Varför ubuntu och vilken version ska jag välja?

Skuggvarg

Varför ubuntu och vilken version ska jag välja?

Inlägg av Skuggvarg »

Bakgrundsstory (ej nödvändig att läsa, för den som inte vill/orkar):
Jag är välbekant med Windows (men det betyder inte att jag gillar eländet) och har köpt en laptop som jag hade tänkt installera Windows XP på men när jag skulle starta datorn installerade den automatiskt Windows Vista åt mig. Så "snällt" av den, för jag ville verkligen undvika Vista, men gav det ändå en chans. Efter en tids användning insåg jag att Vista bara var stort, segt, drygt och krävde otroligt mycket RAM-minne och drog otroligt mycket ström från min stackars laptop. Vista must die.

Nuläge:
Nu har jag äntligen kommit igång med att göra mig av med Vista och istället ska jag installera mitt saknade XP (jag gillar inte det heller men det är inte lika eländigt som Vista). Dock blir jag konstant ihjältjatad av mina vänner och bekanta och till och med min bror om att jag ska använda Ubuntu istället.

Varför Ubuntu?
Jag har läst att det inte kräver lika mycket minne som Windows och att det heller inte drar lika mycket ström, vilket är bra för min laptop (längre användningstid när man använder batteriet). Har också förstått att man i princip helt och hållet slipper sånt som virus och annat jobbigt. Nu undrar jag vilka fler fördelar jag får med Ubuntu jämfört med "Virus XP"?

Komplikationer:
Jag har en internetbank och är osäker på om deras säkerhetsprogram går att installera i Ubuntu. Utan säkerhetsprogram kan jag inte använda min bank. Vad gör jag då? Jag är också osäker på hur övriga program kommer att funka (eller inte funka) med Ubuntu (t.ex. BitTorrent eller Utorrent, samt diverse webläsare).

It all comes down to this:
Windows XP må vara sämre än Ubuntu men jag vet i alla fall att det funkar tillsammans med alla andra program jag vill använda. Övertyga mig nu om varför jag ska välja Ubuntu.

Och då kommer också följdfrågan:
Vilken version ska jag använda och varför? Ubuntu eller Kubuntu eller Xubuntu eller nåt annat? Jag har svårt att se vad som skiljer dem åt, rent praktiskt. Vilken version är bra för vilket ändamål? Att de olika versionerna använder GNOME, KDE och XFCE säger inte mig som nybörjare någonting om hur de funkar.
Senast redigerad av 1 Skuggvarg, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Varför ubuntu och vilken version ska jag välja?

Inlägg av Ulsak »

Hej Skuggvarg!

..och välkommen till vårt forum. Det är uppfriskande få ett så "up in the face" brev! Ibland sitter man och tror att det ska vara självklart att ALLA ska byta. För att börja bakifrån i din frågeställning så kan man köra winxp pararellt med en ubuntuinstallation antingen genom dualboot eller vmware. Man kan också köra windowsbaserade program i en emulator som heter WINE.

Sen finns det en massa tekniska och "ideologiska" skäl att använda linux. Det bygger på principen om öppen källkod, dvs att mjukvara skall vara fritt att distribuera, använda och modifiera till skillnad från MS som kräver licens och har en sluten källkod. Ett linuxsystem är ett fleranvändarsystem som ger användaren mer kontroll över systemet, allt som skall installeras kräver att man godkänner det genom lösenord. Det skrivs inte mycket virus till linux.

Jag skulle kunna skriva mycket, mycket mer. Men det bästa är att prova själv Ubuntu kan laddas ner som en Live-CD och det innebär att systemet installeras tillfälligt för påseende och avinstalleras när man har kikat färdigt. Man kan sedan välja att återvända till Microsoft eller upptäcka linux genom Ubuntu.

