Dela filer mellan två ubuntudatorer
Hej!
Har två st ubuntuburkar som sitter ihop via router. Har samba-paketet installerat på båda. Datorerna ser varandra via "Platser>Nätverksservrar" men problemet är att jag inte kan se vad som ligger utdelat.
Kanske finns bättre sätt? Det som behövs är att jag kan lägga över filer från Dator1 till Dator2. Behöver inte kunne lägga över filer från Dator2 till Dator1.
Några tips? Tack på förhand!
Har två st ubuntuburkar som sitter ihop via router. Har samba-paketet installerat på båda. Datorerna ser varandra via "Platser>Nätverksservrar" men problemet är att jag inte kan se vad som ligger utdelat.
Kanske finns bättre sätt? Det som behövs är att jag kan lägga över filer från Dator1 till Dator2. Behöver inte kunne lägga över filer från Dator2 till Dator1.
Några tips? Tack på förhand!
hmmm i "Anslut till server" prova skriva
workgroup = arbetsgruppens namn
username = ditt användarnamn
servername = IP adressen för den andra låddan
sharename = utdelat mapp på den andra låddan
ex. smb://MSHOME;Trazan@ubuntu/utdelat
följande letar efter mappen utdelat på låddan med namnet ubuntu som är utdelad av Trazan i nätverket MSHOME
Kod: Markera allt
smb://workgroup;username@servername/sharename
username = ditt användarnamn
servername = IP adressen för den andra låddan
sharename = utdelat mapp på den andra låddan
ex. smb://MSHOME;Trazan@ubuntu/utdelat
följande letar efter mappen utdelat på låddan med namnet ubuntu som är utdelad av Trazan i nätverket MSHOME
Hum nu är vi kanske något på spåren.
Testade ditt förslag Trazan, men får upp en lösenordsruta men mitt lösenord fungerar inte.
Testade ditt förslag Trazan, men får upp en lösenordsruta men mitt lösenord fungerar inte.
använder du användarnam samt lösen för den dator som du ansluter till asså inte den du jobbar med?
[quote="Trazan"]använder du användarnam samt lösen för den dator som du ansluter till asså inte den du jobbar med?[/quote]
Jag har testa båda, utan resultat. Vilket ska jag använda?
Jag har testa båda, utan resultat. Vilket ska jag använda?
de ringer en klocka långt bak i huvudet (långt långt bak)
kan vara så att du måste lägga till en till användare på din lådda
använd i så fall samma namn och lösen som du använder på den låddan du ska ansluta till...
har för mig att det finns en bra guide för det letar just nu
kan vara så att du måste lägga till en till användare på din lådda
använd i så fall samma namn och lösen som du använder på den låddan du ska ansluta till...
har för mig att det finns en bra guide för det letar just nu

sudo /etc/init.d/samba start

om du inte lagt till dig själv som samba användare gör du det med
sudo smbpasswd -L -a your_username
sudo smbpasswd -L -e your_username
sedan får du lägga till en annan användare för att komma åt din samba utdelning (använd exakt samma namn o lösen som du använder för att logga in i den andra låddan
sudo useradd -s /bin/true Trazan
sudo smbpasswd -L -a Trazan
sudo smbpasswd -L -e Trazan

