Mat eller vad?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Mat eller vad?
Tycker denna mattrend vi har i Sverige/världen börjar gå helt åt skogen. Må hända att ICA gör fel när dom paketerar om köttfärsen, men det verkar vara helt ok att mala köttfärsen i Västerås och sedan köra den över hela landet. Nu är det alltså dålig köttfärs om den mals och paketeras på plats.
Allt numera ser så konstgjort ut. Jordgubbarna blir aldrig dåliga utan är fasta och ser bra ut. Förr höll dom en eller max. två dagar. Sen fick man slänga alltihopa. Höjden var när jag skulle köpa nötter i affären till jul. Läser man på etiketten så står det att dom har använt kemikalier för att polera nötterna.
Som sagt, är det mat vi stoppar i oss?
Allt numera ser så konstgjort ut. Jordgubbarna blir aldrig dåliga utan är fasta och ser bra ut. Förr höll dom en eller max. två dagar. Sen fick man slänga alltihopa. Höjden var när jag skulle köpa nötter i affären till jul. Läser man på etiketten så står det att dom har använt kemikalier för att polera nötterna.
Som sagt, är det mat vi stoppar i oss?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
SV: Mat eller vad?
Haha, "raffinerade råvaror" tror jag är facktermen, eller nåt 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag köper aldrig långtransporterad färs, utan alltid butiksmald. Finns inte det så köper jag kött som jag mal själv. jag litar på min nos! 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Kom på en idé här om dagen:
Kan man inte tvinga handlarna att sätta på en lapp med en karta över hur varan transporterats från produktion, genom maskineriet och till dig i affären? De måste ju ändå skriva ut varifrån den kommer, varför inte illustrera det lite bättre?
Rutterna är ju digitaliserade sedan länge, så det är ju bara att koppla skiten till Google Earth
Kan man inte tvinga handlarna att sätta på en lapp med en karta över hur varan transporterats från produktion, genom maskineriet och till dig i affären? De måste ju ändå skriva ut varifrån den kommer, varför inte illustrera det lite bättre?

Rutterna är ju digitaliserade sedan länge, så det är ju bara att koppla skiten till Google Earth

- ZX Spectrum
Har för mig att fisk som har fiskats på vissa platser här i Sverige paketeras utomlands. Blir visst billigare så. 

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Öl produceras i Sverige, paketeras i Danmark och skickas upp igen.ZX Spectrum skrev: Har för mig att fisk som har fiskats på vissa platser här i Sverige paketeras utomlands. Blir visst billigare så.![]()
Visst, man måste väl centralisera ibland, det kan jag förstå. Då händer det väl att det blir "tur och retur" på vissa grejer. Logistik är nog inga enkla saker.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Och så är vi tillbaka igen i den här diskussionen...
:
Vi borde sluta ät kött! Oavsett hur mycket ekologiskt och lokalt producerat kött man än väljer att handla så är världens köttproduktion den i särklass mest energi-, resurs-, vattenslösande och helt enkelt onödiga "vardagliga" aktivitet vi har. Därom är i princip all forskning överens.
Tyvärr går det ofta inte ens att diskutera detta faktum, eftersom de flesta köttätare reagerar oerhört starkt och "kränkt" när ämnet kommer upp... som om det vore personligt

Vi borde sluta ät kött! Oavsett hur mycket ekologiskt och lokalt producerat kött man än väljer att handla så är världens köttproduktion den i särklass mest energi-, resurs-, vattenslösande och helt enkelt onödiga "vardagliga" aktivitet vi har. Därom är i princip all forskning överens.
Tyvärr går det ofta inte ens att diskutera detta faktum, eftersom de flesta köttätare reagerar oerhört starkt och "kränkt" när ämnet kommer upp... som om det vore personligt

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- ZX Spectrum
Gäller detta fläskkotletter också?Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Vi borde sluta ät kött! Oavsett hur mycket ekologiskt och lokalt producerat kött man än väljer att handla så är världens köttproduktion den i särklass mest energi-, resurs-, vattenslösande och helt enkelt onödiga "vardagliga" aktivitet vi har. Därom är i princip all forskning överens.

Nu råkar det vara datorer som leder energiligan med kylanläggningar och annatEric Tranehag, inAbsurdum skrev: Vi borde sluta ät kött! Oavsett hur mycket ekologiskt och lokalt producerat kött man än väljer att handla så är världens köttproduktion den i särklass mest energi-, resurs-, vattenslösande och helt enkelt onödiga "vardagliga" aktivitet vi har. Därom är i princip all forskning överens.