I alla händelser är du välkommen att delta här.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Swedbank med dosa funkar för mig i alla fall.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Hej Skuggvarg, och välkommen till Ubuntu-SE! Vi är många som gått i samma tankar som du, provat på Ubuntu för att sedan fastna! :)

Jag ska försöka besvara dina frågor i ordning, bara att du hojtar till med följdfrågor om jag missar något :)

Ubuntu drar mindre resurser rent generellt än Windows, ja, fast skillnaden är inte så enorm mellan en "normal-installation" av Ubuntu gentemot XP. Fördelen med ett Linux-system är just att du själv kan välja hur mycket lull-lull  du vill ha igång och därmed strömförbrukning därefter. Virus/Adware/Spyware behöver du garanterat inte oroa dig för. För det första finns det ingenting sånt ute på marknaden för Linux idag, och för det andra är Ubuntu ett mycket säkrare system i grunden än till exempel Windows XP. I Ubuntu kör du till exempel normalt inte som datoradministratör, så inget program kan göra systeminställningar utan att du medger det.

Vilken Internetbank använder du dig av? Det finns lite olika lösningar för att få igång vissa, medan vissa fortfarande inte fungerar i Linux.

Programutbudet ja, här har vi ofta knäckfrågan. Ubuntu har oerhört många fler program än Windows, alla katalogiserade och testade, alla installerbara genom den inbyggda pakethanteraren. Det finns minst en (oftast fler och oftast betydligt bättre) motsvarighet till vilket Windowsprogram som helst, och utan att du behöver oroa dig för kompatibilitet, virus, adware och resurskrav. Det finns ett flertal webbläsare att välja mellan, ett flertal torrent-program, ett flertal... allt. Vi hjälper dig gärna att hitta på det du vill ha installerat.
Vad som dock inte finns i lika stor utsträckning är de modernaste 3D-spelen. Där ligger tyvärr speltillverkarna lite efter som inte portat de nyaste spelen än, men vi tror att det kommer, fler och fler börjar dyka upp.

Vilken version du ska använda? Den som passar diig bäst ;) Ubuntu använder sig av skrivbordsmiljön GNOME, Kubuntu av KDE och Xubuntu av XFCE. Skillnaden är i princip mest kosmetisk, i hur startmenyn/panelerna/fönsterramarna och knapparna ser ut. Dessutom medföljer lite olika inbyggda standardprogram beroende på miljö. Du kan installera alla, och prova dig fram till vilken som passar dig bäst, eller använda dig av den du känner för för tillfället (man kan välja mellan alla installerade "smaker"  vid inloggning). Det finns dessutom tusentals fönsterteman, ikonteman och hela skrivbordsteman till de olika miljöerna. Vanliga Ubuntu är den som är "officiellt" sanktionerad, flest som använder, och finns mest dokumentation och support om, men det är som sagt helt upp till ens egna preferenser vilken man använder.

Du har säkert hört om den otroligt snygga och praktiska 3D-fönsterhanteraren Compiz Fusion, som man kan använda sig av oavsett vilken grundsmak man har valt. Compiz Fusion fixar 3D-effekter till skrivbordet, som "dallriga fönster", genomskinlighet, 3D-kub för att växla skrivbord m.m... Rekommenderas!

Vad jag personligen rekommenderar är att du laddar ner den "vanliga" 32-bits desktopversionen av "vanliga" Ubuntu (64-bitsversionen är lite krångligare att få igång vissa program och drivrutiner i, och dessutom ger det väldigt liten marginell prestandaökning). Prova på, helt enkelt!

Tips: Du kan ha både Ubuntu och Windows installerade på varsin hårddiskpartition, och helt enkelt välja vilket operativsystem du vill starta när du slår på datorn.

Som sagt, välkommen hit! Bara att du frågar på, det är det forumet är till för... :) Lycka till!
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Hej alla ni som skrivit och tack för det trevliga mottagandet.

Såg att ni frågade om vilken bank jag har, och det är Handelsbanken. De har ett litet program som ska installeras på datorn och sedan kör man med säkerhetscertifikat vid inloggning. Där kanske det krävs Windows, men jag ska testa att köra med Ubuntu och se om det går att ladda ner och installera säkerhetsprogrammet där. Går det, så bör saken vara biff.

