problem med att testa mitt nätverks säkerhet.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
FLR
Kontakt:

problem med att testa mitt nätverks säkerhet.

Inlägg av FLR »

Hejsan. Nu var det dags igen, med problem alltså. Nu är det så att jag skulle behöva testa säkerheten på mitt nätverk(trådlöst ofc).
Men jag får inte Aireplay-ng att fungera. Aircrack-ng, Airmon-ng osv fungerar, men inte just Aireplay-ng.

Såhär står det när jag försöker köra det:
# sudo aireplay-ng -1 0 -e <target_essid> -a 00:09:5B:D7:43:A8 -h MY:MA:CA:DD:RE:SS <interface>

ARP linktype is set to 1 (Ethernet) - expected ARPHRD_IEEE80211
or ARPHRD_IEEE80211_PRISM instead.  Make sure RFMON is enabled:
run 'ifconfig eth1 up; iwconfig eth1 mode Monitor channel <#>'
Sysfs injection support was not found either.

Jag antar att det har något att göra med ipwconfig? Eftersom att jag efter andra gången, jag installerade det först, men det fungerade inte. Andra gången får jag bara en massa felmeddelanden(det är så många så jag postar dem inte om ni inte vill se dem).

Jag har kört det som föreslås,ifconfig och iwconfig etc, men jag har inte försökt att göra något åt "expected ARPHRD_IEE.." och "Sysfs injection support...." eftersom att jag inte har en aning om hur man gör.

Och jag kanske ska säga, om ni inte uppfattade det i början, att jag endast vill testa mitt egna nätverks säkerhet. Inget annat.

Vänliga hälsningar FLR.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: problem med att testa mitt nätverks säkerhet.

Inlägg av KiviE »

Ditt nätverkskort måste ha stöd för injektioner annars kan du inte använda aireplay-ng http://www.aircrack-ng.org/doku.php?id=aireplay-ng.

Och om ditt kort stödjer det så måste det kanske patchas på rätt sätt.
FLR
Kontakt:

SV: problem med att testa mitt nätverks säkerhet.

Inlägg av FLR »

Men jag har för mig att det stod i en guide jag läste i forumet att mitt kort, som använder drivrutinen ipw3945 fungerar med injektioner osv. Men det kan ju vara jag som missuppfattat allt.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"