skulle behöva hjälp med lite saker iallafall.
Det är så att jag hade velat ha automatisk inloggning på ubuntudatorn så jag kan starta om den via vnc och inte behöva skriva in andvändarnamn och lösenord utan kan köra igång med vnc direkt fast jag gjort en omstart från min windows dator via vnc till ubuntu då.. ah, ni fattar säkert.
sen funderar jag varför det står "5 users online" i själva uptime rutan jag har på skrivbordet som jag startar genom en mapp som heter sidecandy som ligger på skrivbordet? förut stog det 2 eller 3 andvändare och jag har inte ändrat nånting och nu plötsligt är det 5 :OO
och hur fanken får jag uptime grejjen att starta på automatik? har försökt med sessioner men den vill fan inte fungera ? nån som har något tips hur jag fixar det? hade varit smidigt att ha så den går igång automatiskt.
jag har även en ventrilo server som jag hade velat dra igång automatiskt. som det är nu så öppnar jag en ventrilomapp på skrivbordet sen startar jag den och jag kan inte se nån ruta eller vad man ska säga som man gör i windows...fast det kanske ska vara så? den fungerar ju hur bra som helst..men som sagt autostart och sen nån slags ruta vart man ser vilka som connectat osv?
och en sista sak
kan jag göra nån slags lätt backup på allt jag fixat? som inte är allt för avancerad? har flera hdds om det skulle behövas eller så...
tänkte mig nånting liknande med att man kan typ formatera sen köra nånting så att man får tillbax allt som det var innan man formatera, eh? haha..går det ens?
aja där har ni lite att svara på om nån känner sig villig

ehh justja en sak till.... jag kan inte ändra upplösning via vnc? så det är skitliten "ruta" att arbeta i eller vad man ska säga. går det att lösa? har för mig att jag kunde ändra det förut iallafall.