Kattråden!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Kattråden!

Inlägg av DimensionX »

Johanna skrev: Jag orkar inte skriva upp mer än en adress, men http://www.kattforum.se för att där kan man få hjälp med det mesta som gäller katter, och så ett par forum för språkintresserade, och ett par för sådana som gillar fantasy. Och så Grön Gölings forum http://tjejsnack.moderatorforums.se/index.php naturligtvis :)
Jag är också stor kattälskare, här är min ena katt, vildkatt från början.
Bilagor
Nisse.jpg
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Vilka övriga forum brukar ni besöka?

Inlägg av Grön Göling »

Hmmm...jag måste lägga in bilder på Findus och Felix!  :)
Vi köpte dem från ett katthem och det var värt varenda krona.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
DimensionX

SV: Vilka övriga forum brukar ni besöka?

Inlägg av DimensionX »

Grön Göling skrev: Hmmm...jag måste lägga in bilder på Findus och Felix!  :)
Vi köpte dem från ett katthem och det var värt varenda krona.
En katt-tråd kanske?

Tack Hund! :)

Purrfect..........
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Katttråden!

Inlägg av nicefinger »

Synd, jag sitter på fel dator. Har inga kattbilder här.
Nisse var fin. Det är nåt visst med svartvita katter ändå ..
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bild

Detta är min katt, Babsan. Babsan själv som döpt henne. Hon blir 15 år i april. ;D
Det är en blandning mellan russian blue och vanlig bondkatt.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 12 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Här är första katten vi skaffade:

Bild

Har tyvärr inga bättre bilder då hon är otroligt svår att fånga på bild. :P Men hon är ganska liten. Har ett fruktanvärt humör där tänder och klor är första alternativet, men kan gärna ligga och spinna i fotändan på sängen när det passar.

Då vi ville ha en till katt så fick det bli kattungar... Vi behöll en; "Lurven":

Bild

Var ju dock ett tag sen, så han är "stor" nu, hehe. Typ dubbelt så stor som sessan... Riktigt grov, lång och tjock päls, och han är väl inte direkt smal heller. Väger strax över 5kg. Det roliga med han är att när han sover så kan man nästan göra vad man vill med honom. Lägger man honom på rygg och tar upp tassarna så ligger han kvar som han vore död.  8)
Typ:
Bild

Typ alla katter härikring springer iväg när de ser honom, och kommer mamma sessan ivägen vid fel humör så klapar han ner henne till golvet med 1 tass.  :P

Så vart det 2 kattungar till... En av dem vart det aldrig någon bra bild på, den andra vart ganska lik sessan:
Bild
Tyärr överkörd nu...  :'(

Så har jag en katt hos mormor och morfar också. Ganska precis 1 år yngre än mig. Så om 3 månader är han 18.  8)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Jag har två tissar, Diamond som gissningsvis är runt 8 år och Vega som är 7,5 månad. Fast på bilden är hon 12-13 veckor. Båda är adopterade från Göteborgs Katthjälp, Vega är född hemlös och Diamond kom bara uppdykandes vid katthemmet och ville bli omhändertagen. Förmodligen dumpad i närheten då ingen i grannskapet kände igen honom och ingen svarade på någon efterlysning.

Bild

Diamond är den som är blå med vitt och Vega det lilla bruntigré bustrollet.

Vill också uppmana alla som inte gjort det att kastrera era huskatter (bondkatter, korsningar och andra katter utan stamtavla), det finns runt 100.000 hemlösa kissar i landet, adoptera en av dem istället för att bidra till att ännu fler blir sommarkatter, ormmat eller hemlösa.

Fertila katter:
- är oftast psykiskt stressade
- kissmarkerar ofta inomhus, är även mer benägna att bajsa utanför
- "sjunger" gärna
- riskerar många cancersorter som beror på hormoner
- får lätt livmodersinflamamtion om det rör sig om honkatter
- hamnar lättare i revirslagsmål om de får gå ut på egen tass, med risk att bli bortjagade
- har svårare att komma överens med andra katter även inomhus
- drar ofta hemifrån på jakt efter någon att para sig med
- bidrar till fler hemlösa katter

P-piller är bara onödigt dyrt i längden, plus att risken för juvertumörer ökar något fruktansvärt. Det är faktiskt billigare att kastrera och naturligtvis väldigt mycket mer hälsosamt för katten.

Så vad finns det att förlora?

Och gulliga kattungar hemma kan man få ändå, bara att kontakta närmsta katthem och fråga om man kan få bli stödhem till en dräktig hona eller en med små kattungar, det har de alltid behov av.
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 12 gånger.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Nisse, vildkatt från början.

