Experiment of the week - Löser ni denna utan att googla?!?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Experiment of the week - Löser ni denna utan att googla?!?
Prenumererar via Miro på en kanal som heter Experiment of the week och såg igår följande video: http://www.krampf.com/experiments/Scien ... ent43.html
Nån som har förslag på lösning (googla inte!)?
Har funderat en del och tror följande kommer att hända:
Jag tror inget av ljusen släcks, detta för att jag tror det uppkommer ett flöde av luft i behållaren så att det ständigt tillförs syre till ljusen. Luft kommer att cirkulera i behållaren då temperaturen kommer vid toppen att vara varmare där det höga ljuset står. Men jag är inte säker, vad tror ni?
Nån som har förslag på lösning (googla inte!)?
Har funderat en del och tror följande kommer att hända:
Jag tror inget av ljusen släcks, detta för att jag tror det uppkommer ett flöde av luft i behållaren så att det ständigt tillförs syre till ljusen. Luft kommer att cirkulera i behållaren då temperaturen kommer vid toppen att vara varmare där det höga ljuset står. Men jag är inte säker, vad tror ni?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Experiment of the week - Löser ni denna utan att googla?!?
Nej du, det lägre kommer dö först, gaserna som skapas vid förbränningen kommer dra sig neråt - jag vet inte varför men det är vad jag tror iaf, hehe...
Nu skulle jag vilja höra från M.A. - nu får du bevisa att du är så smart som vi alla påstår hela tiden!
Edit: Krampf är helt grym, urtypen av en sån gammal gymnasielärare i matte/kemi/fysik typ... Hade man varit 15 igen hade man förmodligen hatat honom för att han var så klämkäck bara... xD
Nu skulle jag vilja höra från M.A. - nu får du bevisa att du är så smart som vi alla påstår hela tiden!

Edit: Krampf är helt grym, urtypen av en sån gammal gymnasielärare i matte/kemi/fysik typ... Hade man varit 15 igen hade man förmodligen hatat honom för att han var så klämkäck bara... xD
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 19 gånger.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Bossieman
- Kontakt:
Haha, bra förklaring.
Koldioxid borde vara tyngre än syrgas (2 syre atomer mot 2 syreatomer och en kolatom...) vilket borde innebära att den sjunker. Men det bildas ju 2 separata reaktioner så det kanske blir något slags omlopp så att gaserna blandas ihop och jämnar ut sig?
Min gissning: båda slocknar samtidigt.
Min gissning: båda slocknar samtidigt.
- farmfield
- Kontakt:
Jag flippade när Krampf körde omkring med en heliumballong i bilen, hehe, helt sjukt... xD
http://www.krampf.com/experiments/Scien ... ent39.html
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Först så tänkte jag som farmfield, men den lösningen känns lite för enkel. Kan det vara så att upnorth har rätt? eller blir det så att det högsta slocknar först?
Jag vet inte, men jag gissar på att det högsta slocknar före det lägsta. Vet ej varför, bara slängde ihop en gissning
Jag vet inte, men jag gissar på att det högsta slocknar före det lägsta. Vet ej varför, bara slängde ihop en gissning

- Bossieman
- Kontakt:
Vi hade faktiskt denna fråga på en tenta i Fysisk A. Full pott för min delfarmfield skrev: Jag flippade när Krampf körde omkring med en heliumballong i bilen, hehe, helt sjukt... xD

-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Mitt förslag:
De varma gaserna (koldioxid mest) stiger uppåt först men kyls snabbt av glaset. Koldioxid är tyngre än luft och kommer att sjunka neråt. Då koldioxidnivån når den nedersta ljuslågan slocknar den. Efter en stund når den också den övre lågan och även den slocknar.
Edit: Stavfel rättat
De varma gaserna (koldioxid mest) stiger uppåt först men kyls snabbt av glaset. Koldioxid är tyngre än luft och kommer att sjunka neråt. Då koldioxidnivån når den nedersta ljuslågan slocknar den. Efter en stund når den också den övre lågan och även den slocknar.
Edit: Stavfel rättat
- farmfield
- Kontakt:
Ja, precis så tror jag också.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Eftersom värme stiger så kommer den lägre ljuset slockna först.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Visst är det logiska alternativet alltså att tyngre gas lägger sig i botten och att syret stannar uppe en bra gissning (och kan mycket väl vara rätt).
Men om man ser till detta så borde det ju inte finnas några levande varelser på jorden då all koldioxid hade trängt bort syret (alltså syret skulle ha pressats uppåt). Givetvis skapar växter nytt syre men dem finns ju inte överallt ;p
Men i verkligheten är det väl ändå så att luft (inte syre) består av många olika gaser där syre bara utgör 1 del. Det finns ju även här koldioxid och en mängd andra gaser.
Teori: Kolet kombineras med syret, detta leder till att det till slut inte kommer att finnas tillräckligt med syre för att hålla lågorna levande och dem släcks samtidigt.
Men om man ser till detta så borde det ju inte finnas några levande varelser på jorden då all koldioxid hade trängt bort syret (alltså syret skulle ha pressats uppåt). Givetvis skapar växter nytt syre men dem finns ju inte överallt ;p
Men i verkligheten är det väl ändå så att luft (inte syre) består av många olika gaser där syre bara utgör 1 del. Det finns ju även här koldioxid och en mängd andra gaser.
Teori: Kolet kombineras med syret, detta leder till att det till slut inte kommer att finnas tillräckligt med syre för att hålla lågorna levande och dem släcks samtidigt.
Lär mig - och jag ska glömma.
Visa mig - och jag ska komma ihåg.
Gör mig delaktig - och jag ska förstå.
Ta ett steg tillbaka - och jag ska handla
Visa mig - och jag ska komma ihåg.
Gör mig delaktig - och jag ska förstå.
Ta ett steg tillbaka - och jag ska handla
- Konservburk
Jag säger att det långa ljuset slocknar först med tanke på rekommendationen
att man ska krypa längs golvet för att undvika att kvävas i en eldsvåda.
Varför? Min gissning är att gaserna som bildas vid förbränningen stiger uppåt
eftersom de är mycket varmare än den omgivande luften.
Det kanske finns en anledning att skorstenar faktiskt ser ut som de gör.
att man ska krypa längs golvet för att undvika att kvävas i en eldsvåda.
Varför? Min gissning är att gaserna som bildas vid förbränningen stiger uppåt
eftersom de är mycket varmare än den omgivande luften.
Det kanske finns en anledning att skorstenar faktiskt ser ut som de gör.