Men visst, vi skulle säkert kunna framställa en gele likt den i The Matrix som går att leva på, men så har vi det där med smak och konsistens

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Vad hade jag inte gett för billigt och komplett sammansatt geleupnorth skrev:Nu råkar det vara datorer som leder energiligan med kylanläggningar och annatEric Tranehag, inAbsurdum skrev: Vi borde sluta ät kött! Oavsett hur mycket ekologiskt och lokalt producerat kött man än väljer att handla så är världens köttproduktion den i särklass mest energi-, resurs-, vattenslösande och helt enkelt onödiga "vardagliga" aktivitet vi har. Därom är i princip all forskning överens.
Men visst, vi skulle säkert kunna framställa en gele likt den i The Matrix som går att leva på, men så har vi det där med smak och konsistens![]()

Tänk norgekäk i miniformat, enkelt, snabbt och billigt. Flera gånger bättre än all annan snabbmat.
Abusus non tollit usum
- Ulsak
Nu håller jag med InAbsurd igen! Det finns inga godtagbara skäl att inte bli vegan. Vi har ekonomin, kunskapen, tekniken och organisationen för det.
- vulfgar
- ung forumnörd
Man kan ju knäppa ett rådjur och knapra i sej. Smakar gott och dessutom behöver ju antalet minskas lite med hjälp av människan tills det blivit tillräckligt med rovdjur så att naturen kan fixa det själv.
Det finns ju en bra poäng i att köpa ekologisk och kravmärkt mat. Godare, riktigare och mer miljövänligt. Fast man får givetvis kolla på transporterna. Ibland är det bättre att satsa på närproducerat.
Det finns ju en bra poäng i att köpa ekologisk och kravmärkt mat. Godare, riktigare och mer miljövänligt. Fast man får givetvis kolla på transporterna. Ibland är det bättre att satsa på närproducerat.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- grepapär
- Utgåva: 8.04 Hardy LTS
Det är väl detta som är det berömda retursystemet, eller är det jag som e pantad?upnorth skrev:Öl produceras i Sverige, paketeras i Danmark och skickas upp igen.ZX Spectrum skrev: Har för mig att fisk som har fiskats på vissa platser här i Sverige paketeras utomlands. Blir visst billigare så.![]()
Visst, man måste väl centralisera ibland, det kan jag förstå. Då händer det väl att det blir "tur och retur" på vissa grejer. Logistik är nog inga enkla saker.

- grepapär
- Utgåva: 8.04 Hardy LTS
Vi bör i alla fall äta avsevärt mindre kött och i synnerhet tänka på vad för kött vi äter. Nötkreatur t.ex är suveräna naturvårdare vad det gäller att hålla landskapet öppet och gynnar en varierad flora. Vem kan vårda och värna om detta om inte den ekologiske bonden och hans djur.Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Och så är vi tillbaka igen i den här diskussionen...:
Tyvärr går det ofta inte ens att diskutera detta faktum, eftersom de flesta köttätare reagerar oerhört starkt och "kränkt" när ämnet kommer upp... som om det vore personligt![]()
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag håller med - tyvärr åt jag en kebab så sent som i går, så jag lever inte som jag lärEric Tranehag, inAbsurdum skrev: [...] Vi borde sluta ät kött! [...]

Eller i alla fall totalt transporterade kilometer, kanske dividerat med antalet förpackningar man delade transporten med så att man ska må extra dåligt om man äter något som fick åka själv i långtradaren. Packar man bra kan man ju spara lite koldioxi på det sättet.upnorth skrev: [...] sätta på en lapp med en karta över hur varan transporterats [...] till dig i affären? [...]
Alla produkter har redan en massa märkningar - dessutom en massa skitmärkningar som producenterna själva hittat på. En till märkning av denna typ är nog värt besväret.
Det gör jag också - tyvärr är det ofta för sent, så vi slänger en massa mat. Det är också typiskt dåligt.vulfgar skrev: [...] jag litar på min nos![...]
För övrigt måste jag tipsa om soylent green! http://en.wikipedia.org/wiki/Soylent_Green Det pratas mycket om den - ska se den i helgen

/Per
- ZX Spectrum
På något sätt så känns det ändå som att, vad man än äter så blir det fel. Skulle man åka till Belgien eller vissa länder neråt så är djurhushållningen vidrig, allt för att tjäna mer pengar. När jag arbetade på restaurang så var det en enorm skillnad på köttet som kom från Sverige och det som kom från exempelvis Belgien. Belgiska köttet var större och såg bättre ut. Såg faktiskt onaturligt bra ut. Verkar som att man ska akta sig för mat som ser bra ut.
- ZX Spectrum
Apropå köttfärs så har jag varit med om att köttfärsen har varit missfärgad i botten av paketet någon gång. Då har den varit köpt på ica/hemköp/coop, kommer inte ihåg vilken. Kan knappast vara nymald när den är lite brunaktig i botten.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Findus fiskpinnar fiskas upp i nordsjön, fraktas till Kina där den filéas, fraktas till Frankrike för panering och säljs sedan i Sverige.ZX Spectrum skrev: Har för mig att fisk som har fiskats på vissa platser här i Sverige paketeras utomlands. Blir visst billigare så.![]()
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article330735.ab
http://www.aftonbladet.se/matvin/article365257.ab
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 15 gånger.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Abropå kemikalier i "mat" så måste jag tipsa om filmen "Sweet Misery" som handlar om Aspartam* som är en av dom läbbigaste produkterna på marknaden...
* sötningsmedlet i 90% av lightdryckerna, Läkerol, tuggummi o.s.v...
* sötningsmedlet i 90% av lightdryckerna, Läkerol, tuggummi o.s.v...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- ZX Spectrum
Och jag som brukar dricka light-dricka