Bild

Bild

Millan, 17 år gammal (marsar fortfarande)

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Johanna skrev: ormmat
Hur menar du?  Matar folk sina ormar med katter?  För i den svenska naturen
är det väl snarare katterna som dräper ormarna?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Konservburk skrev:
Nja, har sett en del katter som blivit ormbitna. Men de brukr ju iallafall hinna springa hem innan de insjuknar ordentligt...
Så mat blir de knappast.

Men det är hur som hellst helt sjukt att lämna ut en katt åt ödet på det viset iallafall... Finns inte en möjlighet för en yngre katt att överleva. Många begår en plågsam död till mötes.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Konservburk skrev:
Ja, det finns folk som köper kattungar, eller tar emot sådana som skänks bort, för att mata sina ormar med och de avslöjar knappast för säljaren vad de kommer använda den lilla söta pälsbollen till.

Och "naturen", alla katter som går runt i skogen har ett hem någonstans i närheten, det finns inte en hemlös katt som kan överleva där någon längre tid pga brist på mat och skydd. Alla hemlösingar finns där det finns människor, där det finns husgrunder att krypa under, skjul att ta sig in i, råttor som lever på våra sopor mm. Inte så konstigt då tamkatten faktiskt inte hör hemma i vår fauna utan har sitt ursprung i Mellanöstern, och alltså finns inga vildkatter i Sverige alls utan bara förvildade tamkatter.
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 12 gånger.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Många folk är totalt kassa på att behandla djur och borde aldrig fått haft några överhuvudtaget. Är man inte beredd att lägga ned tid, kärlek och omtanke, skall man inte ha några djur alls.

Det borde vara olagligt för såna folk att ens få ha djur.

Om djurplågare säger jag bara...........

Häng dom högt, jag saknar dom inte.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Emil.s skrev:
Men det är hur som hellst helt sjukt att lämna ut en katt åt ödet på det viset iallafall... Finns inte en möjlighet för en yngre katt att överleva. Många begår en plågsam död till mötes.
Å andra sidan har ni faktiskt bidragit till att fler katter blir hemlösa, för varje ny huskattunge man föder upp, även om man hittar hem till alla eller behåller dem, konkurrerar med de hemlösa.

Scenario 1: Man låter sin fertila huskatthona få ungar, man hittar bra hem till alla. Bra för de kattungarna, samtidigt föder en annan huskatthona en kull varav en av ungarna blir sommarkatt. Och en hemlös hona med ungar får inte komma in i värmen för det finns ingen som har plats för dem.

Scenario två: Man tar in den där hemlösa honan, hon föder sina ungar och katthemmet ser till att alla adopteras av vettiga människor, man kanske behåller honan och någon unge. De som skulle köpt din egen honkatts ungar går nu till andra säljare - någon kanse t o m till ett katthem - och en köper den i scenario 1 som då slipper bli sommarkatt.

Men folk brukar bara tänka på att skaffa vettiga hem till sin egen honas ungar...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Emil.s skrev: Nja, har sett en del katter som blivit ormbitna. Men de brukr ju iallafall hinna springa hem innan de insjuknar ordentligt...
Jag antar att det är olika från katt till katt.  Grannens har dödat både snok
och huggorm utan att bli biten.

Johanna skrev: Ja, det finns folk som köper kattungar, eller tar emot sådana som skänks bort, för att mata sina ormar med och de avslöjar knappast för säljaren vad de kommer använda den lilla söta pälsbollen till.
Jag har hört om hamstrar som skänkes bort och slutar som ormmat, men
inte kattungar.  Du är helt säker på att det inte är en hörsägen?

Johanna skrev: Och "naturen", alla katter som går runt i skogen har ett hem någonstans i närheten, det finns inte en hemlös katt som kan överleva där någon längre tid pga brist på mat och skydd.
Men är just ormbett en vanlig dödsorsak när det gäller herrelösa katter?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Konservburk skrev: Men är just ormbett en vanlig dödsorsak när det gäller herrelösa katter?
Nej, inte direkt. Det vanligaste är brist på mat och kyla. Sedan kommer sjukdomar och bilar.

EDIT: Jag ska ta bild på mina två katter imorgon.
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 12 gånger.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Konservburk skrev:
Johanna skrev:
Ja, det finns folk som köper kattungar, eller tar emot sådana som skänks bort, för att mata sina ormar med och de avslöjar knappast för säljaren vad de kommer använda den lilla söta pälsbollen till.
Jag har hört om hamstrar som skänkes bort och slutar som ormmat, men
inte kattungar.  Du är helt säker på att det inte är en hörsägen?
Det är inte särskilt vanligt eftersom kött från rovdjur inte direkt är att föredra, men det finns en och annan som gett sin orm kattungar ja. Inte för att den är särskilt snäll mor ormen då heller...

