Jag utformar den här tråden som en omröstning för att göra det lite mer intressant, men allt som har med lösenord att göra är välkommet i den här tråden.
Ja, inte lösenord då

De är innötta på sättet att när det väl snart behövs ett nytt svårt lösen så används det som inloggningslösen på en av de datorer jag använder dagligen, som dessutom har kort tid till att skärmsläckaren sätter igång. Ibland fuskar jag lite, låt oss säga att jag har nött in ett lösenord som SzfD%5t3e och vill ha ett nytt lösenord till ssh-inloggning någonstans där jag valt användarnamnet MekApelsin, då slänger jag bara in MAal (för Mekaniserad Apelsin använder lösenord) innan ett av de innötta, således: MAalSzfD%5t3eupnorth skrev: Så, ni som är duktiga och håller er med ett svårt lösen per tillfälle, hur håller ni reda på dessa?§
Kod: Markera allt
emil@Sandnabba.se: ~ $ pwgen -s1y 18 5
L9`4%MzF@v6S7/uYl}
Y=DS9d?F^"Jy`;*69s
8?(UKDnq-os?*QuBG.
@d9Lc\Cqqry4\Q5]l/
H`X%|t6:#6%`4jdUF6
Samma här.Emil.s skrev:
Själv har jag dessutom några variabler så att jag har olika överallt. Ganska smidigt faktiskt, har samma PW överallt, men ändå inte.![]()
Du kan använda precis vilka tecken du vill med undantag för nolltecken.Urban Anjar skrev: funkar åäö i linuxlösenord?
Det kan bli problem när du skriver in lösenordet. T.ex. så är å, ä och ö ettUrban Anjar skrev: Finns det någon hake? Provade själv ett lösenord av den typen
och det slutade med live-CD och diverse jobbiga övningar
i /etc/... Berodde det på något systematiskt fel eller vanlig
klantighet?