Installations problem på bärbar dator [LÖST]

Lif

Installations problem på bärbar dator [LÖST]

Inlägg av Lif »

Hej

Jag är helt ny på detta med Linux men har eventuellt blivit frälst av kompisar som sjunger Ubuntuns lov. Har därför bestämt mig för att installera det på en av datorerna här hemma till att börja med, den valda datron är en bärbar Compac Evo N410c, vilket är en dator med dockningsstation där CD och diskettstation sitter i dockan. Har testat med XP installerat på datorn men har nu bytt till 98:an för att testa om den kunde spela någon roll.
Jag har:
-laddat ner Ubuntu 7.10 och bränt ut en skiva med hjälp av den stationära datorn som har en brännare. Detta är gjort 2 ggr.
-stoppat i CD skivan i den bärbara datorn och ställt in datorn så att jag kan välja vad den skall starta från: hårddsik, MultiBay-plats 1 eller 2 (CD läsaren sitter i plats 1).
Trots dessa inställningar så startar datorn alltid från hårddisken.
-har testat med att försöka starta datorn genom att ha en startdiskett i (därav installation till 98:an) och då kunna begära att den skall starta med hjälp av CD rom stöd. Gör jag detta så kan jag, genom att gå över till e:, se UBUNTU71.ISO filen men den går inte att starta trots detta.
Hur skall jag lyckas att få CD att börja läsa eller finns det något annat sätt att insatllera UBUNTU?

Tacksam för svar
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 25 gånger.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Installations problem på bärbar dator

Inlägg av KiviE »

Om du ändrar så du bara kan boota från cdromen? Bootar den öht då?

Har ingen direkt aning om hur du ska göra men du borde ha samma problem om du försöker installera något windows OS?
Lif

Inlägg av Lif »

Tack för god input

Den möjligheten har jag tyvärr inte, kan endast välja mellan multiboot eller vilken startordning som den skall ge. Multibooten ger mig möjligheten att välja från var den skall starta innan den drar igång.

När man installerar Windows så gör man det antingen från en start diskett vilket fungerar bra eller så startar bootar man från CD som en uppgradering med Windows igång.

Tacksam för fler ideer.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se :)

Du verkar ha begått ett fel som är ganska vanligt, nämligen att lägga ISO-filen på CD:n. ISO-filen är en råkopia av hela CD:n och ska alltså inte ligga där som en fil. De flesta brännarprogram kan så att säga packa om ISO-filen (image-filen) och bränna en exakt kopia av den ursprungliga CD:n. Hur man gör beror på vilket program man använder, men när du har gjort rätt ska det ligga en mängd filer och underkataloger på CD:n.
Lif

Inlägg av Lif »

Ok det kommer ju att förändra saker en hel del.

Jag använde mig av Express Burn, har du något tips på hur man packar upp filen genom att använda detta programmet.

Mvh Johan
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har aldrig använt det programmet men antar att du bara kör Copy Disk. Det du ska göra är att bränna en exakt kopia, dvs en CD/ISO-avbild.
KiAnKo
Kontakt:

SV: Installations problem på bärbar dator [LÖST]

Inlägg av KiAnKo »

Imgburn är ett gratis program och klarar av att bränna flera olika iso-format. http://www.imgburn.com/

Annars finns oftas möjligheten att bränna ISO i de flesta program som följer med Windows datorer såsom Nero, NTI, CDcreator etc. Enklast är dock imgburn.

Om det är inte fungerar ändå kan du prova <a class="postlink" href="http://www.instalinux.com">http://www.instalinux.com</a> som skapar en start CD och därefter installerar via internet eller CD, beroende på de val du gör på hemsidan!
Ubuntu 6.06 på Mac PowerBook G4 samt Pentium 2 @ 450MHz.
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"