Konservburk skrev:
Johanna skrev:
Och "naturen", alla katter som går runt i skogen har ett hem någonstans i närheten, det finns inte en hemlös katt som kan överleva där någon längre tid pga brist på mat och skydd.
Men är just ormbett en vanlig dödsorsak när det gäller herrelösa katter?
Nä, både för att katter snabbt blir för stora, inte är något naturligt byte och dessutom finns det itne så många ormar i städerna. Svält och kyla är de allra allra vanligaste orsakerna, i kombination med mask och sjukdomar i många fall.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Johanna skrev: Ja, det finns folk som köper kattungar, eller tar emot sådana som skänks bort, för att mata sina ormar med och de avslöjar knappast för säljaren vad de kommer använda den lilla söta pälsbollen till.
Å fy fan. Det visste jag inte ens att det förekom... Men man blir ju inte förvånad i dagens samhälle.  :-\

Johanna skrev: Å andra sidan har ni faktiskt bidragit till att fler katter blir hemlösa, för varje ny huskattunge man föder upp, även om man hittar hem till alla eller behåller dem, konkurrerar med de hemlösa.

...
Men folk brukar bara tänka på att skaffa vettiga hem till sin egen honas ungar...
Delvis sant. Självklart har vi fixat vettiga hem till ungarna. Nära vänner till oss. Skulle personligen helldre ta bort den än att sälja den för 100kr till någon okänd på stan.

Nu vet inte jag hur dessa "katt-hems" katter är, men jag har ganska stor erfarenhet av hästar... Jag har ridit i hela mitt liv, de senaste 3-4 åren har jag tränat western och Parelli horsemanship på högre nivå. Jag kan utan att skryta säga att jag fixar vilken problemhäst som hellst.
MEN. En av mina tränare har just en sådan häst. Köpt för en struntsumma precis innan den skulle på slakt.

Nu är det en häst hon kan göre de mest fantastiska saker med. Men:
1.Jag tvivlar starkt på att någon annan än henne kan äns närma sig honom... Otroligt skygg för nya människor, litar inte på någon annan.
2. Om den blir det minsta tvingad mot ett hinder så svartnar det direkt. Försvinner nästan från livet. Blir helt likiltig för allt. Helt tom i blicken...

Detta är beteénden som aldrig någonsin kommer att kunna vänjas bort.

Skulle tro att många av dessa katter har liknande problem... Jag säger inte alla, farmor tog hand om en katt som strök kring bland husen, var inte färdigväxt när hon hittade den, den lever än, 12 år.
Men jag köper helldre en katt som jag själv kan ge en trygg uppväxt och ett stabilt liv.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Emil.s skrev:
Å fy fan. Det visste jag inte ens att det förekom... Men man blir ju inte förvånad i dagens samhälle.  :-\

Johanna skrev: Å andra sidan har ni faktiskt bidragit till att fler katter blir hemlösa, för varje ny huskattunge man föder upp, även om man hittar hem till alla eller behåller dem, konkurrerar med de hemlösa.

...
Delvis sant. Självklart har vi fixat vettiga hem till ungarna. Nära vänner till oss. Skulle personligen helldre ta bort den än att sälja den för 100kr till någon okänd på stan.

Nu vet inte jag hur dessa "katt-hems" katter är [ ... ]

Skulle tro att många av dessa katter har liknande problem... Jag säger inte alla, farmor tog hand om en katt som strök kring bland husen, var inte färdigväxt när hon hittade den, den lever än, 12 år.
Men jag köper helldre en katt som jag själv kan ge en trygg uppväxt och ett stabilt liv.
De flesta är riktigt bra, de bor ju på katthemmet först ett tag och där märker de vilken sorts personlighet de har och personalen kan matcha med rätt person. Om katten verkligen inte skulle fungera ändå tar de tillbaka den och försöker hitta ett mer passande hem dessutom.

Många av katterna är ungar födda på katthemmet eller i stödhem, så där blir det som med vilken huskattunge som helst.

Fortfarande bättre för alla inblandade om man vågar chansa med en hemlösing än om man tar ungar på sin egen huskatt. Tror att era goda vänner allt hade kunnat skaffa katt från ett katthem eller någon annan privat säljare än just er ;) Särskilt om ni tagit in en hemlös hona (ni hade inte behövt behålla henne utan bara en eller två ungar) och de fått se sötnosarna från starten hade de nog gärna kunnat gå via katthem ;)
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 13 gånger.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Får bidra med mina två kissar.

Den ena var hemlös och den andra räddade jag från avlivning.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Mina katter.
Förlåt för dålig bild, är tagen med mobilkameran :(
[img width=800 height=600]http://i225.photobucket.com/albums/dd22 ... C00123.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i225.photobucket.com/albums/dd22 ... C00128.jpg[/img]
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"