Vilken drivrutin till GeForce 8800 GTS?

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
electromusic

Vilken drivrutin till GeForce 8800 GTS?

Inlägg av electromusic »

hej vilken drivrutin måste jag installera för kortet xfx nvidia 8800 gts? ska jag ladda ner drivrutinerna under linux eller?
Senast redigerad av 1 electromusic, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Vilken drivrutin till GeForce 8800 GTS?

Inlägg av DeepThought »

Hejsan electromusic, och välkommen till Ubuntu-se!

Det finns ett par olika sätt att installera drivrutiner i Ubuntu. Det första du skall testa är att starta Hanterare för proprietära drivrutiner/Restricted drivers manager och försöka installera drivrutinen den vägen (d.v.s. kryssa i aktivera för ditt NVIDIA-kort). Om inte det fungerar, eller om du inte når den grafiska miljön, så finns det några andra saker du kan testa. Antingen installerar du drivrutinen manuellt, eller så använder du t.ex. envy (som jag själv aldrig testat, så där kan jag inte hjälpa dig).

Om du bestämmer dig för att installera drivrutinerna manuellt finns länkar och info t.ex. här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18506.0.html

Väljer du envy får du söka på det här på forumet, eller kolla in den här sidan:
http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Dock är det vissa problem med version 169.07, så om ditt kort har fläkt kan den börja spinna på 100% hela tiden. Testa då BETA-drivrutinen med versionsnummer 169.04, som du kan hämta från NVIDIAs hemsidan (t.ex. genom att ändra i länkarna som finns i inlägget jag länkar till ovan).

Lycka till sålänge!

P.S.
Jag flyttade tråden till grafikkort, och bytte rubrik eftersom jag inte kunde förstå vad tråden hade med CS 1.6 att göra.
D.S.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rätta mig om jag har fel men Envy är nog ingen bra idé - det är väl strul just med 8800 och senaste drivrutinen om jag inte minns fel, att fläkten går på fullt hela tiden..?  :-\
electromusic

Inlägg av electromusic »

hej hur har du installerat din?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag kör inget 8800xx själv tyvärr utan förmedlar vad jag nyligen läst om ang. nvidia 8xxx-serien.

Jag tror dock att den "vanliga" proprierära är att föredra med ditt kort framför att i nuläget installera senaste betadrivarna med Envy. Den proprietära aktiverar du i System/Administration/Hanterare för Proprietära Drivrutiner
electromusic

Inlägg av electromusic »

aha ok ska kolla det
Skriv svar

Återgå till "Bild"