- HenrikAn
Jag har också en teori som jag egentligen inte kan bevisa... vilket kanske egentligen gör det till en gissning...
Med tanke på att det är en amerikan som gör vetenskapsprogram som ska underhålla så gissar jag att följande inträffar:
1: Gaserna som skapas vid förbränningen bygger upp ett övertryck i glaskupan.
2: Glaskupan exploderar
3: Farbrorns skägg förångas när han träffas av det enorma eldklot som sprider sig från explosionen.
Med tanke på att det är en amerikan som gör vetenskapsprogram som ska underhålla så gissar jag att följande inträffar:
1: Gaserna som skapas vid förbränningen bygger upp ett övertryck i glaskupan.
2: Glaskupan exploderar
3: Farbrorns skägg förångas när han träffas av det enorma eldklot som sprider sig från explosionen.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
* Som de säger så bör man hålla sig lågt vid brand, vilket borde ge en indikation om att det övre ljuset slocknar först.
* Gaserna är olika tunga, vilket i sig borde innebära att koldioxiden hamnar lägre och konsekvent släcker det lägre ljuset först.
* Är koldioxid tyngst när det expanderar under värme? Eftersom det bildas kolavlagringar på glaset så borde koldioxiden sönderdelas av värmen till kol +syre. Så då borde väl båda slockna samtidigt?
* Eftersom det borde ske någon cirkulation i kupan då värme stiger mm så är gaserna inte klart siktade.
Min gissning är att båda slocknar samtidigt.
edit: Kom att tänka på att "ordspråket" kan syfta på att undvika övriga gaser som bildas och stiger till taket.
* Gaserna är olika tunga, vilket i sig borde innebära att koldioxiden hamnar lägre och konsekvent släcker det lägre ljuset först.
* Är koldioxid tyngst när det expanderar under värme? Eftersom det bildas kolavlagringar på glaset så borde koldioxiden sönderdelas av värmen till kol +syre. Så då borde väl båda slockna samtidigt?
* Eftersom det borde ske någon cirkulation i kupan då värme stiger mm så är gaserna inte klart siktade.
Min gissning är att båda slocknar samtidigt.
edit: Kom att tänka på att "ordspråket" kan syfta på att undvika övriga gaser som bildas och stiger till taket.
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 20 gånger.
Abusus non tollit usum
Vid brand borde det bildas fler gaser än när ett stearinljus som brinner, åtminstone borde proportionerna se annorlunda ut.
Däremot är det möjligt att just förbränningen gör att allt utom syret blir så varmt att de stiger oavsett densitet...
Däremot är det möjligt att just förbränningen gör att allt utom syret blir så varmt att de stiger oavsett densitet...
- Konservburk
Spelar det verkligen någon roll vilken gas som är boven i dramat? Kvävszero gravity skrev: edit: Kom att tänka på att "ordspråket" kan syfta på att undvika övriga gaser som bildas och stiger till taket.
du nära taket men kan andas vid golvet så borde ljuset slockna vid taket
men inte vid golvet.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Det kan finnas syre även där fast man dör av gaserna som inte existerar vid golvet. Så det ena tesluter inte det andra.Konservburk skrev:Spelar det verkligen någon roll vilken gas som är boven i dramat? Kvävszero gravity skrev: edit: Kom att tänka på att "ordspråket" kan syfta på att undvika övriga gaser som bildas och stiger till taket.
du nära taket men kan andas vid golvet så borde ljuset slockna vid taket
men inte vid golvet.
Abusus non tollit usum
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag är inne på samma linje som Konservburk. Dom varma förbränningsgaserna borde stiga snabbare, trots att dom egentligen är tyngre än syret så det längre ljuset borde slockna först.
Luft består fö av ca 78% kvävgas, 21% syrgas och 1% annat. Kvävgas och syrgas är ungefär lika tunga.
Luft består fö av ca 78% kvävgas, 21% syrgas och 1% annat. Kvävgas och syrgas är ungefär lika tunga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Gick en brand- och räddningskurs för ett antal år sen där bl.a rökdykning ingick.
Alltså, så slocknar det högsta ljuset först för annars var det nåt fel på utbildningen
Alltså, så slocknar det högsta ljuset först för annars var det nåt fel på utbildningen

- Konservburk
Hur gick det med detta?