Rtorrent och alldeles för ljus skärm?!
Oj, kan bero på mycket. Det är inte bara så enkelt att de du laddar ifrån inte skickar iväg data till dig i högre hastighet? Alternativt är det här ett generellt problem som uppstått sen du bytt till rtorrent från något annat? Om inte annat så kan du ju testa med en (aktuell) ubuntu-torrent. De brukar vara rätt välseedade har jag för mig.3mpir3 skrev: jag använder rtorrent men den laddar bara ner i 100 kb/s, när min uppkoppling är 8 mbit, så det är ju nåt konstigt där.
Skulle även kunna vara att processorn inte hinner/orkar mer. Det är dock inget som är aktuellt i en hyfsat modern PC-dator. Däremot är det den avgörande faktorn i min Bubba-server med 200MHz ARM9-processor.
Hur har du det med uppladdandet då? Om du fyller bandbredden utåt kan det påverka nerladdningshastigheten, då "bekräftelsepaketen" inte får rum. Fast så här hårt borde det ju inte slå.
Sen har vi en mer långskottaktig gissning. Inte så att du av misstag har råkat slå på rtorrents egna trafikbegränsning? (Throttle, längst ner i vänstra hörnet.)
Möjligt att jag missförstår problemet helt, men det finns inga reglage för det på skärmen?3mpir3 skrev: Fråga nummer två; min skärm är alldeles för ljus, allt som e gult eller liknande på skärmen försvinner just för att det är så himla just, vart kan jag ändra det här nånstans?
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Sänk gammavärdet och testa ....
Till exempel
I en terminal.
Till exempel
Kod: Markera allt
xgamma -gamma 0.7
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
OK, det där om att man skulle ställa ner gammavärdet funkade jättre, tack så mkt.
Men det är så att det är endast när jag använder rTorrent som hastigheten är i 100 kb/s. Och det har inget med datorn att göra eller min hastighet för nä jag tidigare använde windows tillsammans med µTorrent så tanka jag i 900 kb/s. Har också kollat throttle så att det inte äår inställt så det är det inte heller. Och jag tankar från privattrackers med många många seedare.
Men det är så att det är endast när jag använder rTorrent som hastigheten är i 100 kb/s. Och det har inget med datorn att göra eller min hastighet för nä jag tidigare använde windows tillsammans med µTorrent så tanka jag i 900 kb/s. Har också kollat throttle så att det inte äår inställt så det är det inte heller. Och jag tankar från privattrackers med många många seedare.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Skickar du något uppåt? Om någon brandvägg på vägen spärrar trafiken så kommer du få dåligt nedströms också.
Nej alltså jag har ingenting igång, brandvägg eller liknande. Jag har alltid haft det här problemet med rTorrent på just den här datorn, me om jag startar rTorrent på min bärbara så tankar det hur fort som helst.
Pröva att dra GutsyGibbon-torrenten, den brukar gå väldigt snabbt, om den inte kommer över kanske det kan vara något med Ubuntu som blockar.
Men i BitTorrent så finns det många fler variabler än hastighet på just en själv, även de som seedar har begränsningar.
Och om du sitter på ett trådlöst nätverk med dålig signal så kan hastigheten också gå ner, det gör det för mig.
Men i BitTorrent så finns det många fler variabler än hastighet på just en själv, även de som seedar har begränsningar.
Och om du sitter på ett trådlöst nätverk med dålig signal så kan hastigheten också gå ner, det gör det för mig.
Jag antar att det är din .rtorrent.rc-fil som är inställd lite konstigt!
Den ligger i din hemkatalog (dvs: ~/.rtorrent.rc)
Den finns en rad som ser ut något liknande denna.
Finns den inte kan du lägga till den och testa. Har för mig att rtorrent klarar att läsa om filen utan att startas om, men där kan jag ha fel..
Den ligger i din hemkatalog (dvs: ~/.rtorrent.rc)
Den finns en rad som ser ut något liknande denna.
Kod: Markera allt
# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 1000
upload_rate = 100