Hej,
Jag har en NFS-server som exporterar en katalog. I katalogen har flera så kallade "loop back-monteringar" gjorts, dvs andra kataloger i samma filsystem har monterats där.
Som ett exempel (skiljer sig från min konfiguration, men principen är den samma): Antag att jag har skapat en katalog bin i katalogen som ska nfs-exporteras. Där har jag "loop back-monterat" (riktiga) /bin. Om jag sedan står i katalogen som ska nfs-exporteras och skriver "ls bin" så ska alltså samma resultat som för "ls /bin" ges...
Grejen är att om jag nu nfs-exporterar katalogen så hade jag hoppats på att nfs-klienten även skulle få med innehållet i bin. Men så är inte fallet. Om jag på klienten skriver "ls bin" så är katalogen tom. Dvs "loop back-monteringen" följde inte med i nfs-monteringen.
Jag undrar om det är någon här som vet varför, och om det i så fall går att lösa det på något sätt? Det vore guld om någon vet hur man konfigurerar nfs-demonen så att den (om möjligt) även exporterar "loop back"-monteringar...
mount --bind och nfs-export
- Eldräven
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
mount --bind och nfs-export
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
SV: mount --bind och nfs-export
Rent spontant så gissar jag att det nog inte alls är trivialt att få --bind-monteringar i en NFS-export. Detta är dock inget som jag verkligen vet, utan det handlarar mer om någon form av magkänsla kring hur saker och ting hör i hop.
Får jag däremot föreslå en titt på automountern/autofs? Där handlar det dock inte om överlappande exporteringar, utan mer om möjligheten till smidig överlapp av importer. Detta är förstås lite av ett långskott, då jag ju egentligen inte vet riktigt vad du vill uppnå :-)
Får jag däremot föreslå en titt på automountern/autofs? Där handlar det dock inte om överlappande exporteringar, utan mer om möjligheten till smidig överlapp av importer. Detta är förstås lite av ett långskott, då jag ju egentligen inte vet riktigt vad du vill uppnå :-)