Samba, kunna se ledigt plats på nätverks disk [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
bobba
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Samba, kunna se ledigt plats på nätverks disk [LÖST]

Inlägg av bobba »

Har ett problem som jag undrar om nån här skulle kunna hjälpa mig med? vill kunna se hur mycket plats jag har på mina diskar som jag har sitter i min filserver. har 6st diskar som delas ut igenom samba. kan komma åt dom (läsa) och skriva till dom. men jag kan inte se hur mycket plats jag har ledigt på nån av diskarna.

Om jag kör XP så behöver jag bara loga in på servern höger klicka på en av mina utdelade diskar och välja "Map Network Drive..." osso finns den där smidigt o bra.
BildBildBildBild
medans allt jag hitta när jag använder ubuntu är
Bild
Tycker att det måst finnas ett bra sett att kunna göra samma sak i ubuntu lr nå liknande. Det enda kravet är att jag vill kunna se hur mycket plats jag har på mina diskar som sitter i servern på ett smidigt sett :)
Tack på förhand /b0bba
Senast redigerad av 1 maths57, redigerad totalt 24 gånger.
BildBildBild
Bild
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Samba, kunna se ledigt plats på nätverks disk

Inlägg av andol »

Ahh, nu förstår jag varför jag inte riktigt förstod sista inlägget i den andra tråden :-) För att du ska kunna få information om diskutrymme och sådär på en Sambautdelning så räcker det inte att Bläddra runt i den. Den behöver monteras.

https://help.ubuntu.com/community/Setti ... 32832d47ef
bobba

Inlägg av bobba »

Tack för snabbt svar andol. har sutti o provar nu ett tag men som vanligt så går de inge bra för mig :P
Följer guiden som du länka till, börja med att hoppa över delen där man skulle manuelt monter. och hoppa till delen där man la in det i fstab ist. när jag var klar starta jag om X men inget hade hänt så jag prova att manulet montera:S men då får jag detta felmeddelande ist...* prova med att skriva IP och smb namn. fattar inte varför den frågar efter passord men inte användara namn... måste haft för brotom lr nått... har kollat så att namn o lösen stämmer i "/etc/samba/user" är osäker på hur man ska fylla i efter "//" men tycker att de borde funka med ip efter som när man använder nautilus o skriver smb://ip så funkar de...

*Här är felmedelandet iaf

Kod: Markera allt

bobba@min-desktop:~$ smbmount //192.168.1.8/TV /media/TV
Password: 
9739: session setup failed: ERRDOS - ERRnoaccess (Access denied.)
SMB connection failed
bobba@min-desktop:~$ smbmount //file-server/TV /media/TV
Password: 
9767: session setup failed: ERRDOS - ERRnoaccess (Access denied.)
SMB connection failed
BildBildBild
Bild
Bild
bobba

Inlägg av bobba »

Okej jag var för snabb på att klaga :P jag hade missat den sista raden i guiden :-S Nu funkar det jätte bra tack så mycket andol för hjälpen :)
Senast redigerad av 1 bobba, redigerad totalt 23 gånger.
BildBildBild
Bild
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Samba, kunna se ledigt plats på nätverks disk [LÖST]

Inlägg av andol »

Gött att det funkar.

Se nu om det funkar lika bra med cifs istället för smbfs i /etc/fstab
Utvecklingen på smbfs är i princip nerlagd till förmån för cifs. (http://samba.org/samba/smbfs/ )

Förövrigt så är omstarter av X relativt ointressanta i sådana här sammanhang. De fyller främst en funktion då man petar på grafikinställningar med tillhörande drivrutiner.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"