Knowledgebase

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Knowledgebase

Inlägg av Idéalist »

Detta forum innehåller en otrolig massa kunskap och gjorda erfarenheter. All frågor om hur man ...... och svaren som givits, ibland efter mycket letande och experimenterande. Jag skulle vilja se en indexering av allt detta för att lättare hitta det man söker. Många gånger kanske frågan redan är besvarad, men man hittar den inte. Det kan ju t.ex. vara ett tag sedan den var uppe senast. Antingen skulle det finnas möjlighet att kryssa i nyckelord när man skriver frågan, vilket kan vara svårt att få rätt då tråden kan komma att innehålla andra saker än vad som var tänkt från början, eller också skulle informationen på något sätt extraheras eller indexeras av "knowledgebasegruppen". Jag har inte haft tid på ett tag, men jag har fortfarande problem att fått igång mitt nätverk via W-lan med ett D-link DWL-G520+ nätverkskort. Sökorden i fetstil.
Eller har jag missat att det redan finns något annat sätt att gå tillväga?
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Okänd

Knowledgebase

Inlägg av Okänd »

Menar du att du har använt alla sökorden samtidigt i en sökning? Jag gjorde en sökning med DWL-G520 och fick fram några trådar.

Ett annat sätt kan vara ett bokmärke på https://help.ubuntu.com/community/ där man kan klicka sig vidare i ämnet i fråga. Ditt DWL-G520+ finns med på listan här: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... sSupported och med kommentarerna yes, yes, yes :) då finns det hopp.

Idéen om knowledegebase är ju bra men jag har inte den blekaste aning hur det skulle gå till, att manuellt gå igenom trådarna och lägga dem i nån databas låter för arbetssamt. Det måste ju finnas ett eller flera verktyg till sånt.
marwal

Knowledgebase

Inlägg av marwal »

Det finns en massa opensource knowledgebase applikationer. Jag minns särskilt en (eller snarare inte eftersom jag inte kommer ihåg namnet) som "lärdes upp" av frågeställarna. Man ställde frågor i fullständiga meningar, fick förslag på artiklar och så byggdes ett slags neurologiskt nät sakta upp mellan frågeord / uttryck och artiklar.
Användarvisningsbild
Idéalist

Knowledgebase

Inlägg av Idéalist »

[quote="petri0"]Idéen om knowledegebase är ju bra men jag har inte den blekaste aning hur det skulle gå till, att manuellt gå igenom trådarna och lägga dem i nån databas låter för arbetssamt. Det måste ju finnas ett eller flera verktyg till sånt.[/quote]
Min uppgift här i livet (det jag är bäst på) är att komma med idéer, att se möjligheter och behov. Sedan hoppas jag att andra har kunskapen att få det att fungera rent praktiskt......
Okänd

Knowledgebase

Inlägg av Okänd »

[quote="marwal"]Det finns en massa opensource knowledgebase applikationer. Jag minns särskilt en (eller snarare inte eftersom jag inte kommer ihåg namnet) som "lärdes upp" av frågeställarna. Man ställde frågor i fullständiga meningar, fick förslag på artiklar och så byggdes ett slags neurologiskt nät sakta upp mellan frågeord / uttryck och artiklar.[/quote]
Ja, jag har hört talas om såna men hittils har jag inte hört talas om såna som fungerar :) :rolleyes:
Okänd

Knowledgebase

Inlägg av Okänd »

[quote="Idéalist"]Min uppgift här i livet (det jag är bäst på) är att komma med idéer, att se möjligheter och behov. Sedan hoppas jag att andra har kunskapen att få det att fungera rent praktiskt......[/quote]
Är du en chef eller? :D
Användarvisningsbild
Idéalist

Knowledgebase

Inlägg av Idéalist »

Nope. Möjligen min egen chef (Desk area manager), med det är väl egentligen min fru ;-). Det tog mig faktiskt närmare 50 år att inse att det jag är bäst på är kreativitet. Det svåra är att kapitalisera den tillgången, men det händer att jag lyckas sälja mitt "tänk".
Okänd

Knowledgebase

Inlägg av Okänd »

Jag har också kommit på att mitt område är kreativitet och logik. Men jag förstår inte varför andra inte kan fatta det... :D ...ooops OT igen :rolleyes:
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"