Compiz Problem

Rimfrost
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Compiz Problem

Inlägg av Rimfrost »

Verkar vara lite problem med Compiz för mig, kuben funkar inte som den ska. Det jag har aktiverat i Compiz Settings Manager är:  Skrivbordskub Rotera Kub Kubreflektion och Cube Cabs men jag får fortfarande inte kuben att fungera ordentligt.
Hur ställer man in så kuben fungerar?

Tack.

Har lyckats lösa det själv nu efter en hel del Googlande:) Jag säger bara att Compiz är helt otroligt fräsigt :) Vissa av effekterna är helt otroligt vad man kan göra.
Senast redigerad av 1 Rimfrost, redigerad totalt 9 gånger.
Simson

SV: Compiz Problem

Inlägg av Simson »

Vad är det som inte fungerar med den? Jag ställde in min ikväll och den fugerar. Fast det tog lite tid... Först fattade jag inte hur man fixade fler än två skrivbord. (Kuben behöver ju 4 skrivbord för att bli en kub.) Jag högerklickade i rutorna nere i högerhörnet och valde "inställningar". Där fanns något som hette "kolumner" och som man kunde välja hur många man ville ha. Först efter att ha ändrat till fyra fick jag fyra skrivbord och insåg då att Ubuntu kallar skrivbord för "kolumner".

Sen förstod jag också att det inte bara räckte med att bocka i "Skrivbordskub" i avancerade inställningarna, utan också "Rotera kub". Såg inte den först. Varför dessa två inte är integrerade i varandra är för mig en gåta. Men så är jag också en alldeles nybliven Ubuntuist.  :)

Vet nu inte om detta hjälper dig, men så såg mina problem ut med kuben. Nu funkar den som den ska.
Rimfrost
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Compiz Problem

Inlägg av Rimfrost »

Simson skrev: Vad är det som inte fungerar med den? Jag ställde in min ikväll och den fugerar. Fast det tog lite tid... Först fattade jag inte hur man fixade fler än två skrivbord. (Kuben behöver ju 4 skrivbord för att bli en kub.) Jag högerklickade i rutorna nere i högerhörnet och valde "inställningar". Där fanns något som hette "kolumner" och som man kunde välja hur många man ville ha. Först efter att ha ändrat till fyra fick jag fyra skrivbord och insåg då att Ubuntu kallar skrivbord för "kolumner".

Sen förstod jag också att det inte bara räckte med att bocka i "Skrivbordskub" i avancerade inställningarna, utan också "Rotera kub". Såg inte den först. Varför dessa två inte är integrerade i varandra är för mig en gåta. Men så är jag också en alldeles nybliven Ubuntuist.  :)

Vet nu inte om detta hjälper dig, men så såg mina problem ut med kuben. Nu funkar den som den ska.

Precis så fick ja me göra ställa in 4 skrivbord även jag gjorde denna miss :)
Ställer man bara in det med 4 skrivbord  så funkar kuben gjorde den hos mig.
Och jag har det inställt som Skrivbordskub och Rotera kub i Advanced Desktop Effects Settings <<< CompizConfig
Så jag har fått kuben och funka åtminstånde några gånger nu :)
För ibland blir den inte roterande utan "fast" i skrivbordet. jag kan alltså inte lösgöra den och snurra omkring med den??

Sen läste jag på Ubuntu forums (internationella Ubuntu) om något som heter GL Desktop?
Vilket jag installerade, för det skulle man tydligen behöva ha enligt Wikin...
Men hur får man det och autostarta med Ubuntu så att det startas varje gång du loggar in?
Som jag förstog det hela så har även GL Desktop en nödvändig funktion för att detta ska funka.

Mmm jag är även jag helt ny i Ubuntu, men himmel va roligt det är och hålla på med det. Det är som en drog  ;D
Sen jag som gillar o jobba med grafik/design o sånt så är ju Ubuntu rena önskedrömmen. Jag tycker inte att Windows XP/Vista har något vidare att erbjuda när det gäller såntdär för att det är ju även ur den synpunkten Låst. Begränsat.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"