installation av ubuntu

robiinbobiin

installation av ubuntu

Inlägg av robiinbobiin »

Hej.
jag installerade ubuntu 7.10 så värkade de som allt skulle funka, installationen gick bra men sen när ja skulle starta om datorn så tog jag ut skivan och så startade den om så skulle man skriva i inloggnings upgifter,  så jag skrev in användar namn men de funkade inte att skriva löseorda, när man klickar på tangenterna så kommer det ingen text, ja testade att installera om ubuntu men de hjälpte inte,  vad kan de va för fel? kan de blivit nått fel när jag brännde ubuntu? tack i för hand // Robin
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: installation av ubuntu

Inlägg av Turbo »

I vissa fall så syns det inte att man skriver lösenordet, t.e.x. i terminal.....men det registreras ändå. Kommer du inte till inloggen, grafisk vy?
robiinbobiin

Inlägg av robiinbobiin »

okej . tack ska testa .. näj kommer inte in i grafiskvy
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Om du inte kommer in kan du kanske göra så här:  Skriv "användarnamn" och "lösenord". 
Sedan kan man i vanliga fall skriva "startx"  för att X ska starta. Istället för "startx" så skriver du då:  "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"  och trycker enter.    Antagligen är det ditt grafikkort som måste hittas och det kan man då välja här i början.  Alternativet "vesa" kan du välja men då får du inte 3D o.s.v. men skrivbordet kommer nog då.  Har du ett ATI-kort så ska ett sådant kort väljas eller "vesa".
I övrigt ska du inte ändra något här som du inte förstår utan klicka "enter bara"

Det finns andra som kan detta bättre än jag och med andra kommandon.    :)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Det kommer funka när du gör det ovanstående. Tänk på vilken användare du loggar in på (root eller din user). När du sedan kommer in i ubuntu skulle jag installera Envy (http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u6_all.deb) för att installera grafikkortet.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"