Inte typ: "Ubuntu är bäst för datorn" utan sanning.

...inte om man 1. sitter på desktop eller 2. kör laptopen på nätsladd (ej batteri)... Eller?Bossieman skrev:KATASTROF!
En del säger dock att apm-värdet bara borde sättas till 254, då inte alla diskar stöder 255 (off). Min dator har inte klagat över 255 än iofs.
As a temporary fix I edited /etc/hdparm.conf and added:
/dev/sda {
apm = 255
spindown_time = 0
}
Afterwards I installed the hdparm init script by doing 'sudo update-rc.d hdparm defaults' to make the changes consistent over reboots.
This is the same as running the following commands:
hdparm -B255 /dev/sda
hdparm -S0 /dev/sda
This will turn off Advanced Power Management on the drive and it will disable the standby (spindown) timeout, so the drive will never be spun down and up again.
Jag har 3570 efter 2 månader så jag är Ok med.hagelnut skrev: Kolla in http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=591503.
Man kan tydligen kolla om man har det här problemet. Kan ju vara bra att göra innan man börjar ändra en massa inställningar.
Jag gjorde så här: (se http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=26 från länken ovan)
sudo aptitude install smartmontools
sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
Och fick ett Load_Cycle_Count på 5370 efter ca 2 månaders användande. Så det är väl helt ok antar jag.
Bara så att du vet 600k är standardlivslängden på en laptophårddisk så börja göra backup.Pinky skrev: jag hade 470153 efter ca 3 månaders användning
Så det var nog tur att jag gjorde den där fixen![]()
Samma för mej!toxic76 skrev: får inget output alls på
Vad är det för märke/modell på datorn?Turbo skrev:Samma för mej!toxic76 skrev: får inget output alls på
sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count![]()
Kod: Markera allt
$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
193 Load_Cycle_Count 0x0032 035 035 000 Old_age Always - 130342
Japp, fullt normal, du ska nå 600k efter ca 4 årtrixon skrev:Disken är 8 månader. Det innebär alltså att värdet är ok?Kod: Markera allt
$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count 193 Load_Cycle_Count 0x0032 035 035 000 Old_age Always - 130342
Ok, vad får du utan "| grep ..."?toxic76 skrev: Jag har en HP pavilion. Program som ska visa cpu temperatur ger inte heller någon output
så det är mkt som inte funkar med HP
Jahapp... öuhm... kan man få ut nåt på försäkringen (har drulleförsäkring på burken iafBossieman skrev:Bara så att du vet 600k är standardlivslängden på en laptophårddisk så börja göra backup.Pinky skrev: jag hade 470153 efter ca 3 månaders användning
Så det var nog tur att jag gjorde den där fixen![]()
Om jag skriver "sudo smartctl -a /dev/hda | grep Load_Cycle_Count" funkar det.toxic76 skrev: får inget output alls på
Det där ser inte bra ut.tpnet skrev:Om jag skriver "sudo smartctl -a /dev/hda | grep Load_Cycle_Count" funkar det.toxic76 skrev: får inget output alls på
Jag har en HP nx6125
Vad är det för skillnad mellan sda och hda?
193 Load_Cycle_Count 0x0032 001 001 000 Old_age Always - 515319
Är det timmar man räknar? Då är min disk i fara.
//Tony