Bytte lösenord på fjärrskrivbordet och nu kommer jag inte in
- snappahead
Bytte lösenord på fjärrskrivbordet och nu kommer jag inte in
Bytte lösenordet på fjärrskrivbordet och nu kommer jag inte in med vnc! Använder putty och ssh men vnclösenordet funkar inte. Hur ska jag göra? HAR fungerat i över en månad med vnc så det är inget konfigfel utan bara lösenordet som blivit galet. Sitter 60 mil ifrån den och kan således inte komma åt den fysiskt. Kan man byta lösenordet via terminalen på nått sätt?
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Bytte lösenord på fjärrskrivbordet och nu kommer jag inte in
Använd kommandot passwd.
- snappahead
Men passwd är väl bara för att byta lösen på root och inte fjärrskrivbordet, eller tänker jag fel?
Eftersom jag bara har satt lösen på fjärrskrivbordet via gui så funkar det väl inte heller med vncpasswd?
Dock har jag testat både att sätta vncpasswd och "x11vnc -storepasswd" + installerat x11vnc och startat vncserver :1
Men när jag tunnlar via ssh så funkar allt utom att lösenordet är fel för vnc. Dvs vnc fungerar men lösen är fel.
Håller på att bli galen, behöver verkligen hjälp!
Eftersom jag bara har satt lösen på fjärrskrivbordet via gui så funkar det väl inte heller med vncpasswd?
Dock har jag testat både att sätta vncpasswd och "x11vnc -storepasswd" + installerat x11vnc och startat vncserver :1
Men när jag tunnlar via ssh så funkar allt utom att lösenordet är fel för vnc. Dvs vnc fungerar men lösen är fel.
Håller på att bli galen, behöver verkligen hjälp!
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det går att tunnla X över ssh.
Installera en X-server om du saknar det på din klientmaskin, tex via cygwin. Sedan är det bara att tuta och köra.
Men å andra sidan borde lösenordet ligga i en fil som du borde komma åt via terminalen... men jag har ingen aning om vilken.
Installera en X-server om du saknar det på din klientmaskin, tex via cygwin. Sedan är det bara att tuta och köra.
Men å andra sidan borde lösenordet ligga i en fil som du borde komma åt via terminalen... men jag har ingen aning om vilken.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome