Tänkte bara hälsa

Ufager

Tänkte bara hälsa

Inlägg av Ufager »

Hej hej, visste inte riktigt var jag skulle skriva, men då jag säkerligen kommer ha många frågor när jag installerat ubuntu så tänkte jag att jag skriver här!
Jonathan Fager heter jag och som många andra fruktansvärt trött på windows :D Bestämmde mig idag för att byta OS då Ntfs s*ger.
Min hårddisk sektion gick sönder så kan inte längre starta upp windows och får därför inte tillgång till mina VIF (very important files)
Men en, precis bränt ut 7.10 nu och skall installera imorgon. Kör redan nu ubuntu på en server.

En fråga bara, finns det någon bra svenskguide till Wine, Virtualbox (heter det så?) De progrm jag vill använda är framför allt Photoshop och mina gamla spel till windows 95/98.

Jaja, nu skall jag dra mig, spelkväll supersmash brosh på N64 ikväll!
Ha det bra alla Ubuntuare och hata Microsoft!

Om jag nu bröt någon forumregel eller uppträde opassande så var god förlåt mig men jag krascha faktiskt min dyrbara hårddisk idag :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Tänkte bara hälsa

Inlägg av vulfgar »

Välkommen Ufager!  :)

Trevligt att du hittat hit.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
J0henz

Inlägg av J0henz »

Om hårddisken fortfarande går att läsa ifrån så kan du försöka med att starta upp med livecd och sedan kopiera över dina VIF:s till USB-minne, extern hårddisk eller vilket lagringsmedia du föredrar.

Photoshop i Wine vet jag inte mycket om, men här är Winehq:s sida om det:
http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ion&iId=17

Angående gamla Windowsspel kan du titta i http://appdb.winehq.org och leta fram spelen i deras databas.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Ufager skrev: Hej hej, visste inte riktigt var jag skulle skriva, men då jag säkerligen kommer ha många frågor när jag installerat ubuntu så tänkte jag att jag skriver här!
Jonathan Fager heter jag och som många andra fruktansvärt trött på windows :D Bestämmde mig idag för att byta OS då Ntfs s*ger.
Min hårddisk sektion gick sönder så kan inte längre starta upp windows och får därför inte tillgång till mina VIF (very important files)
Men en, precis bränt ut 7.10 nu och skall installera imorgon. Kör redan nu ubuntu på en server.

En fråga bara, finns det någon bra svenskguide till Wine, Virtualbox (heter det så?) De progrm jag vill använda är framför allt Photoshop och mina gamla spel till windows 95/98.

Om jag nu bröt någon forumregel eller uppträde opassande så var god förlåt mig men jag krascha faktiskt min dyrbara hårddisk idag :(
Ja..
Välkommen!
Alltid roligt med nya ansikten...

Troligen kan alla spelen köras via Wine, medans PS blir tyvärr Virtualbox med en FULLT laglig kopia av Windoze...

;D

// SakJur
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Ufager

Inlägg av Ufager »

Jag har photoshop cs2 och som äkta pirat (hush-hush) så betalar jag ogärna för att kunna köra mitt photoshop. Är det svårt att Få Adobe Photoshop Cs 2 att funka i ubuntu gratis, och kommer det då vara bra prestanda?
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Ufager skrev: Hej hej, visste inte riktigt var jag skulle skriva, men då jag säkerligen kommer ha många frågor när jag installerat ubuntu så tänkte jag att jag skriver här!

Hej.

Det är roligt att vanliga dödliga har hittat GNU/Linux men något som gör mig redigt förbannad är allt whine på Windows. "hata Microsoft", "Ntfs s*ger". *sob* *sob* *sob*

Din hårddisk är trasig!
Din data är normalt sätt inte borta, använd GetDataBack från http://www.runtime.org
Om du har problem med Windows så kommer du ha 10ggr mer problem med GNU/Linux

GYFR!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En hel del som hittar hit gör det för att Windows "svikit" och då blir det lätt "...hatar Windows/microsoft..."-snacket o.s.v... Det är inte så konstigt och spelar ju inte så jättestor roll. Man får tycka som man vill (även om det oftast bara är temporärt, hehe)...  ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej Ufager och välkommen till forumet!!
Ufager skrev: Jag har photoshop cs2 och som äkta pirat (hush-hush) så betalar jag ogärna för att kunna köra mitt photoshop. Är det svårt att Få Adobe Photoshop Cs 2 att funka i ubuntu gratis, och kommer det då vara bra prestanda?
Ett litet tips är att inte skriva om olagligheter i forumet. Man kan åtminstone skriva detta på ett snyggare sätt ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Ufager

Inlägg av Ufager »

Okej skall inte skriva om olagligheter i detta forum. Måste även säga att mitt hata microsoft antagligen är väldigt temporärt då jag vet varför min hårddisk gick sönder. saken är den att hårddisken funkar fortfarande, jag ser alla mina filer mm nu när den är inkopplad via en extern kabinett i min morsas Windows vista burk.
dock så har jag inte behörighet till filerna då de ligger under min användare på hårddisken.
Och Ntfs krypterar ju alla filer. Försökte konvertera om till Fat32 system för att räda mina VIF, dock kom processen med programmet Partition magic till 94 innan jag fick error.
Kommer det funka att köra live cd och få filerna?

problem med Gnu/linux är det många som säger att jag kommer få, men tror att detta är mer användar fel än va det är maskinvaru/mjukvaru fel. Och då är det ju lättare att återgärda.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Ufager skrev: Och Ntfs krypterar ju alla filer. Försökte konvertera om till Fat32 system för att räda mina VIF, dock kom processen med programmet Partition magic till 94 innan jag fick error.
Kommer det funka att köra live cd och få filerna?
Har du gjort ett aktivt val gällande NTFS och krypterade filer? Som default är det inte krypterat över huvud taget utan detta måste man välja under egenskaper för vald folder.

Om dem vart krypterade så hade ändå inte en konvertering hjälpt till fat32 för din data hade ju varit just krypterad.

Nu har du ju skrivit på hårddisken och på så sätt försvårat för mjukvara som kan återställa filer genom att analysera bit för bit vilket är ditt första misstag, det andra är att du inte hade backup.
J0henz

Inlägg av J0henz »

Adobe Photoshop CS2 ska, enligt winehq.org fungera perfekt i Wine, jag prövade att installerade, och det fungerade så långt jag kunde se (med den senaste wine-versionen).

http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... n&iId=2631

En sak som kan vara bra att ha när man ska köra program i Wine är Windows-fonts, msttcorefonts sudo apt-get install msttcorefonts.
Senast redigerad av 1 J0henz, redigerad totalt 19 gånger.
Ufager

Inlägg av Ufager »

Tack för informationen J0henz. Hur är det med nedladdnings bara fonts till Ubuntu? Efter som photoshop och design ligger mig nära om hjärtat så gör även bra fonts det. Finns de flesta till Ubuntu? Kan man installera Microsoft fonts i Ubuntu?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Ufager skrev: Jag har photoshop cs2 och som äkta pirat (hush-hush) så betalar jag ogärna för att kunna köra mitt photoshop. Är det svårt att Få Adobe Photoshop Cs 2 att funka i ubuntu gratis, och kommer det då vara bra prestanda?
all respekt för att du vill köra Photoshop, det är mången ubuntubroder och syster föredrar det. Men jag vill ända dra en lans för Gimp, helt klart i klass med photoshop.

Välkommen till gnu/linux och Ubuntu!
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Ufager skrev: Tack för informationen J0henz. Hur är det med nedladdnings bara fonts till Ubuntu? Efter som photoshop och design ligger mig nära om hjärtat så gör även bra fonts det. Finns de flesta till Ubuntu? Kan man installera Microsoft fonts i Ubuntu?
Microsoft-fonterna får du in som J0henz sa, genom att installera paketet msttcorefonts, antingen via apt-get i terminal eller via den grafiska pakethanteraren Synaptic. Ubuntu läser de flesta fontformat, inklusive .ttf-fonter, bara att tanka hem och lägga i mappen /usr/share/fonts (edit: eller öppna filhanteraren Nautilus och skriva fonts:/// i adressraden och dra fonterna dit). Lycka till!
Senast redigerad av 1 Eric Tranehag, inAbsurdum, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Ufager skrev: Tack för informationen J0henz. Hur är det med nedladdnings bara fonts till Ubuntu? Efter som photoshop och design ligger mig nära om hjärtat så gör även bra fonts det. Finns de flesta till Ubuntu? Kan man installera Microsoft fonts i Ubuntu?
Är du intresserad av de "nya" fonterna till windows ("calibri" och de andra fonterna som börjar på c), så finns de väl ännu inte i msttcorefonts, utan man måste ladda ner Microsoft PowerPoint Viewer 2007 och installera det med wine, och flytta dem från där de hamnar i .wine-mappen till fonts:/// (tyvärr).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Ufager

Inlägg av Ufager »

Microsoft fonter är väll ingen höjdare tycker jag utan mer fria nerladdningsbara fonter som är lite mer kreativt skapade, så som de fonterna man kan skaffa från <a class="postlink" href="http://www.dafonts.com">http://www.dafonts.com</a>, en sida som jag varmt kan rekommendera. Här även tittat på Gimp men då min hjärna bärjar bli duktigt full allt som skall repeteras inför nationella proven och alla som man "måste" veta om sina gymnasieval så tror jag att jag stannar vid mitt Photoshop.
SakJur
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Ufager skrev: Microsoft fonter är väll ingen höjdare tycker jag utan mer fria nerladdningsbara fonter som är lite mer kreativt skapade, så som de fonterna man kan skaffa från <a class="postlink" href="http://www.dafonts.com">http://www.dafonts.com</a>, en sida som jag varmt kan rekommendera. Här även tittat på Gimp men då min hjärna bärjar bli duktigt full allt som skall repeteras inför nationella proven och alla som man "måste" veta om sina gymnasieval så tror jag att jag stannar vid mitt Photoshop.
Man måste iallafall ha grundfonterna med Wine, annars blir det sjukt...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"