Vad är problemen som gör linux svårt?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
bottomprice

Vad är problemen som gör linux svårt?

Inlägg av bottomprice »

Admin får gärna flytta tråden om den hör mer hemma ngn annanstans.

Då jag gillar o.s.s och börjar bli mer och mer nyfiken på vad som kan förändras och även vill delta i utvecklingen måste jag fråga om någon eller några kan ge mig lite grundläggande information om vad som gör att tex drivrutiner inte bara kan laddas ner från låt oss säga nvidias hemsida och sedan köras rakt av från exempelvis ett usb minne.  Varför jag undrar är för hade vi någon eller några lyckats tillfredställa alla sk beroenden med ex en tilläggskiva borde ubuntu varit lättare för nybörjare. Sitter själv tillfälligt under längre tid med endast tillgång till internet via en windows dator och försöker göra mitt offline ubuntu system up to date. Vilket är milt sagt inte helt lätt. Okej jag lär mig mer och mer men det känns synd om det arbete jag lägger ner behöver upprepas av alla andra med liknande problem. Kan jag hjälpa oss alla blir således frågan?
Kan någon berätta grundläggande vad problemen är vore jag tacksam.

Jag menar nu låter jag säkert okunnig och är det också,
men i windows tar jag bara alla drivrutiner program eller annat roligt från ena datorn och installerar i den andra.
Vad skulle man behöva göra för att göra denna sak möjlig även i linux?

Är min tanke omöjlig?

Tips och tankar mottages tacksamt!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Vad är problemen som gör linux svårt?

Inlägg av KiviE »

bottomprice skrev: Jag menar nu låter jag säkert okunnig och är det också,
men i windows tar jag bara alla drivrutiner program eller annat roligt från ena datorn och installerar i den andra.
Vad skulle man behöva göra för att göra denna sak möjlig även i linux?
Det kan du göra i linux med... om du installerar från källkoden och inte binära filer. Binära filer är olika för olika distar medans källkoden är samma för alla. Oftast iaf.

Det tar längre tid och är krångligare att installera från källkoden så därför finns även binära filer av programmen. Oftast vågar jag säga så finns då dessa filer i pakethanteringssystemet till distarna så det blir inte så nödvändigt att flytta mellan olika datorer som det är på windows.

Är datorn inte uppkopplad mot internet blir det givetvis lite värre.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Grejjen med GNU/Linux är ju faktiskt att det är ett "online" OS. Det har mer eller mindre redan från början vart nödvändigt med internet.

När RMS grundade GNU så var de flesta utvecklarna redan då spridda över planeten. Mest i USA, men det är ju inga små avstånd där heller. ;)
När Linus sedan skrev Linux så var det ytterligare en onlinekomponent.

Från början var man tvungen aff först ladda ner någon sorts GNU/Linux combo att kompilera och installera. Ville man testa ett nytt program så var det bara att ladda ner det + alla beroenden manuellt. Oftast bara källkod.
Ville man uppgradera kärnan så ick man ladda ner den manuellt (ok, det gör jag även idag), eller uppgradera GNU paketen så laddade man ner och kompilerade man dem.

Egentligen är det precis lika idag. Kärnan hittar du sen snart 11 år tillbaka på kernel.org, GNU programmen finns fortfarande på gnu.org.

Skillnaden är att idag så är en dist oftast komplett med alla program man behöver + en pakethanterare för att göra det enklare att installera dessa program.
Men tillgången till internet är inte mindre viktig för det. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

När det gäller drivrutiner så kan den väl vara bristfällig på en del produkter. Men att det är svårt med Nvidia handlar mera om policy: Allt i Ubuntu ska vara fritt. Och eftersom Nvidia har gratis men ofria drivrutiner så skiter det sig. Men om man nu har sitt internet igång, kan man lätt fixa den bristen med hanteraren för proprietära drivrutiner. Som Emil skrev, man behöver ha internet för att fult ut kunna använda en Linuxdistribution. Så när man kör sin live-cd gäller det att se till att få nätverket att fungera och när man sedan installerar kan man få ner t ex svenska språkfiler och extra drivrutiner.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

En annan orsak till att det traditionellt har varit dåligt med drivrutiner för Linux är att hårdvarutillverkarna inte har ansett det mödan värt att utveckla några. Det är väl något som ändras i takt med att Linux blir allt populärare. Dessutom har det varit så att många är ovilliga att lämna ut tekniska specifikationer för sina produkter, det gör det svårt och tidsödande för andra att skriva drivrutiner.

