Såna här problem har man inte i MS Windows
I MS Windows kan man använda programmen istället för att ägna sig åt att få grundförutsättningarna för användningen att fungera. Är det inte en rätt underlig syssla att så många lägger så mycket tid på att få ett operativ att överhuvudtaget fungera? Eller få en installation av program att fungera?
Vad har ni egentligen tänkt använda era system till?
Vad har ni egentligen tänkt använda era system till?
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Linux passar inte till alla datorer och alla människor. Jag har tidigare föreslagit dig att prova Mepis eller PCLinuxOS om du vill prova nån Linux eftersom Kubuntu verkar inte fungera med din konfiguration. Annars är det fritt fram att använda MS Windows. Med licens förstås.
EDIT: http://www.desktoplinux.com/articles/AT8654567451.html
EDIT: http://www.desktoplinux.com/articles/AT8654567451.html
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Deskop, server, klienter osv. Linux går inte helt att gemföra med Windows. De är så olika men sammtidigt så lika. Vi använder Linux som routrar, DHCP-, Webb-, FTP-server. Tung klient, lätt klient. Saker att göra med ubuntu och Linux är oändlig! Det är det som är grejen. Windows är alltid begränsat till det du betalat. Linux är gratis och har alla möjligheter i världen. Det är upp till dig vad du vill göra.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Är det alltså frihet som är poängen?
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
[quote="matzas"]I MS Windows kan man använda programmen istället för att ägna sig åt att få grundförutsättningarna för användningen att fungera. Är det inte en rätt underlig syssla att så många lägger så mycket tid på att få ett operativ att överhuvudtaget fungera? Eller få en installation av program att fungera?
Vad har ni egentligen tänkt använda era system till?[/quote]
Jag tycker inte om att hänge mig åt windows/linux motsättningar... lika lite som vim / emacs dito.
Men min erfarenhet är att man som windowsanvändare ägnar ganska mycket tid åt systemet (det går långsamt, det är processer som inte känns igen, det är brandväggar som krockar med windows egna inbyggda)...
Skillnaden är att när det handlar om windows är det naturligt... när det är Linux är det konstigt.
Det är kanske inte Linux eller Ubuntu som inte passar för dig - det kanske är du som inte passar för Linux och Ubuntu.
Vad har ni egentligen tänkt använda era system till?[/quote]
Jag tycker inte om att hänge mig åt windows/linux motsättningar... lika lite som vim / emacs dito.
Men min erfarenhet är att man som windowsanvändare ägnar ganska mycket tid åt systemet (det går långsamt, det är processer som inte känns igen, det är brandväggar som krockar med windows egna inbyggda)...
Skillnaden är att när det handlar om windows är det naturligt... när det är Linux är det konstigt.
Det är kanske inte Linux eller Ubuntu som inte passar för dig - det kanske är du som inte passar för Linux och Ubuntu.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Det som är lite roligt med allt det här är att man som ny har svårt att se fördelarna.
I många fall och då menar jag rätt ofta så har Ubuntu stöd för det mesta, Själv har jag bara behövt göra små ändringar, trots att jag kör 64 bits versionen på en hemmabyggd dator..
I windows behöver du en hel del skivor med drivrutiner. Och jag kan garantera att windows rekomenderade drivrutiner i många fall inte fungerar alls vilket leder till att du får leta upp dom.
En annan skillnad mellan Ubuntu och windows är att vi har en support som är oöverträffad.
Ta som exempel det här forumet, det skall rätt mkt till för att du inte får den hjälp du behöver. Och hittar du inte det här så har vi det engelska forumet. Därefter följer självklart google.
Detta gör att du oftast kan greja allt med din dator och dessutom lära dig något samtidigt.
SKulle något fel uppstå i windows så får du nästan lämna in datorn eller göra en ominstallation för att få det o fungera igen (kanske lite naivt påstående).
Sen så är det de med friheten som du sa. Ja det är en del utav poängen. Du har kan få ditt system att se ut i stort sett hur du vill. Köra vilka program du vill etc etc. All denna frihet gör att man får en lite högre inlärningströskel. MEn med supporten har du i alla fall en möjlighet att lära dig något.
Det tog mig åtskilliga år innan det ens kändes som jag hade någon koll på windows.
I Ubuntu har det tagit mig några månader och jag har djupare insikt än jag någonsin drömt om var möjligt med ett os.
I många fall och då menar jag rätt ofta så har Ubuntu stöd för det mesta, Själv har jag bara behövt göra små ändringar, trots att jag kör 64 bits versionen på en hemmabyggd dator..
I windows behöver du en hel del skivor med drivrutiner. Och jag kan garantera att windows rekomenderade drivrutiner i många fall inte fungerar alls vilket leder till att du får leta upp dom.
En annan skillnad mellan Ubuntu och windows är att vi har en support som är oöverträffad.
Ta som exempel det här forumet, det skall rätt mkt till för att du inte får den hjälp du behöver. Och hittar du inte det här så har vi det engelska forumet. Därefter följer självklart google.
Detta gör att du oftast kan greja allt med din dator och dessutom lära dig något samtidigt.
SKulle något fel uppstå i windows så får du nästan lämna in datorn eller göra en ominstallation för att få det o fungera igen (kanske lite naivt påstående).
Sen så är det de med friheten som du sa. Ja det är en del utav poängen. Du har kan få ditt system att se ut i stort sett hur du vill. Köra vilka program du vill etc etc. All denna frihet gör att man får en lite högre inlärningströskel. MEn med supporten har du i alla fall en möjlighet att lära dig något.
Det tog mig åtskilliga år innan det ens kändes som jag hade någon koll på windows.
I Ubuntu har det tagit mig några månader och jag har djupare insikt än jag någonsin drömt om var möjligt med ett os.
Abusus non tollit usum
Linux är ett nätverkssystem, det lämpar sig bäst till olika nätverksapplikationer.
Visst kan man även använda linux (ubuntu) till skrivbordet men det grundläggande med linux/unix/ubuntu är att det är ett system som gör sig mest rätt med nätverk.
Med Red Hat så blev det lite användarvänligt, sedan följde Suse efter och blev ännu mer användarvänligt - och nu finns ubuntu som gör det så användarvänligt så vem som helst kan använda linux idag.
Jag tycker verkligen att ubuntu är användarvänligt, det mesta är som i microsofts värld, man trycker på "ok-knappen" och allt fungerar - sen om det är det rätta systemet är en annan sak.
För att göra det enkelt så kan det vara bra att man förstår hur olika saker fungerar; mjukvara mot hårdvara (vilka drv man behöver, "vad händer när man trycker på den knappen ..."), nätverk (internet och lan med wlan), säkerhet (sudo, su - och så att ingen annan kan hitta på saker med just din dator från någon annan dator, det kan vara bra så ingen annan kan hitta på något om dom är hemma på besök)
Vill man ha något gratis så .... men visst kan man få det ännu enklare än ubuntu, men då kostar det pengar ...
Visst kan man även använda linux (ubuntu) till skrivbordet men det grundläggande med linux/unix/ubuntu är att det är ett system som gör sig mest rätt med nätverk.
Med Red Hat så blev det lite användarvänligt, sedan följde Suse efter och blev ännu mer användarvänligt - och nu finns ubuntu som gör det så användarvänligt så vem som helst kan använda linux idag.
Jag tycker verkligen att ubuntu är användarvänligt, det mesta är som i microsofts värld, man trycker på "ok-knappen" och allt fungerar - sen om det är det rätta systemet är en annan sak.
För att göra det enkelt så kan det vara bra att man förstår hur olika saker fungerar; mjukvara mot hårdvara (vilka drv man behöver, "vad händer när man trycker på den knappen ..."), nätverk (internet och lan med wlan), säkerhet (sudo, su - och så att ingen annan kan hitta på saker med just din dator från någon annan dator, det kan vara bra så ingen annan kan hitta på något om dom är hemma på besök)
Vill man ha något gratis så .... men visst kan man få det ännu enklare än ubuntu, men då kostar det pengar ...
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Dem 5 sakerna som fick mig att byta till linux var:
Friheten (nämd åvan).
Man förstog dom felmedelanden som kom.
Snabbare.
Mindre felmdelanden/fel.
skärmen kunde visa rött. (även nämd åvan win tar bara några drivers som sen inte funkar, Hurra för linux som vet vad som är rätt)
Ingen av dessa saker klarar windows att slå.
Friheten (nämd åvan).
Man förstog dom felmedelanden som kom.
Snabbare.
Mindre felmdelanden/fel.
skärmen kunde visa rött. (även nämd åvan win tar bara några drivers som sen inte funkar, Hurra för linux som vet vad som är rätt)
Ingen av dessa saker klarar windows att slå.
Intressant det där om friheten mina kompisar använder bara windows och de har svårt att förstå när man menar att friheten är större i linux än windows, jag tror att man måste använda sig av linux ett tag för att förstå alla olika möjligheter med systemet.
Mina kompisar menar att de har friheten att installera vad de vill och använda sitt system hur de vill med nätverket tex och spela de spel som inte linux kan + att ställa in sitt system som de tycker är bra, jag har inte så stor kunskap i windows men det lilla jag vet jämförelsevis har linux mycket av den friheten.
Roger
Mina kompisar menar att de har friheten att installera vad de vill och använda sitt system hur de vill med nätverket tex och spela de spel som inte linux kan + att ställa in sitt system som de tycker är bra, jag har inte så stor kunskap i windows men det lilla jag vet jämförelsevis har linux mycket av den friheten.
Roger
dina kompisar har rätt tills man tänker i nästa steg, valet av fönsterhanterare, där blev windows bortfintat
ud kan iofs köra lite fulhack för att byta teman osv ,, men de är oftast rätt CPU hungriga och allmänt jobbiga..
medans i linux är det en del av livet att byta till det man vill och trivs med utan problem,,
i korta drag, systemet anpassas efter dig och inte tvärt om

medans i linux är det en del av livet att byta till det man vill och trivs med utan problem,,
i korta drag, systemet anpassas efter dig och inte tvärt om
Har precis börjat använda ubuntu men tänkte lägga till lite i diskussionen. Har haft en del problem att få grejer att funka med Ubuntu. Men jag skyller inte på att ubuntu/linux utan på att om tillverkarna av hårdvara skulle lägga ner lika mycket tid på sina drivrutiner till linux som dom gör till Windows så skulle nog det bli mycket mindre problem. Samma gäller väl tex speltillverkare som om dom vill skulle kunna tillverka mot linux också. Kanske detta kommer hända nu när linux har börjat bli mer användar vänligt och fler och fler byter till Linux?
//Björn- Gröngöling på ubuntu/linux
//Björn- Gröngöling på ubuntu/linux
en sak jag aldrig fattat är att program som ges ut open-source oftast finns till alla platformar och fungerar bra på allt,,
medans sånt som utvecklas för pengar är helt omöjligt att programmera så det går att köra på alla platformar utan problem,,
jag förstår inte hur nån som hobby programmerar klarar detta galant medans nån som får betalt för det påstår att det är så himla svårt så att det inte alls går :S
medans sånt som utvecklas för pengar är helt omöjligt att programmera så det går att köra på alla platformar utan problem,,
jag förstår inte hur nån som hobby programmerar klarar detta galant medans nån som får betalt för det påstår att det är så himla svårt så att det inte alls går :S
Om jag ska se till mina egna misstag och problem så beror de allra flesta dispyterna med mina datorer på okunskap och inte OS... I windows som jag har vuxit upp med hade jag oftast problem med nätverk och liknande saker (sådanna saker som ska gå automatiskt men som inte alltid är så pålitligt), sen hade jag itne så mycket andra problem förutom när man ville göra något med själva operativsystemet, det var omöjligt om man inte var super duktig... däremot när jag bytte till ubuntu så kunde jag ingenting... då blev den minsta sysslan som att installera ett program till ett 2 timmar projekt... men med tiden har jag lärt mig, och nu anser jag att jag klarar av att bedriva vardaglig hantering av ubuntu... men jag har en lång väg kvar tills jag når upp till den säkerhet som jag kände i windows...
Anledningen till att jag känner att jag hällre vill använda ubuntu trotts att det kräver fruktansvärt mycket tid och möda ibland är att jag ser de oerhört stora fördelarna, och jag hoppas och tror att ubuntu en dag ska få stöd från de stora hårdvaru tillverkarna och speltillverkarna så att det blir lite mer fullständigt som för en vanlig hemanvändare...
Man ska lämna det skepp som sjunker!
Anledningen till att jag känner att jag hällre vill använda ubuntu trotts att det kräver fruktansvärt mycket tid och möda ibland är att jag ser de oerhört stora fördelarna, och jag hoppas och tror att ubuntu en dag ska få stöd från de stora hårdvaru tillverkarna och speltillverkarna så att det blir lite mer fullständigt som för en vanlig hemanvändare...
Man ska lämna det skepp som sjunker!
[quote="matzas"]Eller få en installation av program att fungera?[/quote]
Folk pratar en del om att Linux med sina dependencies är rätt krångligt. Detta tycker i alla fall inte jag om man använder en pakethanterare. Det roliga var igår när jag skulle installera ett program i Windows, som totalt fallerade eftersom den hade en dependency (!). Då fick jag gå in på Microsofts röriga hemsida och söka mig fram till rätt fil, ladda ner och installera, allt vilket skulle sköts automatiskt i Linux...
Folk pratar en del om att Linux med sina dependencies är rätt krångligt. Detta tycker i alla fall inte jag om man använder en pakethanterare. Det roliga var igår när jag skulle installera ett program i Windows, som totalt fallerade eftersom den hade en dependency (!). Då fick jag gå in på Microsofts röriga hemsida och söka mig fram till rätt fil, ladda ner och installera, allt vilket skulle sköts automatiskt i Linux...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Hör inte denna tråd bättre till Ordet är fritt?
yes - flyttar
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
matzas skrev

Ja du, till vissa delar kan Du ha rätt. Ändå inte helt. Det är nog mer en fråga om var betraktaren väljer att ställa sig.
För min egen del handlar det väldigt mycket om att få till stånd något som passar just mig. Inte att jag skall anpassa mig till något som flertalet redan vant sig vid.
Jag har M$win 2000 på en av datorerna hemmavid, men jag har aldrig känt mig så fri som jag gör nu, med Ubuntu på de andra två datorerna. Där Linux inte lirar med M$-win, väljer jag Linux-lösningar, före win-lösningar. I det finner jag ingen uppoffring.
Idag tvingas jag till att använda mitt win2000 i enbart en handfull fall. Där Nexus används av några banker. Den dag dessa banker närmar sig en fri marknad och öppnar för Linux, kommer jag att avsluta mitt M$Win-användande och behöver sedan inte skruva eller fila på någonting. Inte heller betala nya årsavgifter eller licenser, utan jag kan fritt använda mitt Linux till det jag vill, när jag vill, om jag vill.
Med Vista tror jag att det mesta kommer att lösa sig med automatik. . Min uppfattning är, att nu börjar M$ lämna sina kunder mot en egen, av dem begränsad, värld och då kommer de snart att finna, att kunderna inte längre orkar följa med, pga att det kräver för mycket av den enskilde.
Jag jämför nog lite med Göran Perssons nyligen förlorade val. Politiken i sig, var det kanske inte så mycket fel på, men ..... Jag tror att han blev för självsäker, samtidigt som han själv tog för mycket plats, så individerna (människorna) inte längre kunde se sig själva i hans värld (samtidigt).
Hälsningar Br Tuck
I MS Windows kan man använda programmen istället för att ägna sig åt att få grundförutsättningarna för användningen att fungera. Är det inte en rätt underlig syssla att så många lägger så mycket tid på att få ett operativ att överhuvudtaget fungera? Eller få en installation av program att fungeraC

Ja du, till vissa delar kan Du ha rätt. Ändå inte helt. Det är nog mer en fråga om var betraktaren väljer att ställa sig.
Vi behöver inte lägga ned någon tid till att få operativet att fungera. Det kan jag försäkra dig om att operativet gör. Fungerar.Är det inte en rätt underlig syssla att så många lägger så mycket tid på att få ett operativ att överhuvudtaget fungera?
Ja, det är ibland här det sk-ter sig. Men det (DET) beror inte på operativet i sig, utan på hur programakarna programmerat sin mjukvara.I MS Windows kan man använda programmen istället för att ägna sig åt att få grundförutsättningarna för användningen att fungera
För min egen del handlar det väldigt mycket om att få till stånd något som passar just mig. Inte att jag skall anpassa mig till något som flertalet redan vant sig vid.
Jag har M$win 2000 på en av datorerna hemmavid, men jag har aldrig känt mig så fri som jag gör nu, med Ubuntu på de andra två datorerna. Där Linux inte lirar med M$-win, väljer jag Linux-lösningar, före win-lösningar. I det finner jag ingen uppoffring.
Ja du, till allt som hör Internet och e-mail till och där jag inte hindras av lösningar som tvingar mig till anpassningar mot M$-win, bara för att de är störst och därmed styr programmarknaden. Det är då och bara då, som jag försöker hitta vägar ut ur en eventuell låsning.Vad har ni egentligen tänkt använda era system till?
Idag tvingas jag till att använda mitt win2000 i enbart en handfull fall. Där Nexus används av några banker. Den dag dessa banker närmar sig en fri marknad och öppnar för Linux, kommer jag att avsluta mitt M$Win-användande och behöver sedan inte skruva eller fila på någonting. Inte heller betala nya årsavgifter eller licenser, utan jag kan fritt använda mitt Linux till det jag vill, när jag vill, om jag vill.
Med Vista tror jag att det mesta kommer att lösa sig med automatik. . Min uppfattning är, att nu börjar M$ lämna sina kunder mot en egen, av dem begränsad, värld och då kommer de snart att finna, att kunderna inte längre orkar följa med, pga att det kräver för mycket av den enskilde.
Jag jämför nog lite med Göran Perssons nyligen förlorade val. Politiken i sig, var det kanske inte så mycket fel på, men ..... Jag tror att han blev för självsäker, samtidigt som han själv tog för mycket plats, så individerna (människorna) inte längre kunde se sig själva i hans värld (samtidigt).
Hälsningar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- LadyFrost
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Jag använder min dator till:
* Surfande på internet
* Läsande av E-post
* Chatt (IRC, jabber)
* Musikspelande
* Uppsatsskrivande
* Bildredigering, sortering, taggning - allt jag gör med mina bilder kort sagt.
* Kort sagt, allt man vanligen använder en dator till.
Jag använder även ubuntu på servrarna, och på dem gör vi det här:
* E-postserver
* Webbserver med:
* Wordpressbloggar
* Gallery2
* Django-powered sida
* MySQL-användning (till wordpress, gallery2 och django)
* Jabberserver
* IRC-server
* Sen antar jag att jag glömt något.
Det jag vill få fram är att jag inte ser några hinder att göra saker i Ubuntu/Linux. Inte alls. Det enda man behöver göra är att lägga lite tid, och det får man tusenfalt igen.
* Surfande på internet
* Läsande av E-post
* Chatt (IRC, jabber)
* Musikspelande
* Uppsatsskrivande
* Bildredigering, sortering, taggning - allt jag gör med mina bilder kort sagt.
* Kort sagt, allt man vanligen använder en dator till.
Jag använder även ubuntu på servrarna, och på dem gör vi det här:
* E-postserver
* Webbserver med:
* Wordpressbloggar
* Gallery2
* Django-powered sida
* MySQL-användning (till wordpress, gallery2 och django)
* Jabberserver
* IRC-server
* Sen antar jag att jag glömt något.
Det jag vill få fram är att jag inte ser några hinder att göra saker i Ubuntu/Linux. Inte alls. Det enda man behöver göra är att lägga lite tid, och det får man tusenfalt igen.
Frihet, jämlikhet, vänlighet. Det är väl inte så svårt?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag är ganska mycket nybörjare på linux - har installerat några andra distar tidigare, men på gamla datorer - och en mycket van windowsanvändare, har hängt med sen DOS-tiden. Installerade Kubuntu i dual-boot med XP på min nyaste dator för nån vecka sen. Min erfarenhet hittills är att Kubuntu var den snabbaste och enklaste installation av ett OS som jag gjort (möjligen med undantag från MS Dos). Nästan allt funkade direkt och mycket enkelt att installera program, enklare än i windows med synaptic och adept. Som gammal DOS-användare så känns även text-läget trevligt, man får ju förklaringar och felmeddelanden som går att begripa.
Av det jag sett hittills så är Kubuntu inte det minsta svårare än windows, däremot är det ju lite annorlunda vilket kanske kan förvirra en och annan i början. Största problemet för mej hittills är att det tyvärr finns en del program och framför allt spel som inte fungerar, så XP får också ligga kvar på datorn ett tag till, men Kubuntu kommer att få ta över så mycket det går. Tänk bara alla säkerhetsprogram man behöver hela tiden i windows. Förutom brandvägg och antivirus - som jag antar är lämpligt att använda även i linux - så är det ju en hel del program mot spy/adware som tar upp kraft och utrymme - och tid.
Av det jag sett hittills så är Kubuntu inte det minsta svårare än windows, däremot är det ju lite annorlunda vilket kanske kan förvirra en och annan i början. Största problemet för mej hittills är att det tyvärr finns en del program och framför allt spel som inte fungerar, så XP får också ligga kvar på datorn ett tag till, men Kubuntu kommer att få ta över så mycket det går. Tänk bara alla säkerhetsprogram man behöver hela tiden i windows. Förutom brandvägg och antivirus - som jag antar är lämpligt att använda även i linux - så är det ju en hel del program mot spy/adware som tar upp kraft och utrymme - och tid.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!