Svensk ubuntu webbshop

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Rasmus »

Skulle vi inte kunna dra igång en svensk ubuntu shop.
Har tittat runt och det enda gratis färdiga jag hitta kontrollerar bara kläder.
Så som det ser ut nu får vi konstruera en egen webbshop. Mycket jobb kommer att krävas man jag kan själv delta på ett hörn.
Så vilka är vill ha en? och vilka är intresserade av att hjälpa till?
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Se gärna här: Distribution av Edgyskivor

Första steget till en webbshop bör nog bli att distribuera Edgyskivor.
Användarvisningsbild
Rasmus

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Rasmus »

[quote="sebastean"]Se gärna här: Distribution av Edgyskivor

Första steget till en webbshop bör nog bli att distribuera Edgyskivor.[/quote]
Japp. Men vill ha en shop med mycket mer.
Nått underbart plus skulle vara en svensk ubuntu bok.
Om man sätter en grupp som är ansvarig för en webbshop så kan denna grupp planera och så.
något att ta upp på nästa möte? (Webbshop grupp)
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Innan någon webshop kan sättas i drift så måste ni ha nåfon form av förening/företag. Sett att det diskuterats idellförening/ekonomisk förening tidigare och detta är en förutsättning för en shop av något slag då ubuntu-se.org kommer hantera pengar.

Har sett att ubuntu-se.org växer och med det kommer fler ideer, och med ideer så kommer krav mm. Någon inom ubuntu-se.org bör någ sätta upp en körplan på vad som bör fixas innan man går för långt med saker och ting. Själv så är jag också för en webshop i Sverige för att lättare kunna beställa prylar mm.

Vad man borde kolla upp är hur Canonical Ltd ställer sig till om man säljer prylar med deras varumärke?
Finns Canonical Ltd registrerade i Sverige? I så fall är det dom som borde äga webben, shop mm. om man vill driva detta i Canonical Ltd namn.
Hur har man löst det i andra länder med webbar och idell förening/ekonomisk förening alt. firma.?

Ibland är det synd att det inte kan vara lätt när man är många...:|
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="swe_henke"]Någon inom ubuntu-se.org bör nog sätta upp en körplan på vad som bör fixas innan man går för långt med saker och ting.[/quote]
Kan du ge några exempel på vad som behöver göras..
[quote="swe_henke"]Själv så är jag också för en webshop i Sverige för att lättare kunna beställa prylar mm.[/quote]
Ska vi ha en webshop ser jag att vi nog bör börja i liten skala, kanske bara med skivor, för att se så allt rullar på.
[quote="swe_henke"]Vad man borde kolla upp är hur Canonical Ltd ställer sig till om man säljer prylar med deras varumärke?
Finns Canonical Ltd registrerade i Sverige? I så fall är det dom som borde äga webben, shop mm. om man vill driva detta i Canonical Ltd namn.[/quote]
Det lär vara ok som en LoCo (lokal gemenskap) men fråga bör vi.
[quote="swe_henke"]Hur har man löst det i andra länder med webbar och idell förening/ekonomisk förening alt. firma.?[/quote]
Har skickat mail till norge där de säljer t-shirtar från en sida på wikin och skickat till LoCo-sändlistan och frågat om detta..
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Broder Tuck »

:D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

sebastean skrev:Kan du ge några exempel på vad som behöver göras..
Jag har nog svårt att ge några exempel som gäller för LoCO ubuntu-se men någon form av interimstyrelse kanske kan vara bra att tillsätta om man planerar att organisera sig. Men efter att ha läst om LoCo på ubuntu.com så verkar det som man räknar med ett privat engagemang istället för organiserat via förening eller liknande. De nämner ingeting om förening eller liknande. Jag förmodar att Canonical Ltd står för domänen ubuntu-se.org och dess server. En webshop kräver någon form av juridisk person i form av en privatperson eller förening med Org.nr. En förening innebär utgifter som bör täckas av någon/något. Efter att ha läst om LoCO på ubuntu.com så är jag tveksam till förening för ubuntu-se. En erkänd LoCo borde kunna uttala sig massmedia som representant från ubuntu.com som jag fattar det enl texten på LoCoGettingApproved
An approved team is also considered officially by the Ubuntu project
I och med detta så är väl ubuntu-se ett på Svenska 'språkrör' för ubuntu.com.
sebastean skrev:Ska vi ha en webshop ser jag att vi nog bör börja i liten skala, kanske bara med skivor, för att se så allt rullar på.
ubuntu.com ser gärna att LoCo gör en gemensam beställning för att sedan distribuera skivorna inom det område som LoCo täcker. Detta för att underlätta deras distribution. Att då sälja dessa är lite tveksamt. Mot en portokostnad är nog helt OK. Men det innebär inga inkomster för en eventuell LoCo-förening. Att bränna egna och sälja bör nog även detta bara göras mot en kostnad för skiva och proto. Annars bryter man nog filosofin med fri programvara som ubuntu är.
Att skapa en webshop för att distribuera skivor är nog att skjuta över målet. :rolleyes:

Jag låter så anti-webshop fast jag egentligen inte är det. :/ Men jag ser nog inte längre än vad ubuntu.com redan erbjuder idag. Om vi kan ta fram egna produkter utöver vad som redan erbjuds så finns det ett ämne för en webshop.
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Idéalist »

Varför inte sälja gadgets (stickers, badges, T-shirts) vars förtjänst kan finansiera utskick av skivor, föreläsningar annonsering etc.?
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Användarvisningsbild
Rasmus

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Rasmus »

[quote="sebastean"]Kan du ge några exempel på vad som behöver göras..[/quote]
Ska vi säga att det kan bli till mötet?
Men tex så kan vi hm ni sätta en grupp som fixar instalationsguiden,
eller (detta är ett förslag som jag TROR kan löna sig) sätt två grupper, en som kommer med ider och plus till sina ider
och en grupp som bara är negativa och försöker hitta minus med iderna.
Då blir det lättare att se vad som är en bra ide och en dålig ide.:)

[quote="sebastean"]Ska vi ha en webshop ser jag att vi nog bör börja i liten skala, kanske bara med skivor, för att se så allt rullar på.[/quote]
[quote="swe_henke"]ubuntu.com ser gärna att LoCo gör en gemensam beställning för att sedan distribuera skivorna inom det område som LoCo täcker. Detta för att underlätta deras distribution. Att då sälja dessa är lite tveksamt. Mot en portokostnad är nog helt OK. Men det innebär inga inkomster för en eventuell LoCo-förening. Att bränna egna och sälja bör nog även detta bara göras mot en kostnad för skiva och porto. Annars bryter man nog filosofin med fri programvara som ubuntu är.[/quote]
Självklart gratis och underbart. Ska det börja kosta så vinner bara MS på det.

[quote="swe_henke"]Att skapa en webshop för att distribuera skivor är nog att skjuta över målet. :rolleyes:[/quote]
Varför?:/

[quote="Idéalist"]Varför inte sälja gadgets (stickers, badges, T-shirts) vars förtjänst kan finansiera utskick av skivor, föreläsningar annonsering etc.?[/quote]
Bästa iden hittills:D. Det var värdens bästa genidrag, du får forskare att likna idioter. :cool:
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="Idéalist"]Varför inte sälja gadgets (stickers, badges, T-shirts) vars förtjänst kan finansiera utskick av skivor, föreläsningar annonsering etc.?[/quote]
Jo detta ju mycket bra saker att sälja via webben vilket ubuntu.com redan gör via sin The Official Ubuntu Shop.
Det som stack ut var just föreläsningar som inte kan erbjudas på Svenska av ubuntu.com Mycket bra idé. ubuntu-dagen är ju på sätt och vis en föreläsning för den som vill lyssna och fråga. Men en föreläsning i lokal kanske är något för den som vill betala för det.

