Installations problem med cd - inget händer

Ufager

Installations problem med cd - inget händer

Inlägg av Ufager »

Hej!
Skall nu byta från windows till ubuntu då min hårddisk sektion gick sönder samt att jag vill prova något nytt.
sektionen på hårddisk som är trasig gör så att jag inte kommer till windows överhuvudtaget, får upp rutan starta i felsäkert läge mm men inget av alternativen kommer någon vart.
Nu är det så att jag bränt ut 7.10 och bränt ut iso filen på skiva, dock händer ingenting när jag startar om datorn med skiva i, inte heller på min pappas bärbara dator händer något, hur ska man göra?
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

SV: Installations problem med cd - inget händer

Inlägg av ajja »

Har du bränt ISO'n som en bootbar image-fil?
Du ska inte enbart bränna en ISO rakt av den måste packas upp först, det görs av brännarprogrammet inte av dig.

Om det är en bootbar cd så förvissa dig om att datorns bios är inställt på att boota från CD/DVD.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med vilket program har du bränt ISO-filen?
ajja skrev: Har du bränt ISO'n som en bootbar image-fil?
Du ska inte enbart bränna en ISO rakt av den måste packas upp först, det görs av brännarprogrammet inte av dig.

Om det är en bootbar cd så förvissa dig om att datorns bios är inställt på att boota från CD/DVD.
Men ska inte bränna en 'bootbar' ISO som 'bootbar', det brukar resultera i fel när den redan är 'bootbar'.
En ISO-fil är en imageavbildning, en direkt klon av en fysisk skiva och ska inte packas upp av vare sig användaren själv eller brännarprogrammet då det inte är ett arkiv. Man bränner en ISO-fil genom att låta brännarprogrammet tro att det rör sig om en riktig CD/DVD-skiva man vill kopiera. :)

Enklast bränner man ISO-filer med IMGBurn för Windows eller GNOME Baker och K3B för Ubuntu respektive Kubuntu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

I ex, Nero måste man välja att avbilden som ska brännas ska vara startbar.
Där av frågan om den bränts som bootbar annars får man enbart en ända stor fil på CD'n.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ajja skrev: I ex, Nero måste man välja att avbilden som ska brännas ska vara startbar.
Där av frågan om den bränts som bootbar annars får man enbart en ända stor fil på CD'n.
Jag har bränt en massa ISO-filer med Ubuntu och liknande. Idag brukar valet "Bränn ISO" finnas, förut fick man montera ISO-filen och välja att bränna en kopia på en CD-skiva.
Och jag har aldrig valt alternativet att den ska vara bootbar, eftersom ISO-filen redan är det. Inte i Nero heller när jag använde det för många år sedan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"