Trevligt att höra att det finns så många bra program att tillgå. Spelar gör jag överhuvudtaget inte på datorn (konsolspel däremot spelar jag gärna), jag ser den enbart som en arbetshäst.

Allmänt skeptisk som jag är hade jag velat veta lite skillnader mellan de olika versionerna, för det känns som att det knappast bara kan vara kosmetiska förändringar, då skulle det vara lättare att göra ett slags "skal" än att göra en helt annorlunda version av Ubuntu. Jag ville väl helst slippa bränna ner varje version på CD och testa den för att se hur den skulle kännas.

Så, vilka praktiska skillnader finns det mellan GNOME, KDE och XFCE? Ubuntu, Kubuntu eller Xubuntu, vad får man ut av dem?
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Lite förenklat:

Gnome desktop är vanligtvis kopplat till Ubuntu liknar lite MacOS om man vill förenkla det. Det flesta föredrar detta upplägg

* KDE deskop är kopplat till Kubuntu detta har vissa likheter med windows men ändå inte. Jag hade inga problem med att använda den men jag gillar Gnome bättre

* XCfe desktop kopplat till Xubuntu -lite mindre resurskrävande kitt utan att för den skull sakna inställningsalternativ. Tyvärr inga erfarenheter av detta upplägg, men den passar för maskiner med lägre prestanda.

Har du en hyfsat ny dator så rekommenderar jag gnome. Men du kommer att hitta en hel del förespråkare för kde oxå.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Hej igen :)

Handelsbankens säkerhetsprogram går bra att få in i Ubuntu genom Windows-kompatibilitetslagret wine. En bra guide finns här,

Det är svårt att beskriva skillnaden kortfattat, men man brukar säga att...:

GNOME är enkelt och snyggt, liknar OSX lite mer än de andra, och har "sane defaults" som standard, det vill säga att allt "ska funka" från början. Vissa tycker att det har gömts undan lite inställningsmöjligheter, vissa tycker att GNOMEs filosofi att hela utseendet ska hänga ihop är bäst. GNOME använder sig av någonting som heter GTK för fönster och knappar.

KDE är snyggt, liknar Windows lite mer än de andra. Vissa tycker att det är outhärdligt plottrigt och att det finns alldeles för många små inställningar som förvirrar mer än hjälper användaren, medan vissa föredrar att ha allt tillgängligt. KDE använder sig av någnting som heter QT för fönster och knappar.

XFCE är kanske först och främst en skrivbordsmiljö för de vars datorer inte är av senaste snitt. Det drar mindre resurser än de två andra skrivbordsmiljöerna, och de flesta tycker att utseendet är betydligt sämre också (även om det finns hardcorefans som menar att det är en smaksak och att XFCE går att "tweaka" till samma nivå som de andra miljöerna). XFCE använder sig först och främst av GTK.

Och du, du behöver inte alls ladda ner tre olika LiveCD's för att prova olika smaker, utan om du installerar till exempel "vanliga" Ubuntu så går det att installera de två andra genom pakethanteraren eller genom att helt enkelt skriva sudo apt-get install kubuntu-desktop xubuntu-desktop i terminalen, så laddas allt hem, installeras, och du har bara att välja och vraka vid inloggning :) Att ha alla tre installerade gör också att du kan köra programmen som "hör till" en av skrivbordsmiljöerna i en annan miljö. Det är t.ex. väldigt många som kör KDE-musikspelaren Amarok i "vanliga" Ubuntu/GNOME.
Senast redigerad av 1 Eric Tranehag, inAbsurdum, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Viktigare än ovanstående är nog att det följer med olika program till de olika alternativen ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
lord

Inlägg av lord »

Har inte mycket tid, men ska sammanfatta vad jag gillar med ubuntu. För det första är det fritt, stabilt (ok, jag har haft lite problem med det här, och inte mycket alls, men det beror till stor del på att dels har min installation buggat sig (drar den slutsatsen eftersom ingen annan verkar ha samma problem) och dels är mitt grafikkort mysko), säkert och man behöver inte betala för en massa saker som brandväggar, då ubuntu har en riktigt bra en inbyggd från början, och antivirus. Sedan gillar jag inte att xp och i högre grad vista tror sig vara min storebror, ovh tror sig veta bäst, medan ubuntu tar ett steg åt sidan, och låter mig göra det jag vill utan att bli mindre säkert. Sedan tilltlar mig sättet ubuntu fungerar helt enkelt mer än windows, bättre personkemi så att säga.

Och angående program så skulle jag klara mig utan problem utan windows, om det inte vore för att skolan kräver vissa program som bara finns till windows (så jag har dual bootat) och bankens grejer (fast det bör fungera utifrån vad jag hört från andra, så det är egentligen inget problem).

I slutänden är det bara du som kan avgöra om ubuntu är något för dig, så jag rekomenderar starkt att i alla fall pröva på det. Om du vill vara säker fungerar Virtual Box utmärkt, det är bara lite segare än vanligt, men det är trots allt förståligt.
Senast redigerad av 1 lord, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag använder Handelsbanken. Fast jag kör med deras skraplotter. Tycker det fungerar utmärkt. :)

Angånde µTorrent så kan man köra detta via WINE. Men det finns en klient för Linux som heter Deluge och som påminner om µTorrent's utseendemässigt.
Jag själv använder Deluge och tycker den var en fullgod ersättare för µTorrent som jag använde när jag hade Windows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Klart du skall välja Ubuntu. Anledningar är många. Jag själv satt i går kväll och fixa med en ny dator. Fy vad Vista är trögt och en massa funktioner som enligt Microsoft gör systemet säkrare. Men är det prestanda att göra de trögt jobbigt. Sen vad du skall välja KDE eller Gnome det är ditt beslut. Jag började med Ubuntu (Gnome) sen installerade jag Kubuntu (KDE) skrivbord. Så i grunden är Ubuntu eller Kubuntu samma sak men olika grafiska miljöer. Det är bara att välja. Som det är nu skiftar jag miljöer efter vad jag gillar för dagen. Men bekanta dig först med Ubuntu.

Lycka till.

M.v.h

Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Har nyss haft mitt första möte med Ubuntu på datorn. Brände ner det och körde igång och min första reaktion var att temat såg hemskt ut men det kan man ju ändra. Någon internettillgång fanns dock inte, jag kom inte in på mitt nätverk. Ska testa en gång till men det var ingen lyckad första upplevelse. Nån som vet vad detta problem kan bero på? Jag har trådlöst nätverkskort i datorn och hittade nätverket men kunde inte logga in på det. ???
Beta

Inlägg av Beta »

Min gamla WinXp laptop blev bara segare och varmare, och jag insåg att jag blivit less på den. Funderade på att skaffa mig en ny dator, men insåg att då skulle det troligen vara Vista på den.
Så en lördag brännde jag ner Ubuntu Live CDn och testade. Det mesta av hårdvaran funkade direkt (bara minneskortsläsaren som bråkade) och jag blev frälst.
Jag kör nu med Xp / Ubuntu dualboot, ifall jag inte skulle gilla ubuntu efter ett tag och ifall det var nåt program jag behövde. Det är en bra känsla att veta att jag KAN boota i Xp (tycker faktiskt helt ok om WinXp, det är Vista som helt ballade ur :)), men det blir mer och mer sällan.

Den stora grejen för mig, det som gör att jag älskar Ubuntu är att det är inte en massa skräp i datorn som inte jag själv valt att lägga dit. Jag har extremt få saker som startas när jag startar up datorn, och jag har inte en enda ikon på desktoppen. Den slags "ren från onödiga grejer" känslan är det som fick mig helt över till the "ubuntu side". :)

Sen att den gamla datorn inte måste slita lika mycket och bli lika varm som förrut, det är helt klart en bonus också :)
MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av MrT »

Skuggvarg skrev: Har nyss haft mitt första möte med Ubuntu på datorn. Brände ner det och körde igång och min första reaktion var att temat såg hemskt ut men det kan man ju ändra. Någon internettillgång fanns dock inte, jag kom inte in på mitt nätverk. Ska testa en gång till men det var ingen lyckad första upplevelse. Nån som vet vad detta problem kan bero på? Jag har trådlöst nätverkskort i datorn och hittade nätverket men kunde inte logga in på det. ???
boota upp ubuntu igen
starta en terminal, denna hittar du under
under program>tillbehör>terminal

skriv nu
lspci och tryck enter

posta det du får här.
det hjälper oss att ta reda på vad för trådlöst nätverkskort du har och vad det då kan vara som bråkar.

kör du någon kryptering på nätverket?
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

MrT skrev:
Skuggvarg skrev: Har nyss haft mitt första möte med Ubuntu på datorn. Brände ner det och körde igång och min första reaktion var att temat såg hemskt ut men det kan man ju ändra. Någon internettillgång fanns dock inte, jag kom inte in på mitt nätverk. Ska testa en gång till men det var ingen lyckad första upplevelse. Nån som vet vad detta problem kan bero på? Jag har trådlöst nätverkskort i datorn och hittade nätverket men kunde inte logga in på det. ???
boota upp ubuntu igen
starta en terminal, denna hittar du under
under program>tillbehör>terminal

skriv nu
lspci och tryck enter

posta det du får här.
det hjälper oss att ta reda på vad för trådlöst nätverkskort du har och vad det då kan vara som bråkar.

kör du någon kryptering på nätverket?
Tack för tipsen, jag ska testa dem senare. Jag upptäckte till min besvikelse att XP inte klarade att hitta alla nödvändiga drivrutiner för min maskinvara och då jag inte kunde hitta namnet på alla enheter själv heller fick jag bittert inse att XP inte längre var en option för mig. Återstod då Ubuntu, vilket jag installerat nu. Högst osäker på hur mycket jag kommer att gilla det eller hur bra det kommer att funka. Hoppas förstås på det bästa men anar det värsta. Pessimist - javisst.

Spontana tankar kring installationen:

*Fick vänta en halv evighet med en helt svart skärm framför mig och trodde att allting misslyckats. Innan installationen läste jag att folk med ATI-grafikkort kunde få problem med blank skärm, och jag råkar ju ha turen att ha just ett sånt kort. Vet inte om det var det som gjorde att det blev så här men som tur var funkade allt ändå.

*Totalknas att man måste ha liten bokstav i användarnamnet när man loggar in. Vad är det för mening med det, nån som vet?

*Fick direkt veta att jag kunde ladda ner 187 uppdateringar. Orkade inte läsa igenom vad allt var så jag tog ner rubbet. Så mycket för att ha laddat ner "senaste versionen" av Ubuntu. Med 187 uppdateringar känns det som det hade varit dags för en ny version? Trevlig nog gick det extremt fort, mindre än fem minuter. Hade det varit Windows hade det väl tagit ett dygn att hämta 187 uppdateringar. ::)

Så nu är även jag "aktiv" ubuntist, mer eller mindre mot min vilja. :-\

Apropå frågorna om mitt nätverk så kör jag med kryptering men jag ska testa imorgon att köra okrypterat och se om jag kan ansluta trådlöst då. Här i Ubuntu kunde jag välja bara WPA-kryptering men jag tror det är WPA2-kryptering. Detta får undersökas imorgon (läs: "senare idag").

EDIT:
Hade lite dötid över medan jag väntade på att uppdateringarna skulle bli klara, så jag testade det där med terminalen och fick följande textgröt:

00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc Unknown device 5a31 (rev 01)
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge
00:12.0 IDE interface: ATI Technologies Inc 4379 Serial ATA Controller (rev 80)
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80)
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller (rev 80)
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB2 Host Controller (rev 80)
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc IXP SB400 SMBus Controller (rev 82)
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc Standard Dual Channel PCI IDE Controller (rev 80)
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SB450 HDA Audio (rev 01)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-ISA Bridge (rev 80)
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-PCI Bridge (rev 80)
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200M]
09:02.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
09:04.0 Network controller: RaLink RT2561/RT61 rev B 802.11g
Senast redigerad av 1 Skuggvarg, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Totalknas att man måste ha liten bokstav i användarnamnet när man loggar in. Vad är det för mening med det, nån som vet?

*Fick direkt veta att jag kunde ladda ner 187 uppdateringar. Orkade inte läsa igenom vad allt var så jag tog ner rubbet. Så mycket för att ha laddat ner "senaste versionen" av Ubuntu. Med 187 uppdateringar känns det som det hade varit dags för en ny version? Trevlig nog gick det extremt fort, mindre än fem minuter. Hade det varit Windows hade det väl tagit ett dygn att hämta 187 uppdateringar.

Så nu är även jag "aktiv" ubuntist, mer eller mindre mot min vilja.

He he!
Jag vet att inAbsurdum kommer att fylla på med mer matnyttigt . Och det gör han med den äran. Men jag kommer med ett par kortare kommentarer på ovan citat.

* det här med småbokstäver är ett arv från unix som ju linux egentligen är en variant av. just det här med lösenord för allt som förändrar i ditt system ska vi vara glada för. det borgar för en säkerhet ju inte finns i sk enavändarsystem som windows.

* att det hela tiden kommer uppdateringar följer med kittet med open source, där många program och tillämpningar hela tiden utvecklas. Och till skillnad mot windows och mac, kommer det en ny release var sjätte månad .

* hoppas vi kan hjälpa till att få ditt ubuntu fungera så att blir en aktiv och nöjd ubuntist. 
lord

Inlägg av lord »

*Fick direkt veta att jag kunde ladda ner 187 uppdateringar. Orkade inte läsa igenom vad allt var så jag tog ner rubbet. Så mycket för att ha laddat ner "senaste versionen" av Ubuntu. Med 187 uppdateringar känns det som det hade varit dags för en ny version? Trevlig nog gick det extremt fort, mindre än fem minuter. Hade det varit Windows hade det väl tagit ett dygn att hämta 187 uppdateringar.
Tja, är det inte bra att operativet och dina program (det är inte bara ubuntus medföljande grejer som uppdateras, utan i princip allt du har installerat) uppdateras? Det handlar om säkerhets uppdateringar och förbättringar. Dessa uppdaterar inte ubuntu till en ny version, även om det är möjligt att använda uppdaterings programmet till ubuntu för att skaffa nästa version, utan används för att man ska få bättre säkerhet och uppdateringar till program och så vidare. Sådana uppdateringar kommer med några dagars mellanrum.
    Själv brukar jag bara lägga uppdateringsprogrammet på något annat skrivbord jag inte använder (för i ubuntu har man flera, och inte bara ett) och sedan inte riktigt bry mig mer om det, för allt sköter sig själv. Tycker helt enkelt att det är väldigt bekvämt.
    Notera att det inte krävs någon omstart, om du inte fått en kernel uppdatering. Och när det krävs omstart tjatar inte operativet på en om det, utan säger till en enda gång i en pratbubbla-liknande grej, och sedan är det inte mer med det. Mycket bättre än windows, tycker jag :D.
Patric
Kontakt:

Inlägg av Patric »

Då bankfrågan kom upp, ville jag, trots att det inte hör till frågeställarens reella "need to know", meddela att SEB som inte officiellt stödjer Linux har mången Linux användare som kör bankuppdrag via olika installationer, och ingen har meddelat problem annat än som jag frågat om det går ;)

Så, även SEB fungerar.
"Det är när man känner doften av sin egen avföring som man börjar undra vem man egentligen är." - Arne Anka
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Såg att du har ett ralink-chips, installera RutilT via synaptic så får du säkert igång ditt trådlösa.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"