Ljudkort till Gutsy / Mythbuntu

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
diplomat

Ljudkort till Gutsy / Mythbuntu

Inlägg av diplomat »

Hej jag häller på och planerar (skall köpa in komponenter) en HTPC där tanken är att jag skall köra mythbuntu på.
Jag har stött på lite problem när jag kommer till audiodelen. Det skulle vara smutt att dels få det 'out of the box' och 5.1 eller 7.1. Kan någon rekommendera ett sådant kort? Måste jag köra ljudet genom en reciver/ stärkare eller kan jag köra ljudet från htpcn?
Det moderkort jag funderar på och införskaffa är ett Asus P5B, som har ett inbyggt ljudkort:
Så här säger kortets hemsida ang. audio:
High Definition Audio
Enjoy high-end sound system on your PC! The onboard 8-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) CODEC enables high-quality 192KHz/24-bit audio output, jack-sensing feature, retasking functions and multi-streaming technology that simultaneously sends different audio streams to different destinations. You can now talk to your partners on the headphone while playing a multi-channel network games. All of these are done on one computer.

S/PDIF-out on Back I/O Port
This motherboard provides convenient connectivity to external home theater audio systems via coaxial and optical S/PDIF-out (SONY-PHILIPS Digital Interface) jacks. It allows to transfer digital audio without converting to analog format and keeps the best signal quality.

Räcker det med ljudkortet på moderkortet eller bör/ ska jag skaffa ett separat kort?
There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX. We don't believe this to be a coincidence

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"