[wintendo] router + router = goja?
- elegantmachine
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
[wintendo] router + router = goja?
nu är det så att jag har två adslmodem/routers(de där med 4 portar) varav en har en antenn som jag gärna vill använda.
hemma hos papi gick det utmärkt att mellankoppla med ett adslmodem, med bara en port. men här går det inte. och använder jag bara adslmodemet/routern (den med antenn) så delar den bara ut en IPadress, dvs bara en kan surfa. och meningen är att det trådlösa och den andra datorn ska kunna köras samtidigt, men den delar bara ut en IPadress, uppenbarligen.
jag hade inga problem hos papi, men här verkar det inte vilja funka-. förvisso hade jag ju ett adslmodem som enkom funkade för det och routern som delade vidare, men här har jag bara två adslrouters. kan det vara där skon klämmer?
annars vet jag inte hur jag ska göra.
hilfe bitte.
hemma hos papi gick det utmärkt att mellankoppla med ett adslmodem, med bara en port. men här går det inte. och använder jag bara adslmodemet/routern (den med antenn) så delar den bara ut en IPadress, dvs bara en kan surfa. och meningen är att det trådlösa och den andra datorn ska kunna köras samtidigt, men den delar bara ut en IPadress, uppenbarligen.
jag hade inga problem hos papi, men här verkar det inte vilja funka-. förvisso hade jag ju ett adslmodem som enkom funkade för det och routern som delade vidare, men här har jag bara två adslrouters. kan det vara där skon klämmer?
annars vet jag inte hur jag ska göra.
hilfe bitte.
PC load letter
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
SV: [wintendo] router + router = goja?
Det låter som om DHCP servern i routern inte är aktiverad
- elegantmachine
- Kontakt:
men hur har det kunnat funka innan? tror du det funkar om jag använder den enkom som router och kör internet till ett adslmodem och sen delar vidare till routern?
PC load letter
-
breor på hur du kopplade det förra gången
du kan ha fått ip aderess från den andra routern.
vad är det för router du har? och vem är isp?
du kan ha fått ip aderess från den andra routern.
vad är det för router du har? och vem är isp?
- elegantmachine
- Kontakt:
BBB är routern från, och det har funkar innan. men det funkar inte med samma kopplingsschema som innan.
Telia är isp.
Telia är isp.
PC load letter
-
Ok! det är det trådlösa modemet med router?
när man kör BBB så delar den ut flera ip-adresser i BBBs nät, jag är inte riktigt säker på om det går att confa den så att den fungerar i telias nät. dvs få den att dela ut tex. 192. x.x.x adresser bakom Nat brandvägg.
det borde gå men jag har aldrig testat (enda gången jag har varit i kontakt med en sådan så hade jag inte tid till att undersöka den närmare)
+ att varje gång åskan knäcker mitt BBB modem så skickar de alltid ett nytt som inte är trådlöst.
när man kör BBB så delar den ut flera ip-adresser i BBBs nät, jag är inte riktigt säker på om det går att confa den så att den fungerar i telias nät. dvs få den att dela ut tex. 192. x.x.x adresser bakom Nat brandvägg.
det borde gå men jag har aldrig testat (enda gången jag har varit i kontakt med en sådan så hade jag inte tid till att undersöka den närmare)
+ att varje gång åskan knäcker mitt BBB modem så skickar de alltid ett nytt som inte är trådlöst.
- elegantmachine
- Kontakt:
jag hade inga problem att koppla in ett adslmodem och låta routern dela ut (som en router ska göra i praktiken), då med ett stadsnät (inget bbb, nget telia). kan det vara så att den funkar om jag kör adsl mot router ist för adslrouter mot adslrouter?
PC load letter
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag har en ADSL speedtouch router (altså både router och ADSL modem i ett) och om jag skulle vilja koppla in fler datorer och dela på internet så skulle jag koppla min router till en vanlig Switch. Så om du har ett vanligt adsl modem(utan router) och en router så koppla ihop dem så funkar det nog.
Det finns ingen anledning som jag ser det att köra ADSL router till en annan router och jag vet inte häller om det funkar
.
Det finns ingen anledning som jag ser det att köra ADSL router till en annan router och jag vet inte häller om det funkar

Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
kan också hete brygga.BadOmen skrev: .... router till en vanlig Switch. ......
router funktion ska du inte använda på modemet.
hade liknande problem innan då jag skulle koppla in Telias bredbands TV. Lösningen var att låta routern vara inkopplad typ 20min så leas:ade Telia en Mac adress till mig. Vet inte riktigt hur det funkade med Mac adressen, hade redan fått en ip.
Namn på modem och router?
och vad är det för slags modem?
Om det är telias ska routern sitta i första porten, tv:n i andra.
-
Har det ordnat sig?
Varit borta några dar så jag har inte följt med så mycket...
God fortsättning på det nya året
Varit borta några dar så jag har inte följt med så mycket...
God fortsättning på det nya året