Att sälja egna prylar som liknar de som redan The Official Ubuntu Shop erbjuder kan nog tolkas som konkurens och varumärkesintrång. Men jag kan nog ha fel, så en idé är iaf att kontakta ubuntu.com om att ta fram egna stickers, badges, T-shirts mm. Kanske de går med på detta och ger sitt tillstånd.
Användarvisningsbild
Idéalist

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Idéalist »

Jag pratade med Hasse Eiwander på Hagsätra data i STHLM. Han är öppen för en samarbetsdiskussion om användande av hans webshop. Om det verkar intressant så får vär någon ta kontakt med honom.
Användarvisningsbild
Idéalist

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Idéalist »

Jag skulle kunna tänka mig en Buff med Ubuntulogos och URL på..... (<a class="postlink" href="http://www.buff.es">http://www.buff.es</a>)
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="Idéalist"]Jag pratade med Hasse Eiwander på Hagsätra data i STHLM. Han är öppen för en samarbetsdiskussion om användande av hans webshop. Om det verkar intressant så får vär någon ta kontakt med honom.[/quote]
Var inte det du som gnällde på fjollträsket och nu har du "en speciell vän" där? :rolleyes: :D

Hans sajt fick man vänta mer än tio sekunder... för att jag hade NoScript i FF. Skulle han gå med på att sälja datorer med Ubuntu färdiginstallerat? Vet han något om Linux överhuvudtaget? Skulle vara trevligt att få hit till grannkommunen en datoraffär som förstår sig på Linux. :)
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

swe_henke skrev:
sebastean skrev:Kan du ge några exempel på vad som behöver göras..
Jag har nog svårt att ge några exempel som gäller för LoCO ubuntu-se men någon form av interimstyrelse kanske kan vara bra att tillsätta om man planerar att organisera sig.
http://ubuntu-se.org/Wiki/M%C3%B6tespro ... 2006-09-10
swe_henke skrev:Men efter att ha läst om LoCo på ubuntu.com så verkar det som man räknar med ett privat engagemang istället för organiserat via förening eller liknande.De nämner ingeting om förening eller liknande.
"The Ubuntu community cannot, and does not want to, prescribe which formal structure its local teams whould use. We want to document what works, and which problems to avoid."
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader

https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto#h ... 4d3d8c6499
swe_henke skrev:Jag förmodar att Canonical Ltd står för domänen ubuntu-se.org och dess server.
jepp
swe_henke skrev:En webshop kräver någon form av juridisk person i form av en privatperson eller förening med Org.nr. En förening innebär utgifter som bör täckas av någon/något.
Att registrera en ideell förening kostar inget.
http://skatteverket.se/blanketterbrosch ... 07104.html
swe_henke skrev:Efter att ha läst om LoCO på ubuntu.com så är jag tveksam till förening för ubuntu-se.
Läst vad..
swe_henke skrev:En erkänd LoCo borde kunna uttala sig massmedia som representant från ubuntu.com som jag fattar det enl texten på LoCoGettingApproved
An approved team is also considered officially by the Ubuntu project
I och med detta så är väl ubuntu-se ett på Svenska 'språkrör' för ubuntu.com.
"Språkrör är ett system där man använder sig av valda personer för att förmedla en grupps åsikt."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kr%C3%B6r

"Officiell: något som är fastslaget av en myndighet eller någon annan auktoritet."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Officiell

Som jag ser det kan vi bara uttala oss när det gäller Ubuntu Sverige men att det ligger kraft bakom våra ord eftersom vår gemenskap är officiell.
swe_henke skrev:
sebastean skrev:Ska vi ha en webshop ser jag att vi nog bör börja i liten skala, kanske bara med skivor, för att se så allt rullar på.
ubuntu.com ser gärna att LoCo gör en gemensam beställning för att sedan distribuera skivorna inom det område som LoCo täcker. Detta för att underlätta deras distribution. Att då sälja dessa är lite tveksamt.
Edgyskivorna kommer inte att distribueras genom shipit.
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2154
sebastean skrev:Mot en portokostnad är nog helt OK. Men det innebär inga inkomster för en eventuell LoCo-förening. Att bränna egna och sälja bör nog även detta bara göras mot en kostnad för skiva och proto. Annars bryter man nog filosofin med fri programvara som ubuntu är.
Att skapa en webshop för att distribuera skivor är nog att skjuta över målet. :rolleyes:
Har inte varit tal om något annat än att sälja skivorna till självkostnadspris. En webshop behöver inte vara något avancerat utan bara en webbsida för att beställa skivor mm.
sebastean skrev:Jag låter så anti-webshop fast jag egentligen inte är det. :/ Men jag ser nog inte längre än vad ubuntu.com redan erbjuder idag. Om vi kan ta fram egna produkter utöver vad som redan erbjuds så finns det ett ämne för en webshop.
Just nu behöver det finnas distribution av Edgy-skivor i Sverige och det finns fördelar med att Ubuntu Sverige skulle ta på sig den uppgiften.
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2154

