Ubuntu hänger sig!

fghj.

Ubuntu hänger sig!

Inlägg av fghj. »

Mitt ubuntu hänger sig ofta :S har stannat 2 ggr den senaste halvtimmen
Det som händer är att allt stannar upp och jag kan inte göra nått annat än att röra på musen, kan inte ens komma in i alt + F1 terminalen, någon som vet vad som kan vara fel?
Jag antar att grafik kortet fungerar efter som compiz fusion funkar.
Har radeon mobility x300, 1024 ram och 1.8GHz pentium M
hogrelius
Kontakt:

SV: Ubuntu hänger sig!

Inlägg av hogrelius »

Jag har en dator med ett ATI kort och jag kan inte använda compiz på den för då blir det problem,låter jag bli att installera de drivrutiner som finns för kortet så funkar det hur bra som helst.Nvdia på min dell är däremot perfekt med compiz o hela köret!
Användarvisningsbild
rewz
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av rewz »

Hej,
Det skulle kunna vara så att något prog. käkar minne och hårddiken får börja jobba hårt.
Då kan det ta flera timmar tills kärnan upptäckt problemet.

Du kan testa med att lägga till följande:
Öppna Terminalen

sudo gedit /etc/sysctl.conf

i sysctl.conf lägger du till följand rad:
kernel.sysrq = 1

Spara och gör en omstart, där efter när datorn hänger sig använd tangentkombinationen
Alt+PrintScreen+K
fghj.

Inlägg av fghj. »

Tack men problemet var att jag inte hade installerat drivrutiner till 3d kortet (tror jag :P fungerade iallafall när jag gjorde det dock så går det segare nu med drivrutinerna än utan)
Ticko

Inlägg av Ticko »

Jag har exakt samma problem. Ruskigt störande med dessa låsningar och tvingad omstart med On/Off knappen.
Måste då boota om 2ggr eftersom den kör en massa  tester första omstarten..
Ingen aning om vad som kan vara fel.
Men det är nog det enda som gör mig tveksam till att fortsätta med Ubuntu och istället vänta längre tills det kommer nyare versioner som funkar bättre.
Jag har ett ATI X800gt tror jag det är(samt AMD 3800+,2Gig ram)
, men allt fungerar som det ska tills allt hänger sig och endast musen fungerar.
Ctrl,Alt, backspace funkar inte heller när det har hängt sig.
Har inte nån print screen knapp, men inte nått på tangentbordet fungerar samt inte heller nån knapp på musen.
Är nybörjare på linux men skulle mer än gärna slippa xp om jag kan.

Mvh T
Senast redigerad av 1 Ticko, redigerad totalt 27 gånger.
kämpar på med att lämna windows.....
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Har också upplevt samma problem. Hända dock inte så ofta. 
Bacillen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Bacillen »

Jag har sammaproblem. Det började för ett par dagar sedan.

Men min mus slutar också att fungera.

Det enda som händer är att Caps Lock lampan blinkar sakta.
Ticko

Inlägg av Ticko »

Nu har det inte hängt sig lika mycket än... Stängde av effekterna på skrivbordet till medium istället för max ögongodis :-)
Får väl se om det håller i sig...
Ticko

Inlägg av Ticko »

sådärja! Nu har det hängt sig totalt igen!! Nu har även XP bluescreenat. Det flyter inte på direkt.. Det enda som funkar bra nu är min iphone som jag använder just nu i väntan på ångesten för att hålla in powerknappen på datorn tills den dör och jag får boota om den 2ggr och hoppas det funkar. Tror att dessa ombootningar har kraschat mitt XP som annars funkat bra. Gillar ubuntu och det jag lär mig eftersom men allvarligt talat så ger jag snart upp. Tror jag ska starta en ny tråd med mina problem för att se om ja får lite hjälp.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ticko skrev: sådärja! Nu har det hängt sig totalt igen!! Nu har även XP bluescreenat. Det flyter inte på direkt.. Det enda som funkar bra nu är min iphone som jag använder just nu i väntan på ångesten för att hålla in powerknappen på datorn tills den dör och jag får boota om den 2ggr och hoppas det funkar. Tror att dessa ombootningar har kraschat mitt XP som annars funkat bra. Gillar ubuntu och det jag lär mig eftersom men allvarligt talat så ger jag snart upp. Tror jag ska starta en ny tråd med mina problem för att se om ja får lite hjälp.
Ubuntu kan inte påverka Windows.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ticko

Inlägg av Ticko »

Tycker inte heller det, men det kan ju ha påverkat disken när man trycker av datorn på detta vis.
XP kom fram till skrivbordet innan det bluescreenade första gången jag testade.
Nu kommer det inte ens dit om jag provar.

Ingen som vet hur man kan kolla varför Ubuntu hängt sig, nån logg el likn som man kan tyda. ::)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

System / Administration / System Log.

Kika om det finns något intressant där. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kenna
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kenna »

Har också problem med att boota. Ungefär var 3:e boot lyckas. Jag har följt upp genom att trycka Ctrl-Alt-F1 under bootsekv.
Sedan har jag försökt hitta den info som ingår i bootsekv men inte lyckats. Har tittat ii alla "loggarna" men inte funnit de fel-
meddelanden som jag såg vid bootsekv. Har därför svårt att analysera orsaken till att boot:en inte lyckas. Får också hängningar
när jag lyckats boota och kört en stund. Inga kommandon från mus eller tgb tas emot. Jag får slå av datorn och starta om. Ibland lyckas jag boota om vid första försöket, men ibland får jag slå av och till flera ggr.

Har endast 1 IDE hårddisk innehållande 1 linuxversion, Gutsy 7.10. (inget XP eller likn). Stationär dator 800S Scaleo, Fujitsu-Siemens med
P4, 1,2 Gb RAM, Geforce 5600.

Är nybörjare på LINUX
Kenna

Inlägg av Kenna »

Fick åter hängning. Startade om i recovery mode som slutade i hängning. Noterade sista raden i informationen:

Kernel panic - not syncing : Total exception in interrupt

Vad innebär detta  - förutom att datorn hängde sig?

Har fortfarande inte hittat någon logfil som innehåller den boot/uppstartssekvens som fladdrar förbi när jag startar datorn.
Kenna

Re: Ubuntu hänger sig!

Inlägg av Kenna »

Har fortfarande problem med hängningar, dels vid uppstart (boot) dels under drift. Har hitta denna rad på Syslog

(EE) Failed to initialize GLX extension (Compatible NVIDIA X driver not found)

Vad innebär denna info och vilka åtgärder skall/kan jag vidta för att undanröja orsaken?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"