Virtualboxproblem (ett till)

Användarvisningsbild
jurimaa
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Virtualboxproblem (ett till)

Inlägg av jurimaa »

Hejsan!

Jag uppdaterade till Gutsy Gibbon från Feisty Fawn på IBMen :D utan problem men där finns ju inte Virtualbox, så jag tog mod till mig och gjorde lika med "Stora datorn" och har inte märkt att något skulle bråka :) utom den här Virtualboxen. Jag var beredd på bekymmer för jag har sett på forum att det inte har varit så enkelt, men förståss så krånglar just det som absolut inte skulle få krångla! Och jag hittar inte riktigt något svar som passar det här :-\.

Så vad i hela helgoland betyder detta:

Misslyckades med att starta den virtuella maskinen. (vet nog vad det betyder, men sen)

Virtualbox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was
either not loaded or /etc/vboxdrv was not created for some reason.
Re-setup the kernel module by executing `/etc/init.d/vboxdrv setup' as
root ???.

Vbox status code: -1908 (VERR_VM_DRIVER_NOT_INSTALLED)
Resultatcode: 0x80004005
Komponent: Console
Gränssnitt: |Console{1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}

Hoppas det är nåt som går att göra något åt, för jag har hela min och andras släktforskning under Virtualbox WinXP, det mesta på backup bara gårdagen är inte med och det var inte så mycket. men det är ett oherrans jobb att åter börja om med alla installationer och uppdateringar, det är inte så länge sedan jag tömde HDDn.

Om någon åtar sig mitt problem så helst i en "steg för steg" förklaring. Behöver inte vara inatt för jag skriver lördag här och det är dags att vila stället där hjärnan skall vara.

Med vänlig hälsning Bosse

<Bozze>
Bilagor
Skärmbild-VirtualBox - Fel.png
Sempron 3400+, 1024 MB, Matrox G55, UBUNTU 7.10
Celeron 2 GHz, 2048 MB, Gigabyte 7600 GS, KUBUNTU MCE 7,04
Användarvisningsbild
Beer

SV: Virtualboxproblem (ett till)

Inlägg av Beer »

Öppna terminalen och skriv
sudo /etc/init.d/vboxdrv setup
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

Hejsan! och Tack

Då jag sover, arbetar ni. med den påföljd att det fungerar ;D, och för det är jag mycket tacksam,  men nu dök det upp ett annat problem som säkert har att göra med något lika ankelt (för er).

Misslyckades med att komma åt USB-undersystemet.
Could not load the Host USB Proxy service (VERR_FILE_NOT_FOUND). The
service might not be installed on the host  Computer.

Sedan några rader med liknande innehåll som första problemet. Annrs ser V.boxen likadan ut som förut, allt annat verkar att fungera. Det som är galet med att USB saknas är att bägge skrivarna och bacuppen fungerar genom USB. Jag får det inte att lyckas med den uppgiften jag hittat.

med vänlig hälsning Bosse.

<Bozze>
Bilagor
Skärmbild-VirtualBox - Fel-1.png
Senast redigerad av 1 jurimaa, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Kör du med virtualbox-ose (den som finns med i ubuntus förråd) eller virtualbox (den som finns hos virtualbox hemsida)?

Använder du virtualbxo-ose så ska den inte ha usb-stöd, använder du virtualbox så har de släppt den senaste versionen utan att ha usb-stöd direkt i gutsy.

Eftersom Virtualbox har struntat i att fixa så usbstödet fungerar på den senare får vi göra det själva, kör gksudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.sh leta reda på raderna

Kod: Markera allt

#
        # Magic to make /proc/bus/usb work
        #
        #mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
        #domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
        #ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
        #mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Och gör om till:

#
        #
        mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
        domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
        ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
        mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Spara och stäng ner, kör sedan sudo /etc/init.d/mountdevsubfs.sh start och den är sedan redo för att starta upp virtualbox (Det behövs bara göras en gång).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
jurimaa

Inlägg av jurimaa »

Mekaniserad Apelsin skrev: Kör du med virtualbox-ose (den som finns med i ubuntus förråd) eller virtualbox (den som finns hos virtualbox hemsida)?

Använder du virtualbxo-ose så ska den inte ha usb-stöd, använder du virtualbox så har de släppt den senaste versionen utan att ha usb-stöd direkt i gutsy.

Eftersom Virtualbox har struntat i att fixa så usbstödet fungerar på den senare får vi göra det själva, kör gksudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.sh leta reda på raderna

#
        #
        #mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
        #domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
        #ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
        #mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Och gör om till:

#
        #
        mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
        domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
        ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
        mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Spara och stäng ner, kör sedan sudo /etc/init.d/mountdevsubfs.sh start och den är sedan redo för att starta upp virtualbox (Det behövs bara göras en gång).
Gomorron!

Jag har för mig att den är tagen från Synaptic men jag är inte säker, för på ena datorn finns en version från Automatix med Fedora 6 på som jag försöker peta med. men till saken. Nu fungerar den efter alla försök. Det är så när man inte vet vad man gör och/eller vad som händer om man gör si eller så, tar det lite längre tid än för den som kan det. Ångrar mig lite att jag tog ner Gutsy Gibbon i alla fall för det var mindre problem med uppdateringen från Dapper Drake till Feisty Fawn. Det verkar som om skrivarna har fallit bort nu, men det är en annan historia så jag söker efter hjälp där också om jag inte själv löser det.

Tack än en gång för hjälpen och Gott Nytt år!!! Önskar Bosse

<Bozze>
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"