Filrättigheter i Apache2

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Danne

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Danne »

(Edit för att förtydliga frågeställningen (?))

Jag har startat Apache i skivbordsversionen av Ubuntu och kopierat över lite gamla html filer och mappar till var/www/minweb1/ för att testa om det är åtkomligt utifrån genom brandvägg etc, och jo då det funkar att se mapparna och filerna som webben består av. Jag kan också gå in i undermappar via webben - men däremot inte öppna html-filer, var de än ligger. Det gör att webben inte funkar förstås.

Konstaterade sen att endast ägaren kan läsa och skriva filerna i var/www (-rw-------) medan mappar är tillgängliga för grupp och andra (drwxr-xr-x).

Försökte lösa det med att öppna Nautilus med sudo nautilus och därefter markera mappen var/www/minweb1/, välja Egenskaper/Rättigheter och ändra till drwxr-xr-x. Trodde att det skulle påverka alla mappar och filer längre ner i hierakin, men det ändrade endast *mappars* rättigheter (!) t ex var/www/minweb1/bilder), inte filrättigheter t ex var/www/minweb1/index.html

Hur gör man bäst? Jag vill inte gå in på varenda fil i varje mapp och pilla, det måste finnas ett bättre sätt att se till att hela filträdet neråt får samma rättigheter så att de blir läsbara för alla.

Fråga 2: När jag surfar in på webben så får jag fel kodning (UTF-8) vilket ger e massa konstiga tecken. När jag manuellt ställer kodningen i Firefox så händer ändå samma sak när jag öppnar nästa fil. Varför? Är det nåt med filen som säger "öppna mig som UTF-8"?
Att få något att verka enkelt är det svåraste som finns.
Belsebub
Kontakt:

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Belsebub »

försöker komma ihåg detta från mitt lilla minne så det kan vara fel... men brukar iaf köra detta:

find . -type f -exec chmod 664 \{\} \;
(matchar alla filer i nuvarande katalog och kör chmod 664 på dessa)

find . -type d -exec chmod 775 \{\} \;
(som första fast matchar kataloger och kör chmod 775 på dessa)

ang. fråga 2:
är det när du surfar på din egen webb? isf har du inte anget charset på resp. html-fil... alternativt kan du specifiera default charset i apacheconfigen
Användarvisningsbild
Danne

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Danne »

OK ska prova både kommandona och även kolla charset både i Apache och i den gamla webben från 99 jag slängde in som test..

Tycker ändå att det är konstigt att man ska behöva sätta rättigheter på varenda mapp man lägger i var/www. Det borde vara tvärtom - fulla läsrättigheter för alla mappar man inte skyddat, eller hur?
Användarvisningsbild
Danne

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Danne »

Ditt minne är det inget fel på! Det funkade utmärkt och ändrade rättigheterna i nuvarande katalog och alla underliggande.
Och plötsligt så funkade allt mycket bättre!

Beträffande charset så har du oxå rätt - charset är inte angivet i html-filerna. Så här ser det utoavsett vilken dator man surfar in med (XP/Linux):

Kod: Markera allt

Fels�kning vid st�rningar

* Har Dina n�rmaste grannar samma problem?
          o Nej: Felet kan bero p� Din TV/video eller annat i Din fastighet.
          o Ja: rapportera felet.
    * Om Du har tv� TV apparater, kontrollera om felet upptr�der i b�gge....etc
Avkommenterade raden #AddDefaultCharset ISO-8859-1 me det hjälpte inte.
Kollade oxå Firefox inställningar och standard är ISO 8859-1 men den faller ändå tillbaks till UTF-8 just på denna web. Skumt, tycker jag!
Användarvisningsbild
Danne

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Danne »

Nu funkar det!

Det låg formaterande kod i mappen _vti_cnf/vti_encoding:SR|utf8-nl som skapats av FrontPage år 1999.
På senare webbar funkar kodningen som den ska.

Det tar sig, tack för hjälpen!

:)
Användarvisningsbild
Petri

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Petri »

*off topic*

Kod: Markera allt

öppna Nautilus med sudo nautilus
Ville bara påpeka att det kan vara farligt att sudoa sådär skriv gksudo istället. Annars riskerar du att hela din ubuntu installation blir knas.

läs mer här http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Belsebub
Kontakt:

Filrättigheter i Apache2

Inlägg av Belsebub »

härligt att det löste sig! :)

angående rättigheter i /var/www så är det precis som det ska vara tycker jag... bättre säkert och ändra till osäkert än tvärtom!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"