Min hårddisk syns inte :( [LÖST]
Min hårddisk syns inte :( [LÖST]
Hej!
Igår uppgraderade jag mitt ubuntu från 7.04 till 7.10 och det fungerade utmärkt fram tills idag. När jag loggade in så märkte jag att min ena hårddisk inte syntes, och musiken jag dagen innan spelat i Rhytmbox inte fanns kvar.
Vad fasen betyder detta och hur kan jag lösa mitt problem?
Igår uppgraderade jag mitt ubuntu från 7.04 till 7.10 och det fungerade utmärkt fram tills idag. När jag loggade in så märkte jag att min ena hårddisk inte syntes, och musiken jag dagen innan spelat i Rhytmbox inte fanns kvar.
Vad fasen betyder detta och hur kan jag lösa mitt problem?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 10 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Min hårddisk syns inte :(
Posta din /etc/fstab här och berätta vilken disk det är som saknas.
Jag skulle uppskatta om du beskrev tydligare vad jag ska göra, är nybörjare med ubuntu... /etc/fstab?Lars skrev: Posta din /etc/fstab här och berätta vilken disk det är som saknas.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
I en terminal skriv: less /etc/fstabNau skrev:Jag skulle uppskatta om du beskrev tydligare vad jag ska göra, är nybörjare med ubuntu... /etc/fstab?Lars skrev: Posta din /etc/fstab här och berätta vilken disk det är som saknas.
-
Aha, förlåt. Starta t.ex. textredigeraren (under program/tillbehör) och öppna filen /etc/fstab. Kopiera innehållet i filen och posta här.
Filens innehåll kan tyckas lite kryptiskt, men vad som står där är vilka partitioner/hårddiskar som ska monteras var.
Filens innehåll kan tyckas lite kryptiskt, men vad som står där är vilka partitioner/hårddiskar som ska monteras var.
Det enklaste är att du öppnar ett terminalfönster och skriver
och kopierar resultatet här i tråden.
Kod: Markera allt
cat /etc/fstab
Då förstår jag tackLars skrev: Aha, förlåt. Starta t.ex. textredigeraren (under program/tillbehör) och öppna filen /etc/fstab. Kopiera innehållet i filen och posta här.

Detta är vad jag får fram
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hda2
UUID=dea70c75-9087-44b1-904c-83c11f065ca2 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
# /dev/hda1
UUID=58208F10208EF472 /media/hda1 ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0
-
OK, du har hda2 på / och hda1 på /media/hda1 (alltså andra respektive första partitionen på disken).
Jag antar att det är /media/hda1 som är din Windows-disk? Är det den du saknar eller har du ytterligare en hårddisk?
Jag antar att det är /media/hda1 som är din Windows-disk? Är det den du saknar eller har du ytterligare en hårddisk?
Ja precis, windows disken saknas. Har en anann hårddisk också, men den funkar utmärkt.Lars skrev: OK, du har hda2 på / och hda1 på /media/hda1 (alltså andra respektive första partitionen på disken).
-
OK, möjligtvis är UUID-värdet fel (jag vet inte varför det skulle vara det iofs). Prova att köra kommandot sudo vol_id /dev/sda1 och jämför värdet du får då (för att krångla till saker och ting heter det numera sda istället för hda, men det ska vara samma disk).
Jag får bara fram detta från terminal:Lars skrev: OK, möjligtvis är UUID-värdet fel (jag vet inte varför det skulle vara det iofs). Prova att köra kommandot sudo vol_id /dev/sda1 och jämför värdet du får då (för att krångla till saker och ting heter det numera sda istället för hda, men det ska vara samma disk).
pontus@Pontsu:~$ sudo vol_id /dev/sda1
/dev/sda1: error opening volume
pontus@Pontsu:~$
?
tackar för din hjälpsamhet:)
-
OK, då är det kanske hda1 då, testa med det.
Alright, detta fick jag fram:Lars skrev: OK, då är det kanske hda1 då, testa med det.
pontus@Pontsu:~$ sudo vol_id /dev/hda1
[sudo] password for pontus:
ID_FS_USAGE=filesystem
ID_FS_TYPE=ntfs
ID_FS_VERSION=3.1
ID_FS_UUID=58208F10208EF472
ID_FS_UUID_ENC=58208F10208EF472
ID_FS_LABEL=
ID_FS_LABEL_ENC=
ID_FS_LABEL_SAFE=
Några idéer?
Tack
-
OK, UUID-värdet verkar ju vara rätt. Vad händer om du kör kommandot sudo mount /media/hda1, får du något felmeddelande? Är det fortfarande tomt under /media/hda1?
Då visar det detta:Lars skrev: OK, UUID-värdet verkar ju vara rätt. Vad händer om du kör kommandot sudo mount /media/hda1, får du något felmeddelande? Är det fortfarande tomt under /media/hda1?
pontus@Pontsu:~$ sudo mount /media/hda1
[sudo] password for pontus:
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
Failed to mount '/dev/hda1': Operationen stöds ej
Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action:
Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by
clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows
taskbar then shutdown Windows cleanly.
Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for
your own responsibility. For example type on the command line:
mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/hda1 -o force
Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file:
/dev/hda1 /media/hda1 ntfs-3g defaults,force 0 0
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Ah, det verkar som om Windows inte stängts av "ordentligt" när det senast stängdes av. I de flesta fall kan du nu montera disken med attributet -force utan problem (precis som det står: mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/VADDUVILLDISKENSKAHETA -o force) men det KAN leda till att den blir korrumperad, det är helt på egen risk du gör det. Jag har aldrig sett att det har hänt, men det kan hända. Optimalt är att du startar om Windows och avslutar Windows två gånger så att disken blir "återställd" innan du sen försöker montera den i Ubuntu igen.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
Jag startade om windows 2 gånger och vips, så fanns hårddisken där i ubuntu efter det!Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Ah, det verkar som om Windows inte stängts av "ordentligt" när det senast stängdes av. I de flesta fall kan du nu montera disken med attributet -force utan problem (precis som det står: mount -t ntfs-3g /dev/hda1 /media/VADDUVILLDISKENSKAHETA -o force) men det KAN leda till att den blir korrumperad, det är helt på egen risk du gör det. Jag har aldrig sett att det har hänt, men det kan hända. Optimalt är att du startar om Windows och avslutar Windows två gånger så att disken blir "återställd" innan du sen försöker montera den i Ubuntu igen.
Tack så väldigt mycket Eric, och Lars. Det löste sig väldigt enkelt men vem visste det?

- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Bra att det fixade sig.
Markera gärna tråden som [LÖST]
Markera gärna tråden som [LÖST]

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]