automatisk inloggning ? 5 "andvändare" ? hur starta uptime automatiskt ?

Nabben

automatisk inloggning ? 5 "andvändare" ? hur starta uptime automatiskt ?

Inlägg av Nabben »

Hej! hur brukar ni göra när ni har frågor och problem, köra i samma tråd som ni börjat i (fast det står löst i den) eller göra en ny?

skulle behöva hjälp med lite saker iallafall.

Det är så att jag hade velat ha automatisk inloggning på ubuntudatorn  så jag kan starta om den via vnc och inte behöva skriva in andvändarnamn och lösenord utan kan köra igång med vnc direkt fast jag gjort en omstart från min windows dator via vnc till ubuntu då.. ah, ni fattar säkert.

sen funderar jag varför det står "5 users online" i själva uptime rutan jag har på skrivbordet som jag startar genom en mapp som heter sidecandy som ligger på skrivbordet? förut stog det 2 eller 3 andvändare och jag har inte ändrat nånting och nu plötsligt är det 5 :OO

och hur fanken får jag uptime grejjen att starta på automatik? har försökt med sessioner men den vill fan inte fungera ? nån som har något tips hur jag fixar det? hade varit smidigt att ha så den går igång automatiskt.

jag har även en ventrilo server som jag hade velat dra igång automatiskt. som det är nu så öppnar jag en ventrilomapp på skrivbordet sen startar jag den och jag kan inte se nån ruta eller vad man ska säga som man gör i windows...fast det kanske ska vara så? den fungerar ju hur bra som helst..men som sagt autostart och sen nån slags ruta vart man ser vilka som connectat osv?

och en sista sak

kan jag göra nån slags lätt backup på allt jag fixat? som inte är allt för avancerad? har flera hdds om det skulle behövas eller så...
tänkte mig nånting liknande med att man kan typ formatera sen köra nånting så att man får tillbax allt som det var innan man formatera, eh? haha..går det ens?

aja där har ni lite att svara på om nån känner sig villig  ;)

ehh justja en sak till.... jag kan inte ändra upplösning via vnc? så det är skitliten "ruta" att arbeta i eller vad man ska säga. går det att lösa? har för mig att jag kunde ändra det förut iallafall.
Senast redigerad av 1 Nabben, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: automatisk inloggning ? 5 "andvändare" ? hur starta uptime automatiskt ?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

några saker i taget, who i en terminal visar vilka som är inloggade och var och när de loggade in.

är det conky du använder för att visa uptime?

För att göra en backup kan du spara din hemkatalog. (det är bara att kopiera den till en annan hårddisk).

i system - administration - login window (du får översätta själv, jag sitter för tillfället i en engelsk terminal) kan du sätta igång automatiskt inloggning.

Försök starta ventrilo i en terminal, jag har inte använt det, men det har antagligen någon typ av respons i terminalfönstret.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Nabben

Inlägg av Nabben »

Okej när jag skriver who står det ungefär såhär :

ubuntu :0    sen datumet här
ubuntu pts/0
ubuntu pts/1
ubuntu pts/2
osv till nummer 5

ska det vara så?

Hmm nej jag tror inte det är conky utan det heter "gdesklets" ? kan det stämma? är en liten pingvin bredvid uptimen som visas om det säger dig nånting hah.

ok ska prova backup när jag känner mig modig.

tack hittade auto inloggning direkt. kan tyvärr inte aktivera den ännu för jag kommer inte åt "ok" knappen eller vad man ska säga när rutan är så liten..måste fixa med skärmupplösningen.

oj. det låter lite för avancerat för mig men tack iallafall...jag kanske får nöja mig som det är bara för det verkar ju fungera fint endå.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Nabben skrev: Okej när jag skriver who står det ungefär såhär :

ubuntu :0    sen datumet här
ubuntu pts/0
ubuntu pts/1
ubuntu pts/2
osv till nummer 5
ska det vara så?
Njae, det är väl någon tty oxå? (nu har jag försvunnit helt från någon linuxdator). pts brukar vara de terminaltabbar som finns i terminalfönstret, är osäker på vad vnc har för effekt.
Nabben skrev: Hmm nej jag tror inte det är conky utan det heter "gdesklets" ? kan det stämma? är en liten pingvin bredvid uptimen som visas om det säger dig nånting hah.
gdesklets är nog helt rätt :D

JAg använder varken conky eller gdesklets (jag är faktiskt väldigt osäker på vad conky egentligen är :D ) men du har alltså provat att gå till system - inställningar - sessioner och lägga till en ny med kommandot gdesklets (små bokstäver hela vägen.)
Nabben skrev: ok ska prova backup när jag känner mig modig.

tack hittade auto inloggning direkt. kan tyvärr inte aktivera den ännu för jag kommer inte åt "ok" knappen eller vad man ska säga när rutan är så liten..måste fixa med skärmupplösningen.

oj. det låter lite för avancerat för mig men tack iallafall...jag kanske får nöja mig som det är bara för det verkar ju fungera fint endå.
Det är inte så avancerat som det låter, du kan starta en terminal, skriva Skrivb och sedan trycka på tabb tills det står Skrivbord/ och fylla i första  bokstaven i katalogens namn, och fortsätta på det sättet tills du har hela ventriloservern på raden och då trycka enter.

Har inte vnc draglistor på sidorna?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"