Ytterligare ett problem är att Linux-kärnan förändras i så hög takt. Linus Torvalds och de andra utvecklarna har alltid varit intresserade av en kärna av högsta tekniska kvalitet, och då får bakåtkompatibiliteten stå tillbaka. Så alla drivrutiner måste hållas uppdaterade i takt med nya versioner av kärnan.

Men den stora fördelen är att när det väl finns en drivrutin så fungerar allting felfritt (för det mesta). Man behöver inte leta upp drivrutiner någon annanstans, man behöver inte leta efter nya buggfria versioner, man behöver inte oroa sig för att stödet saknas i nyare versioner av systemet (om det inte är riktigt udda och gammal hårdvara). Drivrutinerna håller samma höga klass som resten av kärnan och buggar rättas snabbt.
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

En sak till. Känsligare.

Det är mer fatalt att göra fel i Linux har jag märkt. Windows kan hanka sig fram och fungera ändå. Till och med reparera sig självt, utan att man har den blekaste aning om, hur. Så är inte fallet med Linux då det oftast är kört om man gör fel. Inte ens omboot hjälper. Linux är betydligt mindre förlåtande, är min erfarenhet.

Att Windows lever "sitt eget liv" är kanske inte så bra egentligen, men det underlättar för nybörjaren.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

DimensionX skrev: En sak till. Känsligare.

Det är mer fatalt att göra fel i Linux har jag märkt. Windows kan hanka sig fram och fungera ändå. Till och med reparera sig självt, utan att man har den blekaste aning om, hur. Så är inte fallet med Linux då det oftast är kört om man gör fel. Inte ens omboot hjälper. Linux är betydligt mindre förlåtande, är min erfarenhet.

Att Windows lever "sitt eget liv" är kanske inte så bra egentligen, men det underlättar för nybörjaren.

Oj hjälp så fel. :P

Gå in och ta bort lite filer i system32 och lite registervärlden så ska du se på fan. ;)

GNU/Linux har inget register, och saknade filer är bara att kopiera från någon annan. Med Windows är det osäkert om det ens går även om källan använder samma build.
Kopiera bara vissa filer från tex en SP2-installation till en SP1 är bara att glömma.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Emil.s skrev:

Oj hjälp så fel. :P

Gå in och ta bort lite filer i system32 och lite registervärlden så ska du se på fan. ;)

GNU/Linux har inget register, och saknade filer är bara att kopiera från någon annan. Med Windows är det osäkert om det ens går även om källan använder samma build.
Kopiera bara vissa filer från tex en SP2-installation till en SP1 är bara att glömma.
Nybörjare kommer inte år några viktiga systemfiler utan att ändra om först, de är dolda default.

Angående känsligt Linux så var det samma sak när jag körde Mandrake, man fick passa sig vad man gjorde, för blev det fel så var det kört.

Jag skulle till exempel installera en plugg till fileroller att använda i Gnome Commander. Skärmen hängde sig och började hoppa. Jag bootade om, det hjälpte inte. Eftersom jag inte var någon wiz så var det kört för min del. Troligen så var orsaken Gnome Commander, för det inträffade när jag skulle packa direkt efter att ha installerat pluggen.

Hade det varit Windows så hade säkerligen en omboot hjälpt. ;)
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Håller faktiskt inte med om detta. Sen kan man fråga sig, när är det Windows/Ubuntu som det är fel på och när är det programvaran som saboterar. Gäller alla operativsystem.
Vet inte hur många gånger någonting har havererat så varje gång jag startar Windows så får jag upp meddelandet "Du måste starta om datorn". Efter egen erfarenhet så har Ubuntu blivit hur stabilt som helst efter jag bytte ut mitt ati-kort mot ett nvidia.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

ZX Spectrum skrev:

Håller faktiskt inte med om detta. Sen kan man fråga sig, när är det Windows/Ubuntu som det är fel på och när är det programvaran som saboterar. Gäller alla operativsystem.
Vet inte hur många gånger någonting har havererat så varje gång jag startar Windows så får jag upp meddelandet "Du måste starta om datorn". Efter egen erfarenhet så har Ubuntu blivit hur stabilt som helst efter jag bytte ut mitt ati-kort mot ett nvidia.
Om du läste mitt inlägg efter det där så förklarade jag lite.

Jodå, det är ofta programmens fel, men det hänger hela operativsystemet ibland.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Zx Spectrum!

Du vet väl "patentmetoden" i Windows så fårt hela skiten hänger sig pga av kasst program?

