noapic och installation
noapic och installation
När jag ska köra liveCD måste jag starta med noapic, påverkar detta installationen? måste jag använda det kommandot varje gång jag loggar in sen? vad är det för något?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: noapic och installation
Parametern noapic anger att Linux-kärnan inte ska använda APIC-kretsen. Att det kan behövas beror förmodligen på att din hårdvara är inkompatibel på något sätt. Men jag tror inte det är något som märks för en vanlig användare, och det påverkar inte hur installationen utförs. Möjligtvis måste du fortsätta köra noapic även efter installationen, det är lätt fixat i så fall.
är det något som påverkar användandet för en simpel användare som mig själv? Blir surfande och ev lite spelande (cedega) på datorn. Är det något som går att fixa utan problem efteråt?
Det bör inte vara några problem.
Vill du göra ändringen permanent när Ubuntu är installerat så kan du kopiera och klistra in denna rad i terminalen:
Längre ner finns ett stycke liknande detta:
Vill du göra ändringen permanent när Ubuntu är installerat så kan du kopiera och klistra in denna rad i terminalen:
Kod: Markera allt
gedit /boot/grub/menu.lst
Se till att noapic finns med där i listan.title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=5e819c4b-2af4-4be3-948e-fa6cf8f6fa32 ro quiet splash noapic
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Komplettering
:
...och vill man att noapic-alternativet skall kvar vid uppgraderingar av kärnan så kan man lägga till noapic längre upp i filen menu.lst :
och sedan köra kommandot
i en terminal.
Då kommer noapic automatiskt att lägga till i den rad om Hund visar.

...och vill man att noapic-alternativet skall kvar vid uppgraderingar av kärnan så kan man lägga till noapic längre upp i filen menu.lst :
## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash locale=sv_SE noapic
sudo update-grub
Då kommer noapic automatiskt att lägga till i den rad om Hund visar.