Samba med NFS

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Samba med NFS

Inlägg av sontho »

Hej alla orakel
Vill bara kolla en sak :/

Jag har både Samba och NFS delning på min server, Och jag tror jag får det att fungera också (jippiiii...)

Men finns det ngn risk med att dela på båda sätten??
(Både Win och andra Ubuntu ska komma åt servern)

Det borde ju inte spela ngn roll, men det skadar ju heller inte att kolla.... :P
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
pheex

Samba med NFS

Inlägg av pheex »

Förutom att NFS är ett otroligt osäkert sätt att dela filer på ska det nog inte vara några problem med att använda båda systemen...
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Samba med NFS

Inlägg av Quartus »

Någon risk utöver de som är förbundna med respektive protokoll och servermjukvara finns inte vad jag vet. De ska inte krocka med varandra.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Macchi

Samba med NFS

Inlägg av Macchi »

NFS och Samba kan användas ihop med fördel, dock det finns bättre lösningar.

NFS används ju traditionellt i Solaris/UNIX/GNU/Linux/BSD nätverk. Det är lätt att sätta upp dock medför flera säkerhets- och tillförlitlighetsproblem samt även lite krångel med åtkomsträttigheter.
Istället för NFS rekommenderar jag sshfs som delar ut filer säkert och effektivt även över internet!

Samba är förstås en stor tillgång för oss alla eftersom den förenar Linux, Windows och Mac för fil och skrivardelning. Sedan går det att bygga på med flera andra funktioner. Det var praktiskt att använda samba som primär domänkontrollant (PDC) med roaming profiles. Nu har jag lyckligtvis helt avskaffat Windows och jag använder helst enbart CUPS och sshfs.

Har du också skrivardelning i din server?
/M
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"