Netgear WG311v3 trådlöst kort

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Hobbe

Netgear WG311v3 trådlöst kort

Inlägg av Hobbe »

Tjena.

För ett tag sedan skaffade jag ett Netgear WG311v3 kort och monterade i burken. Sedan efter ett envist letande bland diverse forum lyckades jag få det att fungera (med hjälp av ndiswrapper...)

Nu till problemet: Det fungerar inte alltid!!?? Ibland hittar datorn/kortet nätverket och lyckas koppla upp sig men oftast måste jag starta om modemet och datorn flera gånger innan det kommer igång. Någon gång har jag tur och det fungerar direkt. Varför måste jag starta om routern och modemet (nästan) varje gång jag startar datorn för att få en trådlös uppkoppling? Med kabel är det klockrent!

MVH

Fredrik
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Netgear WG311v3 trådlöst kort

Inlägg av Lars »

Vad exakt händer då det inte fungerar? Har drivrutinen laddats (d.v.s. du kan se kortet med t.ex. kommandot iwconfig)? Hittar du några nätverk?

Ett sätt att ladda om drivrutinerna utan att starta om datorn är följande kommandon: sudo rmmod ndiswrapper respektive sudo modprobe ndiswrapper.
Hobbe

SV: Netgear WG311v3 trådlöst kort

Inlägg av Hobbe »

Jodå...

Datorn hittar massor av nätverk runt omkring inklusive mitt eget... Drivrutinerna laddas utan problem och kortet hittas... Mojängen uppe i högra hörnet snurrar och datorn meddelar att den försöker logga in på nätverket... Sedan efter en stund dyker det upp en ruta som vill ha lösenord... Börjar misstänka att det är något med nyckelringshanteraren?

Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Internet"