"-s /bin/true" i den första raden gör att användaren inte kommer ha någon tillgång till kommandoprompten (rekommenderas starkt)
Hmm Fungerar fortfarande inte, samma symptom; lösenordet godkänns inte. =/
Så ser inställningarna ut för mappen "asd" ut.[asd]
path = /home/limen-serv/asd
available = yes
browseable = yes
public = yes
writable = yes
Kan det vara något annat i smb.conf som ställer till det? Jag har inte rört den.
Hittade detta på http://us3.samba.org/samba/docs/man/Sam ... #id2569653
Kan vara till nån hjälp?After successfully joining the domain, user logons fail with one of two messages: one to the effect that the domain controller cannot be found; the other claims that the account does not exist in the domain or that the password is incorrect. This may be due to incompatible settings between the Windows client and the Samba-3 server for schannel (secure channel) settings or smb signing settings. Check your Samba settings for client schannel, server schannel, client signing, server signing by executing:
and looking for the value of these parameters.Kod: Markera allt
testparm -v | grep channel
limen@limen-desktop:~$ testparm -v | grep channelpetri0 skrev:Hittade detta på http://us3.samba.org/samba/docs/man/Sam ... #id2569653
Kan vara till nån hjälp?After successfully joining the domain, user logons fail with one of two messages: one to the effect that the domain controller cannot be found; the other claims that the account does not exist in the domain or that the password is incorrect. This may be due to incompatible settings between the Windows client and the Samba-3 server for schannel (secure channel) settings or smb signing settings. Check your Samba settings for client schannel, server schannel, client signing, server signing by executing:
and looking for the value of these parameters.Kod: Markera allt
testparm -v | grep channel
Load smb config files from /etc/samba/smb.conf
Processing section "[printers]"
Processing section "[print$]"
Loaded services file OK.
WARNING: passdb expand explicit = yes is deprecated
Server role: ROLE_STANDALONE
Press enter to see a dump of your service definitions
client schannel = Auto
server schannel = Auto
Gjorde inte mig så mycket klokare, men någon annan kanske vet bättre. Det fall som var beskrivet i det du citerade verkade vara ang. en konflikt mellan en linuxburk och en winburk. Jag har ju två linuxburkar med samma versioner av ubuntu och samba. Tack för ansträngningen dock!
Jo, vet det men när det ser mörkt ut så försöker man vad som helst.
Du vet att du kan ha både samba och NFS i Ubuntu? Howton i min sig är lång men jag gjorde det på 15 min, ca. OBS! Om det inte fungerar direkt när du delar ut mappar med NFS i System > Administration > Delade mappar, prova det först.
Jag skulle ta NFS som alternativ för det sägs att NFS är bättre mellan Linux.
Du vet att du kan ha både samba och NFS i Ubuntu? Howton i min sig är lång men jag gjorde det på 15 min, ca. OBS! Om det inte fungerar direkt när du delar ut mappar med NFS i System > Administration > Delade mappar, prova det först.
Jag skulle ta NFS som alternativ för det sägs att NFS är bättre mellan Linux.
ooooops kom å tänka på en sak...
samba är väl egentligen till för att dela med win-nätverket. Därav svårigheterna mellan ubuntu vs ubuntu
därför borde "NFS" vara ett bättre alternativ
alternativt "openssh-server" läs https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto och https://help.ubuntu.com/community/AdvancedOpenSSH
edit: efter att läst på lite mer så rekommenderar jag openssh
samba är väl egentligen till för att dela med win-nätverket. Därav svårigheterna mellan ubuntu vs ubuntu
därför borde "NFS" vara ett bättre alternativ
alternativt "openssh-server" läs https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto och https://help.ubuntu.com/community/AdvancedOpenSSH
edit: efter att läst på lite mer så rekommenderar jag openssh
Trazan: Men borde inte samba fungera mellan Linux burkar också, att det är en onödig väg ta och är lite osäkrare än nfs elle SSH är en annan sak? Jag har alltid trott att samba går nämligen.
Efter lite forskning har jag bestämt mig för att köra SSH. Hittar dock ingen bra "kom-igång"-guide. Har lyckats fått in servern och konfigurerat denna. Men vet inte hur jag fixar anv och lösen och sådana basfunktioner.
Det var inget förresten, fick igång det. Fan vad underbart! Stort tack till Trazan och petri0 för all hjälp!
Det var inget förresten, fick igång det. Fan vad underbart! Stort tack till Trazan och petri0 för all hjälp!
[quote="petri0"]Trazan: Men borde inte samba fungera mellan Linux burkar också, att det är en onödig väg ta och är lite osäkrare än nfs elle SSH är en annan sak? Jag har alltid trott att samba går nämligen.[/quote]
som jag förstod det när jag läste var följande ibland funkar det å ibland inte (vanligast inte)
btw limen: gott att du fick igång det tillslut
edit: kanske ett blivande inlägg i Tips/Tricks alt wikin
som jag förstod det när jag läste var följande ibland funkar det å ibland inte (vanligast inte)
btw limen: gott att du fick igång det tillslut
edit: kanske ett blivande inlägg i Tips/Tricks alt wikin