Som nybörjare innom Ubuntu kan man bidra med att sprida ut till kompisar, arbetet, m.m. att man har hittat Just Ubuntu, ett gratis alternativ som dessutom fungerar riktigt bra.
För dem med mer på fötterna finns det mycket att göra. Där kan man gå in i diskussion med etablerade Windows-användare och tala för Ubuntu.
Man kan kanske hålla ett föredrag på skola, arbetet eller biblioteket och där visa fram OS:et.
Snöbollen rullar redan nedför sluttningen och den växer hela tiden. Med lite hjälp kan den nog växa ännu fortare. Varför? Jo, vi har ett gyllende tillfälle nu när så många är tveksamma till Vista. Dessutom är företag och statliga verk tveksamma till att inverstera och binda fast sig Windows Vista. Roligt att läsa är att olika myndigheter bestämmer sig för öppen mjukvara istället. Det är ekonomiskt gångbart.
Vad jag vill ha sagt är att vi alla Ubuntuister behövs och jag menar det. Alla bidrar med sina idéer och på det sätt som passar dom bäst. Tänk inte att du inte behövs.
Det finns ingen medlem här som är så dum eller outbildad på Ubuntu att han inte kan bidra med något. ÄR du teknisk idiot så kan du ändå dela ut Ubuntu-reklam på allmänna platser.
Jag vänder mej alltså inte till dem som redan jobbar aktivt utan till dem som tycker att de inte har något att erbjuda.
Ubuntu i Svergie kommer snart att här helt dominera Linux-marknaden. Tidningar och andra media kommer att ta oss på allvar och vilja ha intevjuer och skriva artiklar.
Här behövs folk med vana att möta media.
Nu fungerar snart "allting" i Ubuntu. Windows kommer att släpa med ett tag till p.g.a. att folk är fast i spel och viss programvara. Men var säkra på att då Ubuntu-se.org passerar 50000 medl. så finns det så många fler deb-applikationer och
mjukvaru-företag har börjat porta sina program till Linux också och troligen också som deb-applikationer.
Är vi beredda här på ett medlemstal av 50000 medlemmar? Tror ni det är en rimlig siffra om några år? Det tror jag, vem sätter emot?