Omboot Bild

Funkar varje gång nästan hur illa det än hänger sig.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jag lägger till en sak till. Terminal. Inget för ointresserade datornoviser som inte vill göra annat än att chatta och surfa. Terminal är bra, om du kan den eller är intresserad av datorer. Är du inte ett skit intresserad så använder du heller ingen terminal, inget får vara svårare än ett klick.

En stor del av alla datoranvändare är totalt ointresserade av datorer och gör inget annat än att starta datorn och surfa, kanske bränna någon skiva då och då. För dessa människor är datorn bara ett medel att komma ut på nätet. Minsta lilla svårighet ställer dem direkt, desutom är de inte intresserade av att rota det minsta i något, och gör det inte heller.

För många "options" förvirrar bara för dessa personer.

Inget får vara svårare en ett klick för dessa personer.

Upplägget i Linux är säkert förvirrande för en nybörjare, då fungerar Windows (kassa) "mina dokument" betydligt bättre. Mina videos, min musik osv. Det verkar mer logiskt för en ointresserad datornovis.

Jag skulle gärna vilja se ett ombyggt och mindre förvirrande filsystem för den absoluta nybörjaren.

Min musik
Mina filer
Mina bilder

osv

Det skulle säkert förenkla en hel del.

Men, för de som KAN fungerar den nuvarande uppbyggnaden och filsystemet bra.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

DimensionX skrev: Jag lägger till en sak till. Terminal. Inget för ointresserade datornoviser som inte vill göra annat än att chatta och surfa. Terminal är bra, om du kan den eller är intresserad av datorer. Är du inte ett skit intresserad så använder du heller ingen terminal, inget får vara svårare än ett klick.

En stor del av alla datoranvändare är totalt ointresserade av datorer och gör inget annat än att starta datorn och surfa, kanske bränna någon skiva då och då. För dessa människor är datorn bara ett medel att komma ut på nätet. Minsta lilla svårighet ställer dem direkt, desutom är de inte intresserade av att rota det minsta i något, och gör det inte heller.

Upplägget i Linux är säkert förvirrande för en nybörjare, då fungerar Windows (kassa) "mina dokument" betydligt bättre. Mina videos, min musik osv. Det verkar mer logiskt för en ointresserad datornovis.

Jag skulle gärna vilja se ett ombyggt och mindre förvirrande filsystem för den absoluta nybörjaren.

Min musik
Mina filer
Mina bilder

osv

Grejen med filsystem och allt annat i Linux är inte svårare än i Windows. Allt har med vana att göra. Sätt en person som aldrig har använt vare sig Windows eller Ubuntu innan. Vilket operativsystem kommer att fungera smidigast tror du?
Bara en sak som stör mig i filstrukturen och det är Desktop/Skrivbord, i min version så står det Skrivbord och detta gör att jag får felmeddelande varje gång jag ska öppna en fil med ett program eftersom programmet söker i Desktop.
Hade varit bra om dom bara körde med engelska ord i filstrukturen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

ZX Spectrum skrev:
DimensionX skrev: Jag lägger till en sak till. Terminal. Inget för ointresserade datornoviser som inte vill göra annat än att chatta och surfa. Terminal är bra, om du kan den eller är intresserad av datorer. Är du inte ett skit intresserad så använder du heller ingen terminal, inget får vara svårare än ett klick.

Min musik
Mina filer
Mina bilder

osv

Grejen med filsystem och allt annat i Linux är inte svårare än i Windows. Allt har med vana att göra. Sätt en person som aldrig har använt vare sig Windows eller Ubuntu innan. Vilket operativsystem kommer att fungera smidigast tror du?
Bara en sak som stör mig i filstrukturen och det är Desktop/Skrivbord, i min version så står det Skrivbord och detta gör att jag får felmeddelande varje gång jag ska öppna en fil med ett program eftersom programmet söker i Desktop.
Hade varit bra om dom bara körde med engelska ord i filstrukturen.
Är man inte det minsta intresserad av att lära sig så, är det enklare med raka namn som "mina bilder" kan jag tänka mig.

Du vet att många som sitter kan egentligen inget utom att starta datorn, och surfa, och de är inte speciellt intresserade av att lära sig så mycket mer heller. Tro mig, jag känner ett flertal såna personer.

;)

Det vet inte ens vad en hårddisk är, kan knappt hantera muspilen. Då måste det vara enkelt byggt.

Men Bossieman skulle väl testa en total nybörjare har jag för mig?

Då får vi svar.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Nej, nu spårar det här ur... Fortsatt debatt sker i "Windows vs Linux" i debatt. *låst*
Låst

Återgå till "Ubuntu Café"