..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Hehe, ja ja
...men det finns saker som är enklare i Kubuntu som t.ex. egen skrivbordsbakgrund på varje skrivbordsyta. Själv har jag dock fastnat i Ubuntu.
[quote="zero gravity"]Hm förstod inte riktigt den där. Kan vara att det vart en påfrestande dag, och att det är någon halvironisk baktanke som gått mig förbi.[/quote]
Jag tror de menar att Ubuntu är en newbiedistro och följaktligen en distro för de lite "mindre begåvade", och att alla smaker av Ubuntu har sina olika bakgrundsbilder.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode. Ubuntu guide
Tack själv Tuck! Kan du säga "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!"?
OM ! ! ! ! .........
För envar ny registrerad besökare mullrar mitt dova men glada skratt runt i klostercellen
När sheriffen börjar sitt nya korståg under kommande år, gissar jag att vandringsstigarna in i vår lummiga och fria Sherwoodskog kommer att trampas än bredare än de är idag. Munken gläds åt varje vandrings- man o/e kvinna som söker sin tillflykt hos oss.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
[quote="Frexwix"]Varför skulle Ubuntu vara en nybörjardistro?
...[/quote]
Ubuntu marknadsförs med Linux for human beings och det har några översatt att den är för nybörjare
I Kubuntu kan man konfiguera det mesta med musklickande medans i Ubuntu får man lära sig väldigt kvickt vad gksudo gedit betyder
Ubuntu är ju nybörjarvänlig mycket tack vare sina forums vilka finns tack vare Canonical, andra distron har inte som bolag bakom sig (vad är suse och red hat?) Jag gillade Kubuntus enkelhet med sånt men efter ett tag började jag sakna Ubuntus annorlunda enkelhet. Smaksak, svårt att bråka om.
Jag tyckte den var riktigt bra. Jag är både Ubuntu och Slackware användare (servrar, ej desktop) och har därför insyn i båda värdarna. En slackware-användare är van att lösa problem från grunden och kan därför hjälpa användare oberoende av vad dom kör för dist. Ubuntuanvändare är mer standardiserade av sig, föreslår oftare ominstallationer och installation av paket. Nu beror det mycket på att Slack är en grunddist och har inte samma paketflora som Ubuntu.
"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution."
[quote="deejam"]... Ubuntuanvändare är mer standardiserade av sig, föreslår oftare ominstallationer och installation av paket...[/quote]
Där känner jag ingen mig, denna kännetecken (ominstallation) kommer nog ifrån att Ubuntu har fått så stor genomslag bland Windowsanvändarna som är nog majoriteten bland Ubuntu användare idag. Ubuntu har blivit en av de största första distar för konverterare från Windows vilket Ubuntu kanske är inte den mest lämpliga för(?).
Kännetecknet beror på att kunskapen om möjligheter tryter och ominstallation är den enda "vettiga". M a o du och andra Slackwareanvändare behövs på denna forum för att ge Ubuntuanvändare en möjlighet behärska sitt OS!
[quote="deejam"]Jag tyckte den var riktigt bra. Jag är både Ubuntu och Slackware användare (servrar, ej desktop) och har därför insyn i båda värdarna. En slackware-användare är van att lösa problem från grunden och kan därför hjälpa användare oberoende av vad dom kör för dist. Ubuntuanvändare är mer standardiserade av sig, föreslår oftare ominstallationer och installation av paket. Nu beror det mycket på att Slack är en grunddist och har inte samma paketflora som Ubuntu.[/quote]
Nja. Jag hade i alla fall ominstallerat Slackware x antal gånger innan jag kände att jag hade full koll. På tal om det. 11:an har ju släppts...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode. Ubuntu guide
[quote="Frexwix"]Varför skulle Ubuntu vara en nybörjardistro?
Visst, det finns gott om hjälpmedel, men gör inte det Ubuntu mer mångsidig bara?
Vänta bara tills Ubuntu blir lite äldre på scenen och alla nybörjare med Ubuntu blivit rutinerade användare med Ubuntu, då får världen se [/quote]
Hehe, skön inställning!
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
En spontam tanke när det kommer till ominstallationer. Alla råkar väl ut någon gång för att en installation strular, och oftast vet man inte vad som gått snett.
Men kan det inte vara så att det förekommer som förslag lite titt som tätt just för att Ubuntu är så enkelt att installera. Det krävs inte många musklickningar innan man är klar.