Längre fram skulle vi kunna sälja tröjor med svenskt tryck, och Ubuntuboken och Skrivbordsguiden på svenska om det rullat på med skivorna och om någon här på Ubuntu Sverige skulle tycka det var kul att jobba med detta.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="swe_henke"]Att sälja egna prylar som liknar de som redan The Official Ubuntu Shop erbjuder kan nog tolkas som konkurens och varumärkesintrång. Men jag kan nog ha fel, så en idé är iaf att kontakta ubuntu.com om att ta fram egna stickers, badges, T-shirts mm. Kanske de går med på detta och ger sitt tillstånd.[/quote]
Att personer går runt med en T-shirt med Ubuntutryck är ovärderlig reklam, och glöm inte att vi är en godkänd Lokal gemenskap. Fråga bör vi ändå.
Användarvisningsbild
Idéalist

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Idéalist »

Nu, efter lite fredagsintoxination kom jag på en sak till att sälja: Rea på överblivna Windowslicenser! De som lämnar Windows och installerar Ubuntu har ju (eventuellt) en Windowslicens de inte behöver. De kan väl i gengäld donera den till välgörande ändamål, d.v.s. att reas ut till de som envist klamrar sig fast vid Windows. Framför allt så kan det ju vara en bra "publicity stunt" som ytterligare skapar fokus på Ubuntu.
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

[quote="Idéalist"]Nu, efter lite fredagsintoxination kom jag på en sak till att sälja: Rea på överblivna Windowslicenser! De som lämnar Windows och installerar Ubuntu har ju (eventuellt) en Windowslicens de inte behöver. De kan väl i gengäld donera den till välgörande ändamål, d.v.s. att reas ut till de som envist klamrar sig fast vid Windows. Framför allt så kan det ju vara en bra "publicity stunt" som ytterligare skapar fokus på Ubuntu.[/quote]
Det har du rätt i! Mitt w2k-licens är till salu :lol:
Okänd

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Okänd »

Vad jag menade med LoCO (som skulle varit LoCo) menade jag denna https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeams?actio ... irect=LoCo och dess länkar rörande LoCo.

Och med språkrör så ansåg jag att ubuntu-se.org kan uttala sig för projektet ubuntu.com och sig själva i egenskap av ubuntu-se.org. Och jag skrev språkrör med ' ' just för att inte dess exakta betydelse skulle avsees då jag då inte kom på något bättre att jämföra det med.

Och för att fylla på shoppens lager.... Är en Win ME licens gångbar tror ni :P

OsCommerce som är fri borde vara ett bra val om man nu vill driva sin egna shop. inte allt för svår att fixa och få att passa i en webb. nu var det ett tag sedan jag satte upp en version av dem men det borde vara lättare nu än då (ca 2 år sedan).
Användarvisningsbild
Rasmus

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Rasmus »

OsCommerce värkar bra (orkade inte läsa alt men lite),
och vi har ju inget annat.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Svensk ubuntu webbshop

Inlägg av Quartus »

[quote="Idéalist"]Nu, efter lite fredagsintoxination kom jag på en sak till att sälja: Rea på överblivna Windowslicenser! De som lämnar Windows och installerar Ubuntu har ju (eventuellt) en Windowslicens de inte behöver. De kan väl i gengäld donera den till välgörande ändamål, d.v.s. att reas ut till de som envist klamrar sig fast vid Windows. Framför allt så kan det ju vara en bra "publicity stunt" som ytterligare skapar fokus på Ubuntu.[/quote]
Nja, jag skulle snarare säga att framför allt kommer det inga pengar till Microsoft. ;)
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"