Kan inte se filerna på en hdd

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Sup3rgnu
Kontakt:

Kan inte se filerna på en hdd

Inlägg av Sup3rgnu »

Jag har 3st hårddiskar, 1 med ett gäng ubuntu partitoner på, en extern och en med massa filer på. Den externa ploppar upp på skrivbordet och jag kommer åt alla filer som ligger på den när jag slår på den.

Problemet är den andra, den kommer också upp på skrivbordet och är mountad, men när man går in på den så ligger det bara en tom mapp där. Det står att den är 80% full och att det finns 40 gb ledigt men man ser alltså inga filer på den. Den har alltså tidigare använts i windows och är således ntfs, men de är den externa också och på den kommer jag ju åt filerna..

Jag har sökt en hel del här men hittar inga liknande problem.. De jag kan tänka mig är att jag tror de ligger en gammal windows installation på disken (inte den jag använde senast utan en ännu äldre) som av nån oklar anledning ligger kvar. När jag kollade på diskarna i gparted så var även 'boot' ikryssad på flaggor, den kryssade jag ur.

Det enda rimliga lösningen jag har hittat är att disken inte skulle vara "korrekt" utcheckad från windows vilket ju skulle vara lite svårt att fixa nu eftersom jag inte har kvar windows.

Mycket tacksom för hjälp! =) Och tack för ett grymt forum, har hittat mycket hjälp på andra små noob problem här!

EDIT! Kom på att de kanske skulle postas på nybörjardelen.. verkar inte kunna radera heller så admin får gärna flytta om de ligger fel...

Mikael
Senast redigerad av 1 Sup3rgnu, redigerad totalt 21 gånger.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Kan inte se filerna på en hdd

Inlägg av revoltism »

Jag är inte säker men visst kör gutsy på ntfs-3g om jag inte missminner mig.. Du ska alltså inte behöva installera det igen men jag tror länken kan leda dig på rätt spår. Jag sitter inte hemma på min ubuntu-dator och kan kolla upp detta utan på jobbet.

Jag tror det är något i /etc/fstab som inte är rätt konfigurerat.. hårddiskarna borde ha namn som sda,sdb och sdc.. jag gissar att dina två ntfs-volymer borde ha liknande uppsättning och kolla gärna skrivrättigheterna.

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... +harddrive
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"