Kan inte identifiera CDläsaren vid installation

Mikahn

Kan inte identifiera CDläsaren vid installation

Inlägg av Mikahn »

Hej helt ny på detta med Linux, men har hållt på en hel del med datorer innan och har nu stött på ett problem enligt rubriken.
Jag tänkte försöka installera en server (fil och ftp) hemma och försökte (för att lära mig) installera Ubuntu server på en gammal maskin. Skivan bootar upp och installationen startar som den ska, men efter ett tag stannar den och ett meddelande säger att CDläsaren inte kan identifieras, ngn installationssdisk (som det frågas om) har jag inte kvar till läsaren och då kommer ett kryptiskt fönster upp där jag tror att jag förväntas skriva in något, men vad?
Finsn det någon vänlig själ här som kan hjälpa mig? Hur får jag igång installationen igen? Behöver ni mera data så återkom.

Tackar på förhand

Micke
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Kan inte identifiera CDläsaren vid installation

Inlägg av maths57 »

Hur långt kommer du i installationen?
Om den kan boota från CDn, då är det konstigt att den inte kan hitta den en bit in på installationen. Någon installationsdiskett till CDn lär du inte behöva.
Vad står det i det där fönstret?
KiAnKo
Kontakt:

Inlägg av KiAnKo »

Hur gammal är datorn? Eventuellt måste du använda ALTERNATIVE-CDn...

Men det kan kanske vara så den CD du använder innehåller fel. Har du testkört skivan enligt alternativet när CD:n bootar?

Bränn även ut en version av UBUNTU DESKTOP LIVE-CD, kör LIVE-CD utan att installera.
Ubuntu 6.06 på Mac PowerBook G4 samt Pentium 2 @ 450MHz.
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!
Mikahn

Inlägg av Mikahn »

Hej, nej jag har inte testat skivan, skall göra det. datorn är gammal, var hittar jag alternative -cd? Tackar för hjälpen sofar.

/ Micke
KiAnKo
Kontakt:

Inlägg av KiAnKo »

För att hitta de olika installations alternativen (desktop, server och alternative), besök http://releases.ubuntu.com/7.10/

Starta datorn med din nuvarande CD, kör sedan CHECK CD eller vad heter för att kontrollera skivan... Gör det även på den nya CDn, före installation. Ibland kan det vara bra att bränna CDn på en lägre hastighet oxå...

På äldre datorer har jag alltid fått använda ALTERNATIVE. Jag har sedan 7.04 fått meddelande om att mitt BIOS är från 1998 och de har en gräns på 2000. Dock fungerar datorn helt utan problem...
Ubuntu 6.06 på Mac PowerBook G4 samt Pentium 2 @ 450MHz.
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"