Hej. Jag har ett litet problem med det grafiska gränssnittet. Problemet är att efter uppgradering från Ubuntu 7.04 till 7.10 så efter omstart så visade sig ej det grafiska gränsnittet utan det kommando-baserade gränssnittet visade sig och jag får fram en ruta(text-baserad) där det står: Misslyckades med att starta X-servern( ditt grafiska gränssnitt ). Troligtvis är den inte korrekt inställd. Vill du se utskriften från X-servern för att analysera problemet? Då väljer jag Ja och då står det såhär i felrapporten:
/ect/gdm/failXserver: line 47: (: för många argument
Warning: Could not retrive EDID because get-edid is not installed(1)
Sedan trycker jag på ok och får då detta meddelande:
X-servern är nu inaktiverad. Starta om GDM när den är korrekt konfigurerad.
När jag uppdaterade så uppdaterade jag med installations cd:n. Detta felmeddelande får jag när min dator bootar upp med följande kernlar:
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-386( min dators standard-bootkernel )
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-386 (recovery mode)
När jag bootar upp datorn med kernel Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic och alla de andra kernlarna så bootar den upp hur fint somhelst utan ett ända felmeddelande. Grafikkortet är ett Nvidia GeForce 6200 med 128 mb vram(videoram) AGP 8X. Varför får jag nu detta felmeddelandet och hur åtgärdar jag detta? Jag är tacksamm för alla svar jag kan få.
Problem med det grafikska gränssnittet och Nvidia GeForce 6200
-
- Kontakt:
Problem med det grafikska gränssnittet och Nvidia GeForce 6200
Mitt stjärntecken är Vågen
- DeepThought
SV: Problem med det grafikska gränssnittet och Nvidia GeForce 6200
Kanske måste du installera om drivrutinerna till grafikkortet. Om du t.ex. installerat drivrutinerna manuellt tidigare, eller m.h.a. envy, så måste du installera dem igen om du byter kärna (t.ex. från 2.6.20 till 2.6.22).
Såg visserligen en sak nu: du skriver att det fungerar med 2.6.22-14-generic, så varför inte använda den då?
Du kan avinstallera 2.6.22-14-386 om du vill, eller måste du ha den, av någon anledning?
EDIT: Jag tog mig tid att läsa på lite mer, eftersom jag funderade på skillnaden mellan -generic och -386. Hittade den här tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=481436
Där står bland annat att -generic-kärnan tar hand om beroenden bättre (t.ex. installeras vissa moduler om de behövs), och detta skulle mycket väl kunna resultera i att grafiken fungerar för -generic-kärnan, men inte för -386-kärnan. Vad har du för processor?
Såg visserligen en sak nu: du skriver att det fungerar med 2.6.22-14-generic, så varför inte använda den då?

EDIT: Jag tog mig tid att läsa på lite mer, eftersom jag funderade på skillnaden mellan -generic och -386. Hittade den här tråden:
Där står bland annat att -generic-kärnan tar hand om beroenden bättre (t.ex. installeras vissa moduler om de behövs), och detta skulle mycket väl kunna resultera i att grafiken fungerar för -generic-kärnan, men inte för -386-kärnan. Vad har du för processor?
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 2 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
- Kontakt:
SV: Problem med det grafikska gränssnittet och Nvidia GeForce 6200
jag har en Intel pentium 4 processor. det är en 32-bitars. men problemet är löst nu.. jag ominstallerade det hela eftersom jag hadde en sak jag var tvungen att vara klar med tills ikväll och hadde lite för ont om tid för att vänta på svar. men tack för hjälpen.DeepThought skrev: Kanske måste du installera om drivrutinerna till grafikkortet. Om du t.ex. installerat drivrutinerna manuellt tidigare, eller m.h.a. envy, så måste du installera dem igen om du byter kärna (t.ex. från 2.6.20 till 2.6.22).
Såg visserligen en sak nu: du skriver att det fungerar med 2.6.22-14-generic, så varför inte använda den då?Du kan avinstallera 2.6.22-14-386 om du vill, eller måste du ha den, av någon anledning?
Mitt stjärntecken är Vågen