Nybörjare på Ubuntu Server..riktig nybörjare!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
henko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Nybörjare på Ubuntu Server..riktig nybörjare!

Inlägg av henko »

Jag vill använda min P3 800MHz, 768Mb RAM + HDD (flera...) till en ftp server som ska stå och brumma i en hörna...Den har arbetat med Smoothwall i ett år utan att klaga så varför inte steppa upp.

Jag ska BARA kunna lägga upp filer och hämta dem när jag vill varifrån som helst.
Som sagt förklara gärna vad som krävs eller gärna nån guide eller how-to. Eller är Ubuntu Server ed. kanske att ta i för detta ändamål?
Senast redigerad av 1 henko, redigerad totalt 20 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Nybörjare på Ubuntu Server..riktig nybörjare!

Inlägg av andol »

Tja, givet att det bara är en filserver du är ute efter så är FreeNAS ett rätt trevligt alternativ.

http://www.freenas.org/

Baserat på FreeBSD.

Fullt konfiguerbart via WebbGUI.
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

Det finns två stycken terminalprogramstrådar på terminalforumet du kan kika i för lite tips.

För mail rekommenderar jag mutt, när du väl har skaffat dig en config som passar dig kommer du aldrig byta från mutt.
Filhanteringen kan du sköta lika väl i bash, du har alla program du behöver med (mv, mkdir, cp, rm, touch, etc. etc). Om det inte är tillräckligt (eller du vill ha något lite mer överskådligt) finns midnight commander, eller vifm om du är van med vi(m).

Användarhanteringen sköts med user*, främst userdel, useradd och usermod.

För pakethantering har ubuntu apt-*.

FPT-servrar finns det gott och väl om. pure-ftpd är min favorit, proftpd är också rätt populärt.

Om du är väldigt ny ser detta antagligen ut som smörja i dina ögon, men det är otroligt logiskt, det kommer du märka när du har kommit in i det hela. (:
Till din hjälp finns alltid man (1), /usr/doc, vi här på forumet och såklart google. (:

Lycka till!
Användarvisningsbild
henko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av henko »

Kalas tack för inläggen :D http://www.freenas.org/ var ett kalas tips, verkar smidigt och bara 23Mb stort!
Jag gillar smidigheten eller att det verkar smidigt iaf.
Ska testa och återkomma!
Senast redigerad av 1 henko, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Zhaozhou skrev: För mail rekommenderar jag mutt, när du väl har skaffat dig en config som passar dig kommer du aldrig byta från mutt.
Mutt är bra i terminalen, men det har en hög inlärningströskel. Dessutom krävs fetchmail, procmail för att hämta posten, samt en mailserver för att skicka den. Sedan ska man lära sig själva Mutt med alla tangentkommandon. :P En utmaning, på min ära. Men det är fullt möjligt att utföra.
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

maths57 skrev:
Zhaozhou skrev: För mail rekommenderar jag mutt, när du väl har skaffat dig en config som passar dig kommer du aldrig byta från mutt.
Mutt är bra i terminalen, men det har en hög inlärningströskel. Dessutom krävs fetchmail, procmail för att hämta posten, samt en mailserver för att skicka den. Sedan ska man lära sig själva Mutt med alla tangentkommandon. :P En utmaning, på min ära. Men det är fullt möjligt att utföra.
De flesta har nog bara en pop3/imap och en smtp-server, vars egenskaper man skriver in i configen.
Därefter blir det nog lite krångligare, det finns en hel del att ändra. ;)
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Zhaozhou skrev:
maths57 skrev:
De flesta har nog bara en pop3/imap och en smtp-server, vars egenskaper man skriver in i configen.
Därefter blir det nog lite krångligare, det finns en hel del att ändra. ;)
Jag har blivit ganska förtjust i Alpine vilken för övrigt fungerar utmärkt ihop med gmail:s imap! Och lätt att ställa in var det också.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"