Ansluta till internet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
henko
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

Jag har ingen aning om hur jag får igång internet, jag kollade upp så att drivrutiner var ok för nätverkskortet osv. men tja det händer inget....ska man göra något speciellt? När jag startar Firefox så blir det bara blanka sidor...

Jag har aldrig använt Ubuntu eller nån annan version av Linux innan, så jag blev rekommenderad Ubuntu.
Uppkopplingen är via Com Hem genom ett hål i väggen.
Senast redigerad av 2 henko, redigerad totalt 20 gång.
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Kan det vara mac-spärren som ställer till det. Hade en kompis som hade haft kontakt med supporten och fått som svar att dom har en mac-adress spärr?? skulle tydligen fungera enligt följande: när du ansluter en ny dator med ny macadress så kan det ta upp till 2 timmar innan comhems server känner av detta. alltså e linan spärrad innan den nya macadressen blir giltigt i deras nät!?! Låter enbart som skitsnack, men han fick igång sin efter att den varit uppkopplad i ca 2 timmar

edit: för övrigt ska du vara välkommen hit :D
Användarvisningsbild
Petri

Ansluta till internet

Inlägg av Petri »

There are no stupid questions just stupid people =)... näh men seriöst ingen korkad fråga då vi alla är barn i början och måste lära oss från någon ände.

Nåja, kan du pinga något? tryck alt+f2 så ska du skriva i rutan gnome-terminal tryck enter. sen får du upp en terminal. I den skriv ping home.se (eller någon annan hemsida eller ipaddress) Om ja så vette fasen vad för problem du har. Om nej läs vidare.

Du kan ju kolla om du går till System sen Administration sedan väjer du Nätverk. Då ska du se en lista med dina olika nätverksenheter eth0 heter förmodligen den du är intresserad av. Står det att den är aktiv? isåfall aktivera Och så kan du högerklicka på den och välja egenskaper och se om det på raden konfiguration står "DHCP" om inte så välj DHCP

Sen har jag på min dator inte lyckats aktivera min ena nätverkskortet (det inbyggda i moderkortet) så om det är det problemet så hoppas jag nån kommer med en lösning.

Första gången jag försöker ge ån form av support så ha överseende =)
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

Ja, nu när du säger det så.
mac adress
Jag satt på WLAN i skolan och när de fick min macadress tog det ett par timmar (fastän jag var inskriven enligt nätverksteknikern) innan jag blev antagen på nätverket....tack för tipset.
Senast redigerad av 1 henko, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

Nope, inget av ovanstående fungerade...what to do?

Jag fattar inte, nätverkskortet fungerar utmärkt enligt device manager, och det är inställt på DHCS.

Ska man knappa in nånting nånstans?
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Ansluta till internet

Inlägg av zero gravity »

Jepp, kan vara ipv6 buggen , för att förtydliga länken åvan.
Om det är så att firefox inte alls laddar sidorna, eller att det tar evigheter för andra att komma upp så kanske du får ställa in lite i firefox.

Öppna firefox, i adressrutan skriv about:config
Här inne skall du nu ändra lite inställningar, Leta upp följande och se till de stämmer överens.

network.dns.disableIPv6 --> true
network.http.pipelining --> true
network.http.pipelining.maxrequests --> 8
network.http.proxy.pipelining --> true
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

Öppna firefox, i adressrutan skriv about:config
Här inne skall du nu ändra lite inställningar, Leta upp följande och se till de stämmer överens.

network.dns.disableIPv6 --> true
network.http.pipelining --> true
network.http.pipelining.maxrequests --> 8
network.http.proxy.pipelining --> true
Nope ändrade detta men sen hände ändå ingenting............
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Hur många datorer har du?

Har du en router?

Aldrig sett ett kabelmoden, har den en inbyggd switch eller har den bara en kontakt där man kan stoppa i nätverkskabeln?

Om du inte har en router och kabelmodemet har inte en inbyggd switch så då kan du inte ha flera datorer uppkopplade mot internet. Comhem ger nog bara en IP-adress som de flesta ISP. Den första datorn som startas lägger beslag på IP-adressen.
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

Jag har två uppkopplingar i lägenheten, en till comhem och en till telia. Comhem är ett "hål" i väggen och telia ett adsl modem. Jag använder ingen router...bör jag göra det? Fy vad larvigt om det ska behöva vara så...

Satt precis och testade igen men utan resultat, på de två andra datorerna fungerar det alldeles utmärkt med internet. De körs på XP.

Hm kan man inte tvinga fram en ny ipadress av Comhem? Utan att ringa dem, de är hopplösa att tala med...helt ointreserade av att hjälpa på en helg. De ber en ringa på måndag igen...
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Fler IP-adresser kostar mer pengar. Har du provat ha de andra avstängda när du kopplar Ubuntuburken i Comhems hål? Jag antar att det är nätverkskabeln man stoppar i en sån?

EDIT: Vilka datorer använder ADSL-modemen?

.
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

skulle du kunna skriva ifconfig i en terminal och klistra in vad som skrivs ut i terminalen då... typ nåt i den här stilen borde skrivas ut:

Kod: Markera allt

gasol@arlong-park:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr XX:XX:XX:XX:XX:XX
          inet addr:YY.YYY.YY.YYY  Bcast:255.255.255.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::2e0:18ff:fef7:bc52/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:221858 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:87496 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:280958222 (267.9 MiB)  TX bytes:8113102 (7.7 MiB)
          Interrupt:193 Base address:0xd400

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:75 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:75 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:3772 (3.6 KiB)  TX bytes:3772 (3.6 KiB)

gasol@arlong-park:~$
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Jo, just det. Ingen har frågat ifall din nätverkskort har installerade drivrutiner. Skriv

Kod: Markera allt

lspci
i terminalen och leta efter rad Ethernet controller står det unknown device så får du ta och installera drivrutiner.
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

ok ska testa detta....
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

säger mig inget förutom att jag antar att drivrutiner finns eftersom namnet på nätverkskortet finns utskrivet.
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Ja, Realtek funkar. Du har dock ingen IP-adress men det visste vi redan, liksom.

Det är fortfarande oklart hur dina datorer är kopplade mot ADSL och mot hålet-i-väggen, kan du beskriva det?

EDIT: ...och någon har varit och pillat i den klistrade. Blir rörigt att se :mad: :rolleyes:
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

outputen från ifconfig verkar ju inte tyda på några fel

Du skulle kunna testa att köra sudo dhclient eth0 i en terminal för att se om den ger dig någon ip-adress, eller om det skriver ut felmedelanden.
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

Kopplingen är :

ett hål i väggen (com hems egen lilla låda med uttag för radio/tv/internet) sen en kabel till ett modem (ifrån comhem) sen en valing nätverkskabel till nätverkskortet i datorn. Det blinkar dessutom i uttaget, om det nu säger något? Jag pingade min egen adress och fick en febril verksamhet i rutan för det (nånstans i ett fönster för ethernetcontrole nånting) ifall nu det spelar nån roll?

uppkopplingen är främst intressant på comhems eftersom den har snabbast uppkoppling. Telia adslmodemet går ifrån tfn uttaget till modemet till nätverkskortet i laptopen.
När vi flyttade in satt jag bara i kabeln och startade Explorer och började surfa utan att ha gjort nånting! Allt gick automatiskt inga frågor ställda...både med Telia och Comhem.
Användarvisningsbild
henko

Ansluta till internet

Inlägg av henko »

är inte min ipadress enligt den klistrade listan?
Okänd

Ansluta till internet

Inlägg av Okänd »

Nej, det ser ut som att du saknar dessa två rader
inet addr:YY.YYY.YY.YYY Bcast:255.255.255.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::2e0:18ff:fef7:bc52/64 Scope:Link
Där alla Y:n är själva IP-adressen.

EDIT: Och du har bara Ubuntu datorn ikopplat i Comhems modem? Inga switchar eller hubbar?

EDIT 2: Alltså IP-adressen borde synas vid eth0, den vid lo är någon lokal loop :rolleyes: jag vet inte.

EDIT 3: Att jag gnällde på nahojs iver att packa ihop texten i en kodruta var att mitt fönster var smal och jag fick två rullister, det var bara att öka fönsters bredd :rolleyes: It wasn't me! :cool:

EDIT 4: Har du gjort sudo dhclient eth0 som gasol föreslog?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"