Är vi så dumma?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Är vi så dumma?

Inlägg av Gurra72 »

haha hittade denna bild på linuxportalenshemsida.. Kolla veckans kadavro.. bilden uppe till höger.

http://www.linuxportalen.se/

Man måste vara lite själv-ironisk :P

Denna bilden byts nog ut nästa vecka så den är bara rolig nu.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Okänd

Är vi så dumma?

Inlägg av Okänd »

Hehe, ja ja :D
...men det finns saker som är enklare i Kubuntu som t.ex. egen skrivbordsbakgrund på varje skrivbordsyta. Själv har jag dock fastnat i Ubuntu.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Är vi så dumma?

Inlägg av Rasmus »

hehe ja
Det är faktigst ganska tråkigt med så få bakgrunder.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Är vi så dumma?

Inlägg av Quartus »

Tja, man kan ju se det som att byta dist skulle vara lika lätt som att byta bakgrundsbild...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Är vi så dumma?

Inlägg av zero gravity »

Hm förstod inte riktigt den där. Kan vara att det vart en påfrestande dag, och att det är någon halvironisk baktanke som gått mig förbi.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Frexwix

Är vi så dumma?

Inlägg av Frexwix »

Jag har prackat på alla mina vänner Ubuntu sedan jag hittade det för en vecka sedan :D

Jag är total nybörjare och var på väg att installera Debian, men så korsade den här underbara distron för människor min väg.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Är vi så dumma?

Inlägg av Quartus »

[quote="zero gravity"]Hm förstod inte riktigt den där. Kan vara att det vart en påfrestande dag, och att det är någon halvironisk baktanke som gått mig förbi.[/quote]
Jag tror de menar att Ubuntu är en newbiedistro och följaktligen en distro för de lite "mindre begåvade", :rolleyes: och att alla smaker av Ubuntu har sina olika bakgrundsbilder.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Är vi så dumma?

Inlägg av Broder Tuck »

:/

Kan de va så illa? Jag har inga problem med bakgrundsbilder. Antingen har jag missat något, eller så har jag inte förstått.

Kanske rent av, bådadera :lol:

Till Frexwix:
Jag är total nybörjare och var på väg att installera Debian, men så korsade den här underbara distron för människor min väg.
Tack för det inlägget! Det delar jag helt och fullt. Själv satt jag i valet mellan Mandriva och Suse. Sökte på nätet.

Jag bara ville pröva alternativ till M$.

Läste massor och kände att Ubuntu verkade vara något som lockade mig.

Idag kör jag bara Ubuntu. Jag älskar det. Ã… alla underbara människor där runtomkring.

Jag hälsar dig välkommen till oss i detta forum.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Frexwix

Är vi så dumma?

Inlägg av Frexwix »

Jag tolkade bilden som att andra Linuxanvändare vadr avundsjuka på Ubuntus otroliga läckerhet, och Ubuntuanvändaren ville konvertera honom =)

Tack själv Tuck! Kan du säga "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!"? :D
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Är vi så dumma?

Inlägg av Broder Tuck »

:D
Tack själv Tuck! Kan du säga "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!"?
OM ! ! ! ! .........

För envar ny registrerad besökare mullrar mitt dova men glada skratt runt i klostercellen :lol:

När sheriffen börjar sitt nya korståg under kommande år, gissar jag att vandringsstigarna in i vår lummiga och fria Sherwoodskog kommer att trampas än bredare än de är idag. Munken gläds åt varje vandrings- man o/e kvinna som söker sin tillflykt hos oss. :lol:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Är vi så dumma?

Inlägg av Broder Tuck »

:lol:

Quartus skrev:
Jag tror de menar att Ubuntu är en newbiedistro och följaktligen en distro för de lite "mindre begåvade"
Ha! Nu förstår jag varför inte jag förstod :D

Tack för hjälpen broder. Jag ger dig dessutom helt rätt i din analys ;)
Användarvisningsbild
Frexwix

Är vi så dumma?

Inlägg av Frexwix »

Varför skulle Ubuntu vara en nybörjardistro?

Visst, det finns gott om hjälpmedel, men gör inte det Ubuntu mer mångsidig bara?

Vänta bara tills Ubuntu blir lite äldre på scenen och alla nybörjare med Ubuntu blivit rutinerade användare med Ubuntu, då får världen se :D
Okänd

Är vi så dumma?

Inlägg av Okänd »

[quote="Frexwix"]Varför skulle Ubuntu vara en nybörjardistro?

...[/quote]
Ubuntu marknadsförs med Linux for human beings och det har några översatt att den är för nybörjare :rolleyes:
I Kubuntu kan man konfiguera det mesta med musklickande medans i Ubuntu får man lära sig väldigt kvickt vad gksudo gedit betyder ;)
Ubuntu är ju nybörjarvänlig mycket tack vare sina forums vilka finns tack vare Canonical, andra distron har inte som bolag bakom sig (vad är suse och red hat?) Jag gillade Kubuntus enkelhet med sånt men efter ett tag började jag sakna Ubuntus annorlunda enkelhet. Smaksak, svårt att bråka om.
Användarvisningsbild
Frexwix

Är vi så dumma?

Inlägg av Frexwix »

Tja... Ubuntu eller Kubuntu? Det är lite som Vit- eller svartpeppar.

Jämför man Mandriva och Ubuntu däremot, så är det ju som att jämföra en citron med ett betongblock.
deejam

Är vi så dumma?

Inlägg av deejam »

Jag tyckte den var riktigt bra. Jag är både Ubuntu och Slackware användare (servrar, ej desktop) och har därför insyn i båda värdarna. En slackware-användare är van att lösa problem från grunden och kan därför hjälpa användare oberoende av vad dom kör för dist. Ubuntuanvändare är mer standardiserade av sig, föreslår oftare ominstallationer och installation av paket. Nu beror det mycket på att Slack är en grunddist och har inte samma paketflora som Ubuntu.
"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
Okänd

Är vi så dumma?

Inlägg av Okänd »

[quote="deejam"]... Ubuntuanvändare är mer standardiserade av sig, föreslår oftare ominstallationer och installation av paket...[/quote]
Där känner jag ingen mig, denna kännetecken (ominstallation) kommer nog ifrån att Ubuntu har fått så stor genomslag bland Windowsanvändarna som är nog majoriteten bland Ubuntu användare idag. Ubuntu har blivit en av de största första distar för konverterare från Windows vilket Ubuntu kanske är inte den mest lämpliga för(?).

Kännetecknet beror på att kunskapen om möjligheter tryter och ominstallation är den enda "vettiga". M a o du och andra Slackwareanvändare behövs på denna forum för att ge Ubuntuanvändare en möjlighet behärska sitt OS! :)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Är vi så dumma?

Inlägg av Quartus »

[quote="deejam"]Jag tyckte den var riktigt bra. Jag är både Ubuntu och Slackware användare (servrar, ej desktop) och har därför insyn i båda värdarna. En slackware-användare är van att lösa problem från grunden och kan därför hjälpa användare oberoende av vad dom kör för dist. Ubuntuanvändare är mer standardiserade av sig, föreslår oftare ominstallationer och installation av paket. Nu beror det mycket på att Slack är en grunddist och har inte samma paketflora som Ubuntu.[/quote]
Nja. Jag hade i alla fall ominstallerat Slackware x antal gånger innan jag kände att jag hade full koll. På tal om det. 11:an har ju släppts...
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Är vi så dumma?

Inlägg av n4h0j »

[quote="Frexwix"]Varför skulle Ubuntu vara en nybörjardistro?

Visst, det finns gott om hjälpmedel, men gör inte det Ubuntu mer mångsidig bara?

Vänta bara tills Ubuntu blir lite äldre på scenen och alla nybörjare med Ubuntu blivit rutinerade användare med Ubuntu, då får världen se :D[/quote]
Hehe, skön inställning! ;)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Frexwix

Är vi så dumma?

Inlägg av Frexwix »

Ja, det är väl en utopi, men är man en optimistiskt idealist så får man väl drömma?

:D
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Är vi så dumma?

Inlägg av zero gravity »

En spontam tanke när det kommer till ominstallationer. Alla råkar väl ut någon gång för att en installation strular, och oftast vet man inte vad som gått snett.
Men kan det inte vara så att det förekommer som förslag lite titt som tätt just för att Ubuntu är så enkelt att installera. Det krävs inte många musklickningar innan man är klar.
Abusus